3234
Sök

"Nytt" styrsystem: Ecu master emu, erfarenheter?

MR Andersson
1 229 Inlägg
23 januari 2014
#81
Håller med föregående talare smile

Ska precis börja koppla emu och tror de kommer bli grymmt smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 januari 2014
#82
Mike_200sx skrev:
Säger bara en sak som ny ECU Master ägare!
Kommer bli asgrymt och ni kommer få se min gula Nissan 200sx en del i år!

cool

Kom igen nu folk! Sluta surra in på det gamla!

Förklara lite närmare vad ECU master gör så mycket bättre än ditt gamla sprut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

MR Andersson
1 229 Inlägg
24 januari 2014
#83
Lambda reglering, fler rutor för bränsle/tändning, fler utgångar, menyer som går och förstå, bt stöd till smartphone/surfplatta, loggning med knacksensor osv.


Evolution Garage
394 Inlägg
24 januari 2014
#84
Jag tycker att Arash kommer med väldigt många bra poänger i sina tidigare inlägg om jämförelsen mellan sprut. Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen som liten firma och samtidigt driva den med vinst. Dessutom är det inte så många som besitter kunskaperna att ta fram en väl utvecklad kod på samma nivå som dom stora rävarna.
Därför är det många mindre firmor som köper en färdig plattform av någon större tillverkare, och sedan sätter sitt namn på det.
Ett praktexempel är ju Vipec, som är utvecklat utav Link.

Det var därför jag frågade tidigare i tråden om ni baserade sprutet på någon annan plattform. Om ni gör det så vet man ju att ni har en stabil grund att stå på i form av hjälp med utveckling osv. Men om ni själva är två pers som knåpar ihop ett hemmabyggt sprut, inklusive programmering utveckling och allt. Då blir det genast lite riskabelt.
Vem vänder jag mig till om ni kursar om 2 år?

Med åren har man märkt att det är mjukvaran som gör sprutet i slutändan, och där misslyckas även dom riktigt stora tillverkarna riktigt dåligt ibland. Se på HKS och Greedy till exempel...... man blir mörkrädd. Och att man fortfarande 2014 kan hitta sprut som inte har stöd för 64-bitar och/eller Windows 7 är häpnadsväckande.

Samditigt så blir användarna mer och mer kräsna, och det är där som t.ex MaxxECU hämtar sin kundskara tror jag. Dom har (likt Megasquirt) satsat på att få ut en snygg mjukvaruplattform med diverse stöd till mobila enheter.
Själv skulle jag inte drömma om att köpa ett sprut utan stöd för Bluetooth/Wifi och en tillhörande Androidapp.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

757 Inlägg
24 januari 2014
#85
barrre skrev:
Jag tycker att Arash kommer med väldigt många bra poänger i sina tidigare inlägg om jämförelsen mellan sprut. Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen som liten firma och samtidigt driva den med vinst. Dessutom är det inte så många som besitter kunskaperna att ta fram en väl utvecklad kod på samma nivå som dom stora rävarna.
Därför är det många mindre firmor som köper en färdig plattform av någon större tillverkare, och sedan sätter sitt namn på det.
Ett praktexempel är ju Vipec, som är utvecklat utav Link.

Det var därför jag frågade tidigare i tråden om ni baserade sprutet på någon annan plattform. Om ni gör det så vet man ju att ni har en stabil grund att stå på i form av hjälp med utveckling osv. Men om ni själva är två pers som knåpar ihop ett hemmabyggt sprut, inklusive programmering utveckling och allt. Då blir det genast lite riskabelt.
Vem vänder jag mig till om ni kursar om 2 år?

Med åren har man märkt att det är mjukvaran som gör sprutet i slutändan, och där misslyckas även dom riktigt stora tillverkarna riktigt dåligt ibland. Se på HKS och Greedy till exempel...... man blir mörkrädd. Och att man fortfarande 2014 kan hitta sprut som inte har stöd för 64-bitar och/eller Windows 7 är häpnadsväckande.

Samditigt så blir användarna mer och mer kräsna, och det är där som t.ex MaxxECU hämtar sin kundskara tror jag. Dom har (likt Megasquirt) satsat på att få ut en snygg mjukvaruplattform med diverse stöd till mobila enheter.
Själv skulle jag inte drömma om att köpa ett sprut utan stöd för Bluetooth/Wifi och en tillhörande Androidapp.

