3321
Sök

Köpråd: audi 80 avant 2.0 quattro

725 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#1
Hejsan audikunniga!

Ska åka och kolla på denna bil på måndag
www.blocket.se/vi/49507374.htm

Hur är audi quattrosarna att äga? Hur dan är drivlinan efter 26k mil? Vad ska man göra/lyssna efter för att upptäcka fel i drivlinan? har kollat lite på reservdelar, och drivknutar/ drivaxlar är inte gratis!!

Vågar man köpa en 80 quattro för 5500? Tycke de lät billigt, ägaren sa att det inte fanns några missljud från drivlinan eller så, bara en mindre parkeringsskada på förardörrn!

Hur mycket soppa slurpar dom samt 0-100 tid skulle va kul att veta, har inte hittat så mycket info om 2.0 16v motorn smile

Fyll mig med kunskap och bra att veta saker!

Tacksam för svar!!

Med vänlig hälsning,

Robin bengtsson


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
22 september 2013
#2
Klonk vid växlingar eller mellan motorbromsning och acceleration är ett tecken på att drivlinan är sliten, samma sak med ojämnt slitna däck fram och bak. Kolla även så att låsningen till bakdiffen kopplas i och ur som den ska (knapp brevid handbromsen).
Bromsoken bak är också ett vanligt fel, kärvar lätt ihop vilket ger anliggande bromsar eller dålig bromsverkan bak. Testas lättast genom att kontrollera att handbromsen tar som den ska.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

725 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#3
TS_quattro skrev:
Klonk vid växlingar eller mellan motorbromsning och acceleration är ett tecken på att drivlinan är sliten, samma sak med ojämnt slitna däck fram och bak. Kolla även så att låsningen till bakdiffen kopplas i och ur som den ska (knapp brevid handbromsen).
Bromsoken bak är också ett vanligt fel, kärvar lätt ihop vilket ger anliggande bromsar eller dålig bromsverkan bak. Testas lättast genom att kontrollera att handbromsen tar som den ska.

härligt tackar smile! har läst lite om ''torsen'' differentalen som sitter i, driver dom 50/50 och sen 75/25-25/75 om det behövs?  är dom sladdvänliga eller har 2.0 motorn (140hk) alldeles för lite häst för att dra på en redig sladd smile?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2013
#4
Inga problem att leka med den inte bara du vågar gasa smile Kolla youtube efter klipp smile

Så mycket mer att kolla än det som nämnts finns nog inte, förutom då att kolla så alla elpinaler typ mätare, elhissar osv fungerar. Vanligt att dom inte gör det. Sen standardsaker som knutar osv.

Har aldrig själv haft en 16V men skulle nog tippa på att den vill ha 0.7-0.8 normal landsvägskörning.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

725 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Inga problem att leka med den inte bara du vågar gasa smile Kolla youtube efter klipp smile

Så mycket mer att kolla än det som nämnts finns nog inte, förutom då att kolla så alla elpinaler typ mätare, elhissar osv fungerar. Vanligt att dom inte gör det. Sen standardsaker som knutar osv.

Har aldrig själv haft en 16V men skulle nog tippa på att den vill ha 0.7-0.8 normal landsvägskörning.



Mvh Tommy

Kanon! Och kolla knutarna är väll bara att hitta en öppen plats och vrida fullt åt båda hållen o köra runt i en ring? Knakar det är dom dåliga eller hur är det man gör smile? Är audi speciellt känsliga för rost på något ställe eller är det bara de gamla vanliga, skärmkanter, sparklådor, reservhjulsbalja ?smile

Tackar för bra svar!! smile


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
22 september 2013
#6
te_wik skrev:
Inga problem att leka med den inte bara du vågar gasa smile Kolla youtube efter klipp smile

Så mycket mer att kolla än det som nämnts finns nog inte, förutom då att kolla så alla elpinaler typ mätare, elhissar osv fungerar. Vanligt att dom inte gör det. Sen standardsaker som knutar osv.

Har aldrig själv haft en 16V men skulle nog tippa på att den vill ha 0.7-0.8 normal landsvägskörning.



Mvh Tommy

håller med där ska man sladda med en quattro får man inte vara feg med gasen, är man för feg så understyr bilen något sjukt och går precis rakt fram, TUNG fot ska det vara!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

725 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#7
har en annan bil pågång nu, en Audi Coupé quattro 2.3E, var och kollade på den idag och den verkade helt ok, bakspoilern var lite trasig, och även huven var bytt till en annan så den täckte en bit av lysena?

maskinellt funkade den bra, diffspärr osv funkade, inga missljud från drivlinan, det ända som var mysko var att den gått 16kmil, och trippmätaren har ''fastnat'' även hastighetsmätarn slutade funka under testkörningen, är detta ett vanligt fel? och är det dumt att köpa en import bil med 16k mil på mätaren?

bilen var inte direkt rostig och var hur fin som helst i underredet, han begär ~8000 för den. vad säger ni, värt de?

fläkten gick bara på 3dje läget också? vet inte om det är nått som är svårlagat?


tackar för svar!

