3376
Sök

"Nytt" styrsystem: Ecu master emu, erfarenheter?

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 oktober 2013
#21
Per_Nilsson skrev:
torpis skrev:
Ecumaster skrev:
Hej alla!

Jag heter Per Nilsson och är ihop med Mattias "cervesa" Jönsson återförsäljare för Ecumaster i Sverige.

Både jag och Mattias har mappat bilar i över 10 år men det var inte förrän i våras som vi bestämde oss för att starta företag och lansera Ecumaster.

Om ni har några frågor så ska jag försöka svara så fort som möjligt.

Hej och välkommen på alla sätt. Som moderator måste jag dock informera om att företagsinloggningar inte är okej och att reklam inte är okej.  Du är jättevälkommen att registrera dig som privatperson och svara på frågor som alla vi andra försöker göra med fokus på frågan och inte produktplacering.

Inga problem.

Perfekt! skött på ett snyggt sätt blir det utdelning åt bägge håll ändå smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

72 Inlägg
7 oktober 2013
#22
torpis skrev:
Men... om det är mappat och klart för 13 lök så är det ju deras problem om det inte funkar. För dem får ju hålla på tills bilskrället går.   Extremt låg timlön i det priset!

Det tycker jag var lite nedvärderande.

Anledningen är ju såklart att få ut sprut och bilar på marknaden så att man kan växa precis som alla andra har gjort.

Få bilskrället att gå förstår jag inte vad du menar, vi har gjort det hundra gånger genom åren och går väldigt fort oavsett insprutningssystem eller bilmärke.
Det fungerar varje gång, varför skulle det inte göra det? Har aldrig någonsin haft en missnöjd kund under alla år man har hållit på vare sig på firman eller privat.

Sprutet är VE baserat så man behöver aldrig mer än 16x16 och tändningen interpolerar ju självklart den med.

Finns inga som helst problem att varva över 9000rpm och ladda 3 bar på 16x16.

Sprutet är väldigt lättarbetat och överskådligt samtidigt som det är väldigt avancerat om man vill använda de funktionerna.

Inbyggd 4 bars mapsensor
6 inbyggda drivsteg för spolar antingen driva spolen direkt eller köra VAG. 99% av alla andra sprut måste man köra med externa moduler som tex VAG COP.
6 inbyggda väldigt exakta spridarsteg
2st inbyggda avgastempar som man kopplar till en vanlig K-givare
Inbyggd lambdakontroller
Exakt och lättarbetad laddtrycksstyrning.

2st 24 pinnars kontaktstycke ingår så att man kan göra sin egen härva eller så köper man färdig crimpta sladdar av oss och bara klickar i kontakstycket och får en så kallad flying lead.

Loggen är helt suverän och lättanvänd man kan logga upp till 100 värden samtidigt om man skulle känna för det.
Hjulhastighetsstyrd laddtryckskurva, bra tomgångsreglering vare sig man kör open loop eller closed loop.
Vi har egen 4wd dyno där vi sitter och är med och utvecklar och tycker till om vad som skall uppdateras och läggas till i mjukvaran. Har väldigt bra direktkontakt med utvecklarna och tillverkarna.
Jag vågar sticka ut hakan och säga att du aldrig kan hitta ett bättre sprut i denna prisklassen.

Fråga på om det är något ni undrar över smile


Mvh Mattias PSI Motor

Kalibrerar bilar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 oktober 2013
#23
cerveza skrev:
Fråga på om det är något ni undrar över smile


Mvh Mattias PSI Motor

Det är väl inte ett smack nedvärderande utan snarare verklighet. Det är ofta det blir problem när det dyker upp nybyggda motorer. Problemen kommer oftare ju billigare sprut man väljer enligt min erfarenhet.

Men det säger ju ingenting om dig som person eller hur duktig du är på att bygga elsystem. Du kan vara världens bästa men kan ju inte magiskt råda bot på en felaktig motor.  Det är det jag menar med att det blir låg timlön om det skall vara mappat och klart för en fast summa, för det är enligt min erfarenhet sällan det går smärtfritt - ofta beroende på saker helt utanför din kontroll.  Men det är kanske värt mödan för att få ut produkten?

Du skriver ju själv att du väljer bort Megasquirt, VEMS, Prospark samt alla Volvos. Kanske därför det aldrig strular heller?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

72 Inlägg
7 oktober 2013
#24
torpis skrev:
cerveza skrev:
Fråga på om det är något ni undrar över smile


Mvh Mattias PSI Motor

Det är väl inte ett smack nedvärderande utan snarare verklighet. Det är ofta det blir problem när det dyker upp nybyggda motorer. Problemen kommer oftare ju billigare sprut man väljer enligt min erfarenhet.

Men det säger ju ingenting om dig som person eller hur duktig du är på att bygga elsystem. Du kan vara världens bästa men kan ju inte magiskt råda bot på en felaktig motor.  Det är det jag menar med att det blir låg timlön om det skall vara mappat och klart för en fast summa, för det är enligt min erfarenhet sällan det går smärtfritt - ofta beroende på saker helt utanför din kontroll.  Men det är kanske värt mödan för att få ut produkten?

Det är självfallet kundens ansvar att allt är i ordning, de gånger det inte varit det så gör man klart sin del. Dvs inkoppling och uppstart, sedan får kunden välja att låta oss åtgärda problemet/problemen eller hämta bilen och lämna bilen när bristerna är åtgärdade.

Enligt mig kommer problemen när man handlar ett sprut med dålig support och inte prislappen, det sitter exakt samma komponenter i detta som i alla andra "märkes" sprut.
Detta är lika stabilt som vilket annat sprut som helst på marknaden, jag har kört dom allihopa.
Men vi kan höja priset om ni känner er säkrare då big_smile

Sen kan man ställa sig frågan om man hade kunnat göra något annat för de priserna om man inte litade blint på produktens stabilitet, flexibilitet och användarvänlighet?
Ni ska inte förväxla detta med hemmagjorda Megasquirt eller liknande.

Det har faktiskt varit värt mödan även om man arbetat sig blodig vissa veckor smile Nu har det kommit ut rejält med boxar i alla möjliga bilar. Volvos 5cyl, Supra med standard triggers och givare, Nissan CAS givare, BMW:s alla möjliga motorer, Volvo rödblockare, Ford mf mf.
Samtliga går kanon helt utan några problem vare sig vi gjort dem eller kunden själv.

Kalibrerar bilar.

72 Inlägg
7 oktober 2013
#25
Vi kör VEMS och Megasquirt men INTE prospark! Dock sköter Pelle den biten. Volvo kör vi det med en del smile

Kalibrerar bilar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 oktober 2013
#26
cerveza skrev:
Vi kör VEMS och Megasquirt men INTE prospark! Dock sköter Pelle den biten. Volvo kör vi det med en del smile

Jag läste bara innantill haha.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

72 Inlägg
7 oktober 2013
#27
torpis skrev:
cerveza skrev:
Vi kör VEMS och Megasquirt men INTE prospark! Dock sköter Pelle den biten. Volvo kör vi det med en del smile

Jag läste bara innantill haha.

Prospark måste nästan alla som jobbar med seriös motorkalibrering testa, sjukt trevligt ha ha ha ha big_smile

Kalibrerar bilar.

Mr: Mike
231 Inlägg
5 december 2013
#28
Jag har precis lämnat in min bil hos ECU Master i Klippan för installation av emu.
Per "Pelle" där gav ett väldigt seriöst intryck och det ska bli kul och se resultatet.

//Micke

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

Evolution Garage
394 Inlägg
9 december 2013
#29
Intressant med alla dessa nya sprut som dyker upp.

Hur snabb är CPU'n, samt hur mycket minne är tillgängligt? (plats för extra funktioner/utveckling/etc)
Vad är källkoden baserad på för sprut, eller är den egenutvecklad? Är den tillgänglig om man vill editera med sina egna funktioner?

Med åren så har man även insett att inget sprut blir bättre än själva mjukvaran man mappar med. Därför har jag en viktig fråga som konstigt nog mer än hälften av alla tillverkare går bet på:

Klarar mjukvaran Windows 7 64-bit?
Klarar mjukvaran Windows 8 64-bit? Om inte; När?

Hur ofta släpps patchar/buggfixar?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

8 Inlägg
14 december 2013
#30
Har inga exakta uppgifter för processor/minne men där finns inga prestandaproblem än så länge.

Källkoden är egenutvecklad men ej tillgänglig.

Mjukvaran klarar både windows 7 och 8. Går bra att ladda ner från hemsidan.

Patchar kommer ungefär var 6e månad. Håller på att utvärdera en nu som ska släppas snart som kommer att innnehålla: Nya triggermönster, fler funktioner till 3d tabeller, Als, flexfuel, styrning för dubbelvanos och supra vvti, Blåtand för visning av värden i tablets och telefoner, Dubbla tables, drive by wire och mycket mer.

72 Inlägg
16 december 2013
#31
Mike_200sx skrev:
Jag har precis lämnat in min bil hos ECU Master i Klippan för installation av emu.
Per "Pelle" där gav ett väldigt seriöst intryck och det ska bli kul och se resultatet.

//Micke

Hejsan.

Din bil är uppstartad och går som en klocka. Vi kommer att göra PnP till s13 och s14 framöver.
Vilka bilar finns det intresse för PnP

Idag har vi till BMW M50 icke Vanos och BMW M50 Vanos.

Tanken är att ha färdiga till Supra mk4, Nissan skyline / 200 s13 / 200 s14 i början på nästa år.

Och som Per sa i föregående inlägg så har det precis släppts en ny stor uppdatering som verkligen fräschade upp och gjorde att det gick förbi de flesta dyrare sprut. Denna kommer släppas snart och vi kommer skicka den till alla kunder innan den släpps för allmänheten.



Mvh Mattias PSI Motor

Kalibrerar bilar.

1 507 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#32
Låter grymt Mattias! Jag har förhoppningsvis fått ihop min bil om några veckor och tänkte komma ner med den till er då så ni får utföra er magi på den.

Mvh
/T


204 Inlägg
17 december 2013
#33
hur utför ni eran mappning?? Rulland landsväg och gatmappning??
vad för typ av bänk använder ni? och hur mycket effekt klarar den av?

Mvh Fredrik

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

Naajlle
17 december 2013
#34
Kör med ecumaster i min bil själv smile riktigt fina saker.. och ett plus i kanten att cerveza alltid har tid för att öka laddet och finjustera minimala saker smile

Sjukt underpris på detta sprutet i mitt tycke!

Over and out // niggern

Mr: Mike
231 Inlägg
18 december 2013
#35
cerveza skrev:
Mike_200sx skrev:
Jag har precis lämnat in min bil hos ECU Master i Klippan för installation av emu.
Per "Pelle" där gav ett väldigt seriöst intryck och det ska bli kul och se resultatet.

//Micke

Hejsan.

Din bil är uppstartad och går som en klocka. Vi kommer att göra PnP till s13 och s14 framöver.
Vilka bilar finns det intresse för PnP

Idag har vi till BMW M50 icke Vanos och BMW M50 Vanos.

Tanken är att ha färdiga till Supra mk4, Nissan skyline / 200 s13 / 200 s14 i början på nästa år.

Och som Per sa i föregående inlägg så har det precis släppts en ny stor uppdatering som verkligen fräschade upp och gjorde att det gick förbi de flesta dyrare sprut. Denna kommer släppas snart och vi kommer skicka den till alla kunder innan den släpps för allmänheten.


Mvh Mattias PSI Motor

Riktigt skoj och höra!
Se om vi kan skrämma livet ur bilen till våren. tongue

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

72 Inlägg
18 december 2013
#36
Tuggummimannen skrev:
Låter grymt Mattias! Jag har förhoppningsvis fått ihop min bil om några veckor och tänkte komma ner med den till er då så ni får utföra er magi på den.

Mvh
/T

Du är varmt välkommen smile

Kalibrerar bilar.

72 Inlägg
18 december 2013
#37
BKRacing skrev:
hur utför ni eran mappning?? Rulland landsväg och gatmappning??
vad för typ av bänk använder ni? och hur mycket effekt klarar den av?

Mvh Fredrik

Vi har helt nybyggd lokal från grunden och upp som pryds med en ny 4wd dyno av märket Dynomet. Den klarar ca 1200hk per axel.



Mvh Mattias.

Kalibrerar bilar.

72 Inlägg
18 december 2013
#38
Här en en dålig bild på lokalen innan vi fått in storbildstv:n och inredning.




http://forumbilder.se/CGE8O/dynolokalen.jpg

Kalibrerar bilar.

Naajlle
18 december 2013
#39
cerveza skrev:
Här en en dålig bild på lokalen innan vi fått in storbildstv:n och inredning.




http://forumbilder.se/CGE8O/dynolokalen.jpg

Sjukt snygg E34 på bilden matte big_smile

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
8 januari 2014
#40
Har slagit ett öga på detta sprut och tycker att det är klokare att köra på ett Haltech PS500 isf. för under 8500kr. Ett mer välutvecklat gediget sprut i den lägsta prisklassen.

Förstår inte att det stup i kvarten dyker upp nya motorstyrningar. Finns det verkligen något att hämta på den marknaden? Priserna blir så låga att allt annat tar stryk av det, utvecklingen, kvalitén, buggtestning osv... Blir ett lågsegment med en massa ofärdiga, buggiga, struliga produkter.

Det är inte värt det. Man kan tappa sitt bilintresse på mindre strulfaktorer än så. Bättre att jobba med kvalitetsprodukter när det finns lågprisalternativ även där och ha kul istället med vind i seglen smile



Sök