Pontiac 455 (enklare motorrenovering) som blev motorbygge
Tjena tänkte lägga upp en projekttråd här på Garaget angående min enklare motorrenovering som jag påbörjade för ca 1 år sedan, som har övergått till ett motorbygge. Det som var tänkt från början var att jag endast skulle öppna... Visa mer
Nä nu måste jag bli bättre på att uppdatera, har haft så sjukt mycket att göra i november och nu är det redan december och det ser inte bra ut på (att göra listan) den här månaden heller, ajja bara ta sig i kragen och försöka uträtta nånting iaf, Ska väll ut i garaget ikväll och knäppa lite bilder, så det syns att man gjort nånting iaf
Har fått hem blocket och organiserat upp lite prylar, ska väll åka och köpa lite färg till blocket nån dag, funderar på samma färg som bilen, eller ska man köra original? vad tycker ni? hoppas på lite respons nu
mycke fina prylar du fått hem ja körde svart ja ! en gammal motor som efter lite annvändning kommer läka lite olja antar ja så ja tog de praktiska i första han, sen ser de inte så tokigt ut med aluminiumkåpor och fästen och svart maskin
Jag får snabbspola projekt tråden, han aldrig med mig att uppdatera något här men motorn vart klar sommaren 2014 iaf, kördes hela sommaren utan några problem, var bara att vrida på nyckeln och åka och bilen användes som bruksbil hela sommaren, lägger in några bilder
En Pontiac som blivit väl använd sommaren 2014 helt utan bekymmer skitig och jävlig på bilden men som tur är så står den iaf putsad och fin i garaget just nu, dock utan bakaxel som håller på att renoveras i förebyggande syfte
Och sen när blocket var helt nerplockat så kunde ju tvättning påbörjas, köpte Stripall på en marknad som man blandar med vatten och sedan värmer upp med en doppvärmare bara. Så det var bara att göra iordning ett oljefat som man kan blanda det i och så här vart resultatet.
Så jag tyckte StripAll fungerade utmärkt, fördelar med medlet/syran eller vad man ska kalla att det löser upp rost färg och olja, men det löser inte upp järn och gummi och dylikt, däremot aluminium skulle man passa sig för att doppa
Och just nu så ligger blocket hos min lokala motorslip, där ska blocket få fixas till med bland annat borrning toppdeckning nya kamlager och lite annat återkommer med mer info och lite bilder
Man får ha delarna i bad så löses färg rost och smuts upp eftersom hadde mitt block i ca 4 dagar innan det blev så rent som det blev, lyfte upp motorn 1 gång om dagen ungefär för att se hur processen artade sig,
Ja planerna med denna motor just nu är en sugmotor på mellan 500-600hk någonstans och kommer använda den på gata , eventuellt i framtiden så kanske kompressor åker på när ekonomin tillåter
Bottendelen kommer bestå av detta iaf Eagle Strokerkit (Eagle) H-profil stakar (Mahle) smidda kolvar (Eagle) 4340 stål vevaxel (Milodon) 4 bultade ramlageröverfall Som kommer linas in i blocket (2bultade just nu) (Milodon) Högflödes pump Hela motorn kommer pinbultas med ARP bult
har för mig att jag läst någonstans att dom gjorde hålen från fabrik i alla 455 block sedan monterades bara 4 bultade överfall från fabrik om det skulle bli en performance motor, och vart det någon mildare motor så åkte nog 2 bultade överfall i skulle jag tänka mig
Ja det är ju bra. skönt att slippa görat själv. tummen upp. Vad vart det för effekt i maskin då? Du verkar ju monterat mycket godbitar. Vad har du för kam? Kör du med högkompa? många frågor nu. haha
Jo det är ju alltid nått har inte bromsat den än men det blir nog till sommaren tror jag, Det var en custom slipad kam från comp cams som kauffman fixade till mig har inte värdena i huvudet nu men kan väll kanske lägga in kamkortet här för kul skull sen tror jag det blev 10.2 i komp med mitt strokerkit och med topparna som har 85cc förbrännigsrum