Mvh Robin


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 september 2013
#8
8000 är visserligen inte hela världen, men att huven är bytt till en annan kan vara ett tecken på att bilen varit smälld, vilket kanske inte spelar någon roll för körbarheten men kan spela stor roll vid en ev. ny olycka t.ex att förarplatsen blir 5 centimeter bred därför att deformationszonerna inte tar upp smällen som de ska pga tidigare skada. Att trippmätaren inte funkar kan ju vara ett tecken på att mätaren blivit skruvad...
Att fläkten bara går på tredje läget är troligtvis ett skitfel i form av en pajad/glapp strömställare...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 september 2013
#9
Huven bytt så den täcker en bit av strålkastarna? Det är inte en sk huvförlängare på den då så bilen får ögonlock?

Såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24129/439517_lqb24k.jpg
Bilden lånad från http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1144965




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

725 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#10
TS_quattro skrev:
8000 är visserligen inte hela världen, men att huven är bytt till en annan kan vara ett tecken på att bilen varit smälld, vilket kanske inte spelar någon roll för körbarheten men kan spela stor roll vid en ev. ny olycka t.ex att förarplatsen blir 5 centimeter bred därför att deformationszonerna inte tar upp smällen som de ska pga tidigare skada. Att trippmätaren inte funkar kan ju vara ett tecken på att mätaren blivit skruvad...
Att fläkten bara går på tredje läget är troligtvis ett skitfel i form av en pajad/glapp strömställare...

Jag fick se den gamla huven och den hade fått sig en redig smäll i kanten nere mot höger lyset, och som du säger jag skulle till och med satsa pengar på att den är skruvad.. Farsan tyckte inte alls att den kändes såvärst pigg vilket kanske är ett tecken på att den är sliten? Tror det sket sig med bilen liktfan, skrev till han vilka fel jag upptäckt osv, då ringde han upp och började härja om att jag klagade på allt och nu ska han behålla den tydligen?

te_wik skrev:
Huven bytt så den täcker en bit av strålkastarna? Det är inte en sk huvförlängare på den då så bilen får ögonlock?

Såhär:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … lqb24k.jpg
Bilden lånad från http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1144965




Mvh Tommy

Näe ingen styling utom bilen är en -89a och ser ut som han bara satt på en huv från en nyare audi 80 med facelift kanske? Den passar liksom inte alls!


quattro freak :)
84 Inlägg
1 oktober 2013
#11
En 136hk quattro kan inte va annat än slö ,dom är trötta även om dom är fräscha :-)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2013
#12
OK, tycker det låter som att du ska söka dig efter något annat.
Ja en 2.3q kan inte vara mycket annat än slö som skrivits :-P


Försök hitta en 90 20v q om du vill ha lite piggare. 170 hk men det är svårt att hitta en som inte är alltför plågad.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

725 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#13
90tq skrev:
En 136hk quattro kan inte va annat än slö ,dom är trötta även om dom är fräscha :-)

Haha de är såpass alltså wink?

te_wik skrev:
OK, tycker det låter som att du ska söka dig efter något annat.
Ja en 2.3q kan inte vara mycket annat än slö som skrivits :-P


Försök hitta en 90 20v q om du vill ha lite piggare. 170 hk men det är svårt att hitta en som inte är alltför plågad.



Mvh Tommy

Dom kostar lite mer än vad jag kan ge tror jag, pluggar fortfarande så har ingen stadig inkomst, även försäkringen stiger rätt rejält ju ? smile finns inte allt för mycket ute just nu har jag märkt, blev rätt jävla kär i audi coupén men man vill ju inte ha fwd liksom sad


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2013
#14
En 100 quattro med v6 kanske då, C4 karossen alltså. Dom hittar man ju för småpengar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

725 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#15
te_wik skrev:
En 100 quattro med v6 kanske då, C4 karossen alltså. Dom hittar man ju för småpengar.



Mvh Tommy

Skulle ju också funka! Men är helt nerkärad i 2dörrars utseéndet cool


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2013
#16
Då är det bara att börja spara pengar smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

725 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#17
te_wik skrev:
Då är det bara att börja spara pengar smile




Mvh Tommy

Haha lär behövas wink tackar för bra svar smile


quattro freak :)
84 Inlägg
1 oktober 2013
#18
Köp en 2,3 coupe quattro du det går att ha skoj med en sån oxå på vintern , om inte annat så passar ju 20v turbon rakt  av om du skulle få någon ide :p


725 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#19
90tq skrev:
Köp en 2,3 coupe quattro du det går att ha skoj med en sån oxå på vintern , om inte annat så passar ju 20v turbon rakt  av om du skulle få någon ide :p

det är ju det jag vill ha men finns ju för några sad där planterade du ett litet frö i skallen på mig hehe wink!



Sök