2735
Sök

Colt IV 1.6l glxi bluddrar till och dör

14 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Hej,

Har nu hållit på med min 1994 års Mitsubishi Colt 1.6l glxi i 3 veckor nu och får den inte att gå ordentligt.

Det hela började med att jag startade bilen efter att den hade stått i ca 13 timmar. Den gick igång som normalt men bluddrade till och dog. Efter detta gick den inte att få igång. Bogserade hem den och kom fram till att det måste vara fördelaren. Köpte då en fördelare från en bilskrot och efter installation av denna så går bilen igång. Lyckan varade dock inte länge då jag snabbt upptäckte att bilen inte är körbar. Den går fint på tomgång när man sätter igång den men om man gasar lite och sen släpper så varvar den ner och dör. Det samma händer om man ska börja köra med den, då kan man sätta i t.ex backen och försöka köra, men då kommer den röra på sig någon cm och sen dö. Motorn känns orkeslös, men den går att varva helt ut.

Vad kan vara fel?

/Candyknas

14 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
ja du, bra fråga, den har mest blivit hemmaservad med olja och stift etc. dom sista åren, kamremmen byttes för inte så förfärdligt länge sedan.

951 Inlägg
24 september 2013
ok kollat luftfiltret ? eller så kan det vara databoxen, så va det för mig illafall smile

14 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
luftfiltret är rent och fint, kan det vara databoxen när den går fint på tomgången när man startar den?

14 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Kan kanske tillägga att stiften får väldigt mycket sot på sig. Förr har dom alltid varit oboybruna.

951 Inlägg
24 september 2013
om du öppna databoxen sitter i motorhuven finns det et relä eller några där ska det va en som går till bränsle tror jag annars får du kolla säkringar.

14 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Ok, vart sitter databoxen?

951 Inlägg
24 september 2013
kolla med nya stift så får man hoppas på det

951 Inlägg
24 september 2013
när du öppnar motorhuven och ovanför batteriet sitter det en liten grön box typ fyrkantig där ligger den

14 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Ah ok du menar säkringsboxen där? Nya stift är på väg och kommer förhoppningsvis imorgon

951 Inlägg
24 september 2013
japp den lilla boxen . vilka stift har du beställt? för jag undrar vilka man kan ha när servicen kommer.

14 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
Har beställt ngk r stift (bkr5e)

951 Inlägg
25 september 2013
ok tack skriv om det blir bättre med nya stift sen

14 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Nu var nya stift intallerade och dom gjorde ingen skillnad. En observation jag gjorde när jag varvade upp den var att det spottade ut ganska mycket sotigt vatten ur avgasröret... kan detta ha något med problemen att göra?

951 Inlägg
28 september 2013
kan va kondens vatten inte farligt betyder bara att man ska köra längre sträckor eller köra fort för att rensa avgasvattnet smile .

280 Inlägg
28 september 2013
Du har något fel på tändning eller bränslesystem, ställde ni in fördelaren rätt när ni bytte?

/Fredrik

951 Inlägg
28 september 2013
kolla också så det inte kommer blå vit rök från avgasröret för då kan det va toppackningen so håller på att ge sig . annars får man kolla mitsubishiklubben

14 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
Tack för god hjälp!
Har nu varit hos en mekaniker och där kom vi fram til att tändingen var aningen fel inställt. Efter justering av detta så går den åter som ett skott smile

951 Inlägg
28 september 2013
härligt big_smile. då får du köra som en riktig räcer förare igen wink

Sök