Det som egentligen är viktigt är inte en snygg mjukvara :p utan ett system som inte får hicka mitt under en fullgasrepa på 9000rpm och 3bars ladd. om mjukvaran ser ut att vara från 80 talet är det skit samma men något som dom gamla saknar är ingångar och utgångar för att styra fler saker som dubbla fläktlägen, bränslepumpar, tändning osv. samt ingångar för 8st avgastempgivare, minst 4 lambda, oljetryck på 3-4 punkter, soppatryck på 2 punkter, soppatemp på 2 punkter, insugstemp på 3 ställen, kompression på stötdämparna osv. listan kan göras lång. när man använder alla dessa in och utgångar så belastas processorn i ECUn hårdare och det är då man märker om sprutet hänger med.

autronic hänger med överlägset med dom ingångarna som dom har men skulle behövas flera. därav autronic tappar mark. inte pga att deras mjukvara ser ut att vara för DOS.

77 Inlägg
24 januari 2014
#86
Det jag gillar med Autronic är att man kan bygga egna funktioner om nåt saknas (ofta iaf) och att det är sjukt stabilt.
Men jag håller med om fler in/utgångar behövs. Kör just nu oljetryck, bränsletryck, bb-lambda, boost by gear, launch, WOT shift och traction control och nu börjar det bli fullt tongue Finns några I/O kvar men inga analoga 0-5v tex vilket jag gärna skulle ha.

Kul att det kommer nytt också så det blir lite mer konkurrens, det brukar ju sluta med bättre produkter och lägre priser smile


72 Inlägg
25 januari 2014
#87
barrre skrev:
Jag tycker att Arash kommer med väldigt många bra poänger i sina tidigare inlägg om jämförelsen mellan sprut. Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen som liten firma och samtidigt driva den med vinst. Dessutom är det inte så många som besitter kunskaperna att ta fram en väl utvecklad kod på samma nivå som dom stora rävarna.
Därför är det många mindre firmor som köper en färdig plattform av någon större tillverkare, och sedan sätter sitt namn på det.
Ett praktexempel är ju Vipec, som är utvecklat utav Link.

Det var därför jag frågade tidigare i tråden om ni baserade sprutet på någon annan plattform. Om ni gör det så vet man ju att ni har en stabil grund att stå på i form av hjälp med utveckling osv. Men om ni själva är två pers som knåpar ihop ett hemmabyggt sprut, inklusive programmering utveckling och allt. Då blir det genast lite riskabelt.
Vem vänder jag mig till om ni kursar om 2 år?

Med åren har man märkt att det är mjukvaran som gör sprutet i slutändan, och där misslyckas även dom riktigt stora tillverkarna riktigt dåligt ibland. Se på HKS och Greedy till exempel...... man blir mörkrädd. Och att man fortfarande 2014 kan hitta sprut som inte har stöd för 64-bitar och/eller Windows 7 är häpnadsväckande.

Samditigt så blir användarna mer och mer kräsna, och det är där som t.ex MaxxECU hämtar sin kundskara tror jag. Dom har (likt Megasquirt) satsat på att få ut en snygg mjukvaruplattform med diverse stöd till mobila enheter.
Själv skulle jag inte drömma om att köpa ett sprut utan stöd för Bluetooth/Wifi och en tillhörande Androidapp.

Hejsan.

Två personer? Vi är två två personer som är generalimportörer ( jag och per på PSI Motor). Själva EcuMaster är ju bestående av 25 personer bestående av ingenjörer, utvecklare, kvalitetskontrollanter, samt säljare. De nyanställde till och med två personer förra veckan som är elektronikingenjörer.
Det har funnits i många år och expanderar varje år. Om man ska se det så som du beskriver så ska alla fly marknaden från både Nira och Maxxecu. Maxxecu består av just 2 personer och Nira av kanske 12-14 HÖGST.

Som jag tidigare. Heter man Haltech, Autronic eller liknande så har man tidigare haft en sorts monopol och kunnat prissätta därefter. Pris Vs tillgång. Därför är många småputta som säljer sprut från föregående generationer. Det är helt förståeligt smile

Personer kan sitta sitta och linda in allting att det äldre är bättre osv men det fråntar ju inte sanningen att du idag får ett sprut som är likvärdigt eller bättre för halva pengen som ALDRIG kommer strula eller göra något annat än precis det som det skall göra. Dvs styra din motor på ett korrekt sätt i alla läge.



