3081
Sök

Audi S4 2.2t motorrenovering/preppning

Klart och betalt ;) 581whp

69 316 Visningar
Projektet avslutat 8 april 2016
215 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#61
Idag fick man tebax motorblocket från borrningen!

Stressborrat till första ÖD (81.5)
Toppdeckat
Och balanserat med vev, stakar, kolvar, svänghjul åh allt annat som ska sitta där!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-27530aefbf4306f5e9a01acdb8e72dc3.jpg

Här även tagit åh införskaffat mig ett par 7A kamaxlar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-8dcb1548b8851d1865e1010af44b3d0e.jpg


262 Inlägg
12 december 2013
#62
Får följa denna projekttråden! Kommer bli ett riktigt skoj bygge!

Är 7A kamaxlarna original i vissa Audi 5or? Jag som inte är så insatt i Audi 5orna, kan inte någon berätta vad det är för skillnad mellan kamaxlarna som satt i din och dom som du har införskaffat nu? Alltså duration och lyft, hade varit intressant att veta smile
Senast redigerat av hejpadig (12 december 2013)

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

397 Inlägg
12 december 2013
#63
7a kammarna kommer från 7a maskinen som är den vanliga 20v utan överladd som blandannat satt i 80 och 90 karosserna. de har lite högre lyft än orginal kammarna, men jag kan inte specen utantill! smile


German Engineering
9 083 Inlägg
13 december 2013
#64
Efter att ha sökt lite på google så hittade jag följande uppgifter om 7A kammar angående specen:

In: Duration 224g - 9,6mm lyft
Ut: Duration 213g - 10,5mm lyft.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

262 Inlägg
13 december 2013
#65
EnNaN skrev:
7a kammarna kommer från 7a maskinen som är den vanliga 20v utan överladd som blandannat satt i 80 och 90 karosserna. de har lite högre lyft än orginal kammarna, men jag kan inte specen utantill! smile

CarpeDiem skrev:
Efter att ha sökt lite på google så hittade jag följande uppgifter om 7A kammar angående specen:

In: Duration 224g - 9,6mm lyft
Ut: Duration 213g - 10,5mm lyft.

Okay, tack för informationen! smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

215 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#66
hejpadig skrev:
EnNaN skrev:
7a kammarna kommer från 7a maskinen som är den vanliga 20v utan överladd som blandannat satt i 80 och 90 karosserna. de har lite högre lyft än orginal kammarna, men jag kan inte specen utantill! smile

CarpeDiem skrev:
Efter att ha sökt lite på google så hittade jag följande uppgifter om 7A kammar angående specen:

In: Duration 224g - 9,6mm lyft
Ut: Duration 213g - 10,5mm lyft.

Okay, tack för informationen! smile

Och bara för att va extra nörd så är orginal:
In 8,3 lyft
Ut 8,8 lyft

Men durationen e mätt @1.0mm, så de e inte den faktiska durationen, därför då låter som att de är så lite smile
Faktisk duration mäts @0.1mm! Alltså ventilspelet...

Så om du ska jämföra durationen på 7A eller org mot typ catcams så få du inte stirra dig blind på duration! smile


262 Inlägg
13 december 2013
#67
Andreas90 skrev:
hejpadig skrev:
EnNaN skrev:
7a kammarna kommer från 7a maskinen som är den vanliga 20v utan överladd som blandannat satt i 80 och 90 karosserna. de har lite högre lyft än orginal kammarna, men jag kan inte specen utantill! smile

CarpeDiem skrev:
Efter att ha sökt lite på google så hittade jag följande uppgifter om 7A kammar angående specen:

In: Duration 224g - 9,6mm lyft
Ut: Duration 213g - 10,5mm lyft.

Okay, tack för informationen! smile

Och bara för att va extra nörd så är orginal:
In 8,3 lyft
Ut 8,8 lyft

Men durationen e mätt @1.0mm, så de e inte den faktiska durationen, därför då låter som att de är så lite smile
Faktisk duration mäts @0.1mm! Alltså ventilspelet...

Så om du ska jämföra durationen på 7A eller org mot typ catcams så få du inte stirra dig blind på duration! smile

Haha, tyckte också det verkade lite. Men då förstår jag, catcams hade båda värdena på 0,1 och 1,0 när jag beställde mina. Lite trevligare lyft i 7A kamaxlarna jämfört med original smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

215 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#68
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-e0ec875fc203519ea99c5b35a6179411.jpg

Nu är veven, stakar och kolvar på plats!
De tar sig...sjukt ivrig att få ihop den, men får inte stressa!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-281df2cced5da0091ea8a290f79e629a.jpg

Vevhus snorkel på plats, inge mer olja i vevhusventilationen nu tack^^


German Engineering
9 083 Inlägg
19 december 2013
#69
Kommer bli bra detta smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

215 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#70
Va ett tag sen de blev ett inlägg nu...

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-03a557a620c85a6cdefbf3588a18d974.jpg
En bild på hur de ser ut inne i tråget med vevhus-snorkeln!

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-004b993c01a127d2a10c7c57ad008508.jpg
Nytt silikon kylarslangkitt


215 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#71
Koppling och svänghjul monterat, så nu e de dags att börja montera in motorn i bilen!
Sachs 707 tryckplatta
KEP 6-puck sinterlamell
3B svänghjul

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-ec1655eec3b41f29b9b249096b488c5e.jpg
Nu är botten redo att fraktas hem från jobbet och monteras in i bilen smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-bd91586ac91a8c4101187bf7337c16a9.jpg
Senast redigerat av Andreas90 (22 januari 2014)


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
22 januari 2014
#72
Ser ju riktigt bra ut det där!


215 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#73
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-75b36a1613c8e94f00830bcf912e54af.jpg
Specialtillverkad fuellog med ingraverat namn...me like^^


German Engineering
9 083 Inlägg
25 januari 2014
#74
Nice smile big_smile wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

397 Inlägg
215 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#76
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-418612f416c1eef9f131132cc9fb0cab.jpg
Efter 4månader så är motorn på plats i bilen igen! Nu äre fokus på att få allt klart tills dess att toppen ska läggas på!
Senast redigerat av Andreas90 (1 februari 2014)


German Engineering
9 083 Inlägg
1 februari 2014
#77
Härligt, grabben smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

215 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#78
CarpeDiem skrev:
Härligt, grabben smile

Ja de känns skönt att den e på plats nu smile


13 Inlägg
2 februari 2014
#79
Grymt!

215 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#80
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-b684a08e8bc5b2ef707a98d1da7fcb7a.jpg
Börja gräva upp avgasportarna då...suck



Sök