Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc dock kommer den bakåt dateras en aning med kromade stötfångare istället för de i plast
I motorväg blir det original 2.0 motorn med ENEM Y12 kam, dubbla SOLEX 40mm och ett lite sportigare avgassystem samt lamellbromsad diff , ingen monsterbil men lite mer utöver det vanliga : )
Utgångsobjektet är ganska hyfsat, inte hopplöst men verkar kräva lite, mer och mer som man ser på den så dyker det upp saker att man skall göra. Fick redan tips av en kollega på jobb att inte påbörja allt på en gång. Börja på taket och jobba dig neråt dvs… en ganska sund idé
En del saker har kommit ifrån inropade auktioner ifrån tyska eBay.de som dimljus, frontspoiler. Givetvis är det original GM delar : ) Även innerskärmar i plast hittades på returbilen.se ifrån en Vauxhall Cavalier…
Vi började enkelt med att plocka ur vindrutan och lite rostigt är det…
Visst det lär vara snyggt med vinyltak men det visades vara en riktig rostfälla…
Vinyltaket slets bort och bubblorna som fanns under vinyltaket dolde detta(!) Luften gick ur mig som en ballong vid detta moment kan ni tro, men men…
Visst det lär vara snyggt med vinyltak men det visades vara en riktig rostfälla…
Handlade in en rostätare som jag hade tänkt mig prova på lite ställen efter slipa bort det värsta med sliprondell…
Läste lite om rostätare och det verkar vara blandade åsikter om dem, vissa finner dem bra medans andra sågar dem, vad har ni för erfarenheter själva? Hade varit kul att höra…