Ford Focus ST street/Race track car

Ford Focus ST225 MK2 som ska uppgraderas en del. Ny bil var i tankarna men planerna gick inte som planerat så nu kör vi. Häng med på resan!
  • 67 Följare
  • 69 098 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 april 2017
STV Pedanten
13 oktober 2013 · 264 Inlägg

Denna helg har jag inte gjort ett smack i garaget. Har setat vid datorn och spelat ARMA 3 och tiden bara flyger iväg.
Var nere nu i morse och kollade om mina egen gjorda fästen passade och såg att jag måste modifiera ett av dom och sedan ska dom målas svarta då det inte blev rostfri plåt.

Så här ser dom ut.
http://img545.imageshack.us/img545/9329/9g26.jpg

http://img46.imageshack.us/img46/7399/7smf.jpg

Denna IC kommer ingenstans när dom väl sitter på plats big_smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
STV Pedanten
13 oktober 2013 · 264 Inlägg



Kanske blir ett kit i vår så att bilen får ny kulör.
Vad tycks?

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Peter_racingteam
14 oktober 2013 · 18 Inlägg

Kämpa på smile

Volvo s60 (2005)
Volvo 855 R "t-röd" (1996)
Volvo 940 "HPJMotorsport" (1995)
bompyride
14 oktober 2013 · 227 Inlägg

STV skrev:



Kanske blir ett kit i vår så att bilen får ny kulör.
Vad tycks?

Du har enligt mitt tycke redan den fränaste färgen som finns till ford, tycker det är dumt att göra bilen mer "diskret" när man kan sticka ut med en orange pärla! smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 oktober 2013 · 2 571 Inlägg

Mattsvart är så förbaskat vanligt, även om det kan va snyggt.
Men det börjar bli lite som kameleont-lacken vid millennieskiftet som alla körde med, snyggt, men riktigt tråkigt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
STV Pedanten
14 oktober 2013 · 264 Inlägg

Ja ni har nog rätt.
Sedan har jag funderat på om det inte skulle se ut som att man försöker efterlikna RS500.
Ändring av färg var mer för att få bort uppmärksamheten men jag gillar ju den orangea kulören smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 oktober 2013 · 2 571 Inlägg

Den orangea färgen är bra mycket mer kaxig och är mer utmärkande. Visserligen det du ville komma ifrån men ett sånthär åk SKA synas. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
bompyride
15 oktober 2013 · 227 Inlägg

hyrbil skrev:
Den orangea färgen är bra mycket mer kaxig och är mer utmärkande. Visserligen det du ville komma ifrån men ett sånthär åk SKA synas. wink

Jag kan inte hålla med mer! smile helt rätt det du säger!

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
nyller BMW 335D E91
15 oktober 2013 · 1 399 Inlägg

Måste följas big_smile

Peter_racingteam
15 oktober 2013 · 18 Inlägg

Viken färg som helst utom mattsvart uttjatat /Peter

Volvo 855 R "t-röd" (1996