En del tid har gått åt att städa i garaget vilket har tagit lite tid ifrån bygget, men i helgen skedde det lite mer…
Styrstagen gjordes rena med ett litet citronsyrebad. En av P-ändorna hade satt sig ganska rejält vilket jag fick värma loss det på jobbet med gassvetsen. Rejält glödgat blev det och vips kunde man snurra av det lätt som en plätt… Nya damasker och P-ändor väntar…
Den läckande axeln är numera vidgjord. Blev att demontera hela axeln och ny packning gjordes samt flytande tätning på hjullagrets O-ring. Ett lager färg är att vänta på insidan av bromsskölden för att få en fräsch syn.
Upphängt och renspolat ifrån sliprester och smuts, första lager hammarlack inom kort. Motorlyften duger för underlätta att hålla bra höjd vid målning.
Fjäderskålarna är i bra skick utan att vara rostskadade. Slipade så mycket jag kunde med maskin och de svårare områdena stålborste och slippapper. Allt avslutades med ångtvätt som köptes på Biltema, ganska bra verktyg och liten och smidig.
Fick sedan en tid tillbaka en massa delar till Opel ifrån en arbetskollega som han skulle slänga men fråga om jag kunde kanske ha nytta av det, och så blev det. Det var alltifrån tändningsdelar, gamla tändstift mm samt massa bromsbackar. Jämförde de gamla bromsbackarna med de jag fick och vips hade man ett komplett set till min bakaxel.
Dessa hade också hittat hem under förra veckan, hjulcylindrar ifrån en italiensk tillverkare. Ganska bra pris blev det på dem här hemma. Nya bromstrummor är också på ingång och bör vara här hemma innan midsommar. Nu kan det hända en hel del under midsommar i garaget…