3084
Sök

Opel Manta B -1980

Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc

Smidd i rostigt stål
171 992 Visningar
Projektet avslutat 29 april 2017
Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#1
Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc dock kommer den bakåt dateras en aning med kromade stötfångare istället för de i plast

I motorväg blir det original 2.0 motorn med ENEM Y12 kam, dubbla SOLEX 40mm och ett lite sportigare avgassystem samt lamellbromsad diff , ingen monsterbil men lite mer utöver det vanliga : )

Utgångsobjektet är ganska hyfsat, inte hopplöst men verkar kräva lite, mer och mer som man ser på den så dyker det upp saker att man skall göra. Fick redan tips av en kollega på jobb att inte påbörja allt på en gång. Börja på taket och jobba dig neråt dvs… en ganska sund idé

En del saker har kommit ifrån inropade auktioner ifrån tyska eBay.de som dimljus, frontspoiler. Givetvis är det original GM delar : ) Även innerskärmar i plast hittades på returbilen.se ifrån en Vauxhall Cavalier…
Vi började enkelt med att plocka ur vindrutan och lite rostigt är det…

Visst det lär vara snyggt med vinyltak men det visades vara en riktig rostfälla…
Vinyltaket slets bort och bubblorna som fanns under vinyltaket dolde detta(!) Luften gick ur mig som en ballong vid detta moment kan ni tro, men men…
Visst det lär vara snyggt med vinyltak men det visades vara en riktig rostfälla…


Handlade in en rostätare som jag hade tänkt mig prova på lite ställen efter slipa bort det värsta med sliprondell…
Läste lite om rostätare och det verkar vara blandade åsikter om dem, vissa finner dem bra medans andra sågar dem, vad har ni för erfarenheter själva? Hade varit kul att höra…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c10565ac27bffffffd6b29890920192d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-820ee0a8673fe2f375b5465f21195fed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3227d99c7ccee5baed1ca1fb04212b46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3c6dc94f0523af8475fa3023b1d3d2b1.jpg
Senast redigerat av valle22 (24 september 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 049 Inlägg
24 september 2013
#2
Som ascona ägare kommer jag att följa projektet med intresse!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#3
tommyhjortasen skrev:
Som ascona ägare kommer jag att följa projektet med intresse!

kul, denna gång kommer jag fullfölja projektet smile , tar lite tid men hoppas jag når det jag satt som mål, sätter ingen klartid smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 049 Inlägg
25 september 2013
#4
Bra, jobba på.

Skall besiktiga min Ascona -79:a imorgon, får se hur det går.

38 Inlägg
25 september 2013
#5
Ska bli roligt att följa.


154 Inlägg
25 september 2013
#6
kommer följas ! smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#7
tommyhjortasen skrev:
Bra, jobba på.

Skall besiktiga min Ascona -79:a imorgon, får se hur det går.

och denna gick igenom med blankt papper förmodar jag?? wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#8
BKM skrev:
Ska bli roligt att följa.

robink_ skrev:
kommer följas ! smile

fredagen nu är min lediga dag, blir åka iväg tidigt ut till garaget och påbörja slipa och laga smile

hoppas ni finner följetången lika kul som mitt bygge/renovering smile

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 049 Inlägg
27 september 2013
#9
valle22 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Bra, jobba på.

Skall besiktiga min Ascona -79:a imorgon, får se hur det går.

och denna gick igenom med blankt papper förmodar jag?? wink

Nix! big_smile

Fick påpekande angående ett slitet torkarblad samt att besiktningsmannen justerade vänster strålkastare.

Bilen är nu godkänd ytterligare två år. Härlig känsla.

Fast, klart att jag gjort vid den en hel del innan besiktning.
Senast redigerat av tommyhjortasen (27 september 2013)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#10
tommyhjortasen skrev:
valle22 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Bra, jobba på.

Skall besiktiga min Ascona -79:a imorgon, får se hur det går.

och denna gick igenom med blankt papper förmodar jag?? wink

Nix! big_smile

Fick påpekande angående ett slitet torkarblad samt att besiktningsmannen justerade vänster strålkastare.

Bilen är nu godkänd ytterligare två år. Härlig känsla.

Fast, klart att jag gjort vid den en hel del innan besiktning.

LOL han var "tvungen" att anmärka på något... bra med de gamla bilarna man kan justera ljusbilden och de är lite hjälpsamma med detta. Lite krångligare med dagens bilar

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
#11
Min lediga fredag tillbringades givetvis i garaget, skulle åkt in redan tidigt men lovade att besöka en fd arbetskollega som har bilverkstad på vägen dit. Blev en hel del snack och samt fick jag träffat en gammal skolkamrat ifrån fordonskolan... tiden gick

Väl när jag var i garaget skifta jag hjulen på farsans bil och besiktning imorgon... skall väl gå igenom smile

Projektet, jo kontaktlimmet som ligger kvar på taket efter vinyltaket visade sig vara svårare att ta bort än vad jag trodde. Köpte en stålborste som jag prova med vinkelslipmaskinen men det blev bara värre. Hade hoppats att limmet är så pass uttorkat att det skulle brytas loss men det bara blev som tuggummi sad

Värmepistol var bara att glömma, lukta bränt och ryker något fruktasnvärt. Var mest orolig att innetaket skulle gå åt skogen pga detta.

Det gick betydligt bättre med slippapper, dammet ifrån färgen binde limresterna och det gick mycket smidigare. Stålborsten på maskinen visade sig bättre då på de rostfläckarna på djupet, blir att pensla på rostätare under helgen.

Det var vad jag hann med denna fredag em i alla fall, men känner jag lyckats rätt bra trots allt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-6c8aca056817b3f9c9f7dcac2e02960a.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-12118869ce4ecd3e36d9d8ff5cb90ad0.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 september 2013
#12
Ah en gammal Manta, får mig att tänka på min Ascona B -79...
Iaf om du inte redan har "GSi-instrumentering" så har jag en fult fungerande från en Manta -81 (hastighetsmätaren drivs av en vajer), inkl en så gott som ny "oljetryckskontakt/oljetrycksgivare", kostade 800 kr ny när den köptes 1996, använd ett år sen tog rosten bilen...Som det synes på bilden så saknas hastighetsmätar nålen, men det är lätt (?) fixat...Har annons på grejerna på "Köp & Sälj"

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-6b3fcbf2af343a52cf74e12593b083a3.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 049 Inlägg
27 september 2013
#13
Din Manta har vinyltak, samma som min Ascona. Taket på min har torrspruckit och flagar av. Gick det att dra av det torra´, hur gjorde du?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#14
tommyhjortasen skrev:
Din Manta har vinyltak, samma som min Ascona. Taket på min har torrspruckit och flagar av. Gick det att dra av det torra´, hur gjorde du?

Det gick att dra av, satt rätt hårt mitt uppe på taket. På de rostiga ytorna hade det lossnat helt. Vad jag kan konstatera är att vinyltaket är lindat under taktanklisterna vilket gör att man måste plocka bort dem. Enligt rep-boken får man demontera en del gummilister sedan skruvar håller dem lite på plats.

Egentligen var det lite synd att förstöra ett helt vinyltak men jag hade inget annat val sedan det såg ut som det gör under det. Tycker den ser bättre ut utan vinyltaket.

Var ute idag och fortsatte med att slipa bort limmet på taket och det går framåt, dock inga bilder men får se om det blir att åka in igen under eftermiddagen nu när frugan skall iväg och jobba.

FArsan bil gick igenom med blankt papper på SBP big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 049 Inlägg
29 september 2013
#15
Gott att din pappas bil tog sig genom nålsögat.

Lite synd på ditt fina vinyltak.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#16
tommyhjortasen skrev:
Gott att din pappas bil tog sig genom nålsögat.

Lite synd på ditt fina vinyltak.

Hade man bara vetat om att det inte var dåligt under det hade jag nog låtit det vara, jag svara nog inte riktigt på din fråga om hur jag fick av mitt vinyltak. Började där var det hade "rest" sig genom att skära upp med kniv och drog loss det. Satt ganska bra på de ytor som var intakta. Men på de rostiga ytorna bara ramla det av...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#17
Medans ungarna sover passade jag på att kolla igenom rephandboken just jag skall få av alla kromlister. Visar sig en del är gömda under gummilister bl.a

Vill vara säker på att göra så rent som möjligt för en framtida lackering samt är en del av vinyltaket vikt under listerna sad

Ser framemot helgen igen att få lite "garagetimmar" big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#18
Idag blev det lite mer slipande på taket för att få bort de besvärliga limresterna på taket och efter ca 2timmar var det klart på de stora ytorna. Vidare gjorde jag vidare på C-stolparna och för att komma så nära rutan skar jag upp gummilisten bl.a

Förhoppningsvis skall jag under söndagen får jag även A-stolparna gjorda innan jag börjar demontera kromlisterna. Inte direkt så mycket som min tidigare uppdatering men en bra bit på vägen, återstår att "fylla" igen hålet på taket.

Har 2 märkliga bulor på taket, både höger och vänster sida mellan vindrutans förstärkning och B-stolpens förstärkning innanför taket(vet inte hur jag skall förklara riktigt) Vet ej om jag skall spackla det och är rädd att det kommer se knasigt ut efter målningen senare... skall försöka ta bilder på det samt visa en bättre bild på det ifrån hur det ser ut på en schematisk bild...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-adffd0280f5847d41279051de924b965.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a3ad516c9597002f2ad48c9d28763dee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8e8d1376b663188f1c5b824bce642796.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b670718ea8438efbb6a0fdea88acbd1f.jpg
Senast redigerat av valle22 (5 oktober 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#19
Helgen förbi och det gav lite mer garagetimmar minsann och ni kan säkert gissa vad som jag har hållt på med....


Slipning igen!!! JAAA Va kul och spännande uppdatering smile Men denna gång plockades kromlisterna bort och det var en svårnöt att knäcka sedan limmet från vinyltaket greppat tag på listerna på sina ställen. Men efter en lång stund och svordomar var de av.

Nästa bekymmer kom ganska tätt efteråt detta, dock inte lika illa. Längst med dropplisten på taket var det en hel del slipande att ta bort limrester med kniv och slipduk men till slut var det klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-78f1e9a74ce70f654d098daf2584fb2c.jpg



Tanken var att A-stolparna skulle vara klara denna helg men det verkar som målen man sätter upp att få olika etapper klara på en specifik tid inte är riktigt rimliga big_smile men lite på vägen hann man med lite grovslipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-0cb5fd5963d4669b1880b67b6cf22315.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-4f2852c10617a3936b51a496e59117c1.jpg

Men med denna uppdatering ser ni vad som även kommit med posten... korrekt kromad stötfångare bak till Manta B och en GT/E ratt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-59a88822bd76f744a2b86f55d4c17709.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-898fc1a511e3872b3883f0874d5a2d52.jpg

Tills nästa uppdatering, ha det gott och meka på!
Senast redigerat av valle22 (13 oktober 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

slappt&fint
376 Inlägg
13 oktober 2013
#20
som en rekord b ägare så följer jag väl å :pPPPpPPp

men varför inte dubbla webrar iställe för solex?



Sök