2619
Sök

Får inte lös det "5:te" kamöverfallet. volvo 740 -88b b230f

30 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#1
hej! det är så att jag håller på att byta kamaxel på min 740 och har stött på ett problem. jag får inte lös det sista kamöverfallet, alltså det som är längst mot torpedväggen (det står en 5:a på det, det är därför jag har 5:te i rubriken). vore tacksam om någon kunde svara hur man gör för att få lös det.


Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
15 september 2013
#2
Har du lossat alla andra överfall helt? Dom måste sitta kvar och så lossar man alla 5 samtidigt annars ligger ventilfjädrarna och trycker kamen snett. Då får du inte loss det samt att du kan böja kamaxeln.


30 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#3
jag lättade på alla samtidigt (utan att ta lös någon), men sen plockade jag ju lös dom en och en. om det nu har hänt vad ska jag då göra?


30 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#4
någon?


498 Inlägg
15 september 2013
#5
Skruva tillbaka alla igen så att dom sitter lagom hårt. Sedan tar du och knackar på överfallet som sitter fast med en gummiklubba lite lätt. Att den sitter fast är troligtvis för det sitter permatex emellan så det inte läcker olja.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

30 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#6
okej, tack för svaret, ska prova det. måste jag he sån där "pematex" efteråt också då?


498 Inlägg
15 september 2013
#7
Det är inget måste men det är gött att slippa läckage.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

184 Inlägg
15 september 2013
#8
det är väl ingen som monterar kamaxelöverfall med permatex? smile

498 Inlägg
15 september 2013
#9
Den främre och bakre gör jag det på iaf..

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

35 Inlägg
15 september 2013
#10
SLG skrev:
Den främre och bakre gör jag det på iaf..

Det är vettigt! har nog bara gjort på bakre men monterat några gånger utan innan man visste problemet. Drygt om det fuktar ur där sen.
Senast redigerat av Gustafa (15 september 2013)

184 Inlägg
16 september 2013
#11
jag har aldrig gjort, och det är aldrig läckt.
Om ytorna inte är skadade är det inga problem

30 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#12
okej, hej igen. SLG ditt tips funkade förresten så tack för det, men nu har jag en lite annan fråga: det har gått lite segt eftersom jag inte kunna få tag i delar, men hade tänkt fixa det imorgon. då tänkte jag idag att jag skulle kolla ventilspelet, och eventuellt köpa nya brickor. då när jag mätte var ventilspelet över 0.40 mm på alla, men som max var det kanske 0.45, och då undrar jag om det är för mycket? jag vet att spelet ska vara mellan 0.35-0.40, men är det någon idé att byta om det är 0.45 istället för 0.40? ps. jag mätte alltså på nya "k" kammen, vet inte hur spelet var på m-kammen, men skulle tro att det var nå liknande eftersom bascirkeldiametern är 36(?)mm på båda om jag minns rätt.



Sök