Mvh Mattias PSI Motor.

Kalibrerar bilar.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2014
#88
cerveza skrev:
barrre skrev:
Jag tycker att Arash kommer med väldigt många bra poänger i sina tidigare inlägg om jämförelsen mellan sprut. Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen som liten firma och samtidigt driva den med vinst. Dessutom är det inte så många som besitter kunskaperna att ta fram en väl utvecklad kod på samma nivå som dom stora rävarna.
Därför är det många mindre firmor som köper en färdig plattform av någon större tillverkare, och sedan sätter sitt namn på det.
Ett praktexempel är ju Vipec, som är utvecklat utav Link.

Det var därför jag frågade tidigare i tråden om ni baserade sprutet på någon annan plattform. Om ni gör det så vet man ju att ni har en stabil grund att stå på i form av hjälp med utveckling osv. Men om ni själva är två pers som knåpar ihop ett hemmabyggt sprut, inklusive programmering utveckling och allt. Då blir det genast lite riskabelt.
Vem vänder jag mig till om ni kursar om 2 år?

Med åren har man märkt att det är mjukvaran som gör sprutet i slutändan, och där misslyckas även dom riktigt stora tillverkarna riktigt dåligt ibland. Se på HKS och Greedy till exempel...... man blir mörkrädd. Och att man fortfarande 2014 kan hitta sprut som inte har stöd för 64-bitar och/eller Windows 7 är häpnadsväckande.

Samditigt så blir användarna mer och mer kräsna, och det är där som t.ex MaxxECU hämtar sin kundskara tror jag. Dom har (likt Megasquirt) satsat på att få ut en snygg mjukvaruplattform med diverse stöd till mobila enheter.
Själv skulle jag inte drömma om att köpa ett sprut utan stöd för Bluetooth/Wifi och en tillhörande Androidapp.

Hejsan.

Två personer? Vi är två två personer som är generalimportörer ( jag och per på PSI Motor). Själva EcuMaster är ju bestående av 25 personer bestående av ingenjörer, utvecklare, kvalitetskontrollanter, samt säljare. De nyanställde till och med två personer förra veckan som är elektronikingenjörer.
Det har funnits i många år och expanderar varje år. Om man ska se det så som du beskriver så ska alla fly marknaden från både Nira och Maxxecu. Maxxecu består av just 2 personer och Nira av kanske 12-14 HÖGST.

Som jag tidigare. Heter man Haltech, Autronic eller liknande så har man tidigare haft en sorts monopol och kunnat prissätta därefter. Pris Vs tillgång. Därför är många småputta som säljer sprut från föregående generationer. Det är helt förståeligt smile

Personer kan sitta sitta och linda in allting att det äldre är bättre osv men det fråntar ju inte sanningen att du idag får ett sprut som är likvärdigt eller bättre för halva pengen som ALDRIG kommer strula eller göra något annat än precis det som det skall göra. Dvs styra din motor på ett korrekt sätt i alla läge.



Mvh Mattias PSI Motor.

*Vid korrekt installation och mappning


5 687 Inlägg
25 januari 2014
#89
Eddy skrev:
*Vid korrekt installation och mappning


Det bör ju vara underförstått tycker jag. Inte funkar ju t.ex Haltech som det ska om det inte är korrekt installerat och mappat heller roll


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2014
#90
simlar skrev:
Eddy skrev:
*Vid korrekt installation och mappning


Det bör ju vara underförstått tycker jag. Inte funkar ju t.ex Haltech som det ska om det inte är korrekt installerat och mappat heller roll

det finns dom som inte förstår sånt, tyvärr. neutral


72 Inlägg
25 januari 2014
#91
Eddy skrev:
*Vid korrekt installation och mappning

Så det fungerar bättre med felinstallerade och felmappade Autronic? Nu börjar jag inse att det är garaget man är inne och skriver på.......
Senast redigerat av cerveza (25 januari 2014)

Kalibrerar bilar.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2014
#92
cerveza skrev:
Eddy skrev:
*Vid korrekt installation och mappning

Så det fungerar bättre med felinstallerade och felmappade Autronic? Nu börjar jag inse att det är garaget man är inne och skriver på.......

Calm yo tits.

Nu känns det som att du försöker hitta anledningar till att bråka. Sluta anta att folk är emot dig bara för att de vill tillägga något. smile

Edit: eftersom det är "garaget" vi talar om så kan jag förklara på så enkelt sätt som möjligt:

Ett autronic fungerar lika bra som det sprutet du kränger om det är mappat och installerat rätt, och vice versa.
Senast redigerat av Eddy (25 januari 2014)


Naajlle
25 januari 2014
#93
cerveza skrev:
Eddy skrev:
*Vid korrekt installation och mappning

Så det fungerar bättre med felinstallerade och felmappade Autronic? Nu börjar jag inse att det är garaget man är inne och skriver på.......

Ja matte detta är garaget... inte ens lönt att börja diskutera saker här. flest volvo & saab här.. samt ja du ser smile internet  hjältar & dom som bara ser rakt fram utan att svänga höger

27 Inlägg
26 januari 2014
#94
cerveza skrev:
Eddy skrev:
*Vid korrekt installation och mappning

Så det fungerar bättre med felinstallerade och felmappade Autronic? Nu börjar jag inse att det är garaget man är inne och skriver på.......

Har igentligen inte med Gorg att göra, utan borde faktiskt va värt o nämna på dom allra flesta forum..
Det låter puckat, men inte alla människor begriper att man måste installera ett insprut på korrekt sätt, för att få önskat reultat!

204 Inlägg
26 januari 2014
#95
tycker denna tråd har tappat lite om vad den skulle handla om, känner mer som de har blivit ett "krig" mellan olika leverantörer....

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

72 Inlägg
27 januari 2014
#96
BKRacing skrev:
tycker denna tråd har tappat lite om vad den skulle handla om, känner mer som de har blivit ett "krig" mellan olika leverantörer....

Håller fullständigt med.

Nu tycker jag att vi återgår till vad tråden handlade om innan den blev kapad smile Ställ gärna frågor så svarar vi smile

Kalibrerar bilar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2014
#97
torpis skrev:
Mike_200sx skrev:
Säger bara en sak som ny ECU Master ägare!
Kommer bli asgrymt och ni kommer få se min gula Nissan 200sx en del i år!

cool

Kom igen nu folk! Sluta surra in på det gamla!

Förklara lite närmare vad ECU master gör så mycket bättre än ditt gamla sprut.

Frågar igen vad du märkt på ditt sprut som är mycket bättre?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Evolution Garage
394 Inlägg
30 januari 2014
#98
cerveza skrev:
barrre skrev:
Jag tycker att Arash kommer med väldigt många bra poänger i sina tidigare inlägg om jämförelsen mellan sprut. Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen som liten firma och samtidigt driva den med vinst. Dessutom är det inte så många som besitter kunskaperna att ta fram en väl utvecklad kod på samma nivå som dom stora rävarna.
Därför är det många mindre firmor som köper en färdig plattform av någon större tillverkare, och sedan sätter sitt namn på det.
Ett praktexempel är ju Vipec, som är utvecklat utav Link.

Det var därför jag frågade tidigare i tråden om ni baserade sprutet på någon annan plattform. Om ni gör det så vet man ju att ni har en stabil grund att stå på i form av hjälp med utveckling osv. Men om ni själva är två pers som knåpar ihop ett hemmabyggt sprut, inklusive programmering utveckling och allt. Då blir det genast lite riskabelt.
Vem vänder jag mig till om ni kursar om 2 år?

Med åren har man märkt att det är mjukvaran som gör sprutet i slutändan, och där misslyckas även dom riktigt stora tillverkarna riktigt dåligt ibland. Se på HKS och Greedy till exempel...... man blir mörkrädd. Och att man fortfarande 2014 kan hitta sprut som inte har stöd för 64-bitar och/eller Windows 7 är häpnadsväckande.

Samditigt så blir användarna mer och mer kräsna, och det är där som t.ex MaxxECU hämtar sin kundskara tror jag. Dom har (likt Megasquirt) satsat på att få ut en snygg mjukvaruplattform med diverse stöd till mobila enheter.
Själv skulle jag inte drömma om att köpa ett sprut utan stöd för Bluetooth/Wifi och en tillhörande Androidapp.

Hejsan.

Två personer? Vi är två två personer som är generalimportörer ( jag och per på PSI Motor). Själva EcuMaster är ju bestående av 25 personer bestående av ingenjörer, utvecklare, kvalitetskontrollanter, samt säljare. De nyanställde till och med två personer förra veckan som är elektronikingenjörer.
Det har funnits i många år och expanderar varje år. Om man ska se det så som du beskriver så ska alla fly marknaden från både Nira och Maxxecu. Maxxecu består av just 2 personer och Nira av kanske 12-14 HÖGST.

Som jag tidigare. Heter man Haltech, Autronic eller liknande så har man tidigare haft en sorts monopol och kunnat prissätta därefter. Pris Vs tillgång. Därför är många småputta som säljer sprut från föregående generationer. Det är helt förståeligt smile

Personer kan sitta sitta och linda in allting att det äldre är bättre osv men det fråntar ju inte sanningen att du idag får ett sprut som är likvärdigt eller bättre för halva pengen som ALDRIG kommer strula eller göra något annat än precis det som det skall göra. Dvs styra din motor på ett korrekt sätt i alla läge.



Mvh Mattias PSI Motor.

Det var menat som "i största allmänhet", att man inte kan lita på alla kinatsprut som dyker upp högt och lågt nuförtiden. Samtidigt så hoppas jag du också förstår min poäng om att ni fortfarande är två personer som ger support i Sverige, medan för en del andra sprut så har du betydligt fler att fråga om hjälp.

Jag håller med om att många av dom gamla bolagen bara lever på sitt namn, och inte följer med varken i hårdvara, mjukvara eller pris. Dom kommer att få stå sitt kast för detta med tappade kunder.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Evolution Garage
394 Inlägg
30 januari 2014
#99
robzter skrev:
Det som egentligen är viktigt är inte en snygg mjukvara :p utan ett system som inte får hicka mitt under en fullgasrepa på 9000rpm och 3bars ladd. om mjukvaran ser ut att vara från 80 talet är det skit samma men något som dom gamla saknar är ingångar och utgångar för att styra fler saker som dubbla fläktlägen, bränslepumpar, tändning osv. samt ingångar för 8st avgastempgivare, minst 4 lambda, oljetryck på 3-4 punkter, soppatryck på 2 punkter, soppatemp på 2 punkter, insugstemp på 3 ställen, kompression på stötdämparna osv. listan kan göras lång. när man använder alla dessa in och utgångar så belastas processorn i ECUn hårdare och det är då man märker om sprutet hänger med.

autronic hänger med överlägset med dom ingångarna som dom har men skulle behövas flera. därav autronic tappar mark. inte pga att deras mjukvara ser ut att vara för DOS.

Jag håller inte med. Om utvecklarna inte kan göra en mjukvara som fungerar på en modern dator, då kan dom inte anses seriösa tycker jag. För att inte tala om riskerna med att bygga in blåtand/wifi och andra saker, i system som antagligen har säkerhetshål både högt och lågt. Där kan vi tala om risker för hicka vid fullgasrepa när du skickar ut din ECU i luften via blåtand!

Sen om man inte lyckas bygga in användarvänlighet i mjukvaran så har man antingen skjutit sig själv i foten genom att skapa massa supportfrågor, eller så är man en utsugare som hoppas på merförsäljning i form av installationsjobb.

Men hur ofta är det egentligen sprutets fel när man får en hicka vid fullgasrepa? Skulle vilja påstå att det är ganska sällan, och mer än oftast något annat.


Lite mer till topic så är jag nyfiken på hur det går för er som numera kör EcuMaster? Är det användarvänligt om ni jämfört med andra sprut? Vad tycker ni?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Evolution Garage
394 Inlägg
30 januari 2014
#100
cerveza skrev:
Eddy skrev:
*Vid korrekt installation och mappning

Så det fungerar bättre med felinstallerade och felmappade Autronic? Nu börjar jag inse att det är garaget man är inne och skriver på.......

Man får tycka vad man vill om garaget, men du kanske inte ska dumförklara 90% av din potentiella kundkrets....

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage


Sök