3535
Sök

V70 Drar ström, Må startas varje gång med startbooster.

496 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
Hej !

Har en v70 från 2005 med 2.0T L motorn.

Jag har något problem med bilen.

Det är något som drar ström från batteriet hela tiden, och må alltid startas med Startbooster.

Bilen startar direkt efter jag har startat bilen.. låtit den gå lite " då generatorn har laddat batteriet lite".

Någon som vet vad som drar ström ? och hur fixar jag detta?.

Kan jag felsöka på något speciellt sätt på säkringarna?

Kan även påpeka när jag trycker på omcirkulering knappen till fläkten i bilen så går den på oroliga varvtal.

Alla tips är vänliga då detta har pågått en bra stund, och jag orkar inte göra detta mer utanför matbutik/ jobbet varje dag.

MVH

21 761 Inlägg
30 september 2013
Det första du måste göra när du har startat med startbooster är att när bilen sedan inte ska användas förrän nästa dag så kopplar du på en batteriladdare som får ladda över natten, annars blir aldrig batteriet ordentligt uppladdat och kommer att pajja inom en snar framtid.

Felsökning för eventuell tjuvström kan göras med tex multimeter. Den ska ställas i läge för likströmsmätning, sedan kopplas in mellan batteripluspolen och batteripluskabeln. Du ska alltså plocka loss batteripluskabeln från pluspolen och koppla in multimetern där.

Lämpligt mätområde på multimetern är till att börja med 10/20 A (beroende på vilket högsta mätområde den har). Bilen ska vara avstängd och dörrarna låsta vid mätningen, se till att ingen belysning någonstans är påslagen. Vänta helst 20-30 minuter innan du läser av mätvärdet om bilen har tjuvlarm eller annan "avancerad" elektronik som behöver ström med bilen avstängd. smile

496 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
ska jag dar en säkring i taget då?

21 761 Inlägg
30 september 2013
Ja, så kan du göra. Glömde att skriva det. En sån där bil borde nog inte dra mer än högst 50 mA, men jag har dålig koll på strömförbrukning hos diverse elektroniska finesser och gissar angående maxvärdet. smile

496 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
Jag återkommer på fredag då jag får köpt mig en mulitimeter !. Tack för hjälpen än sålänge !

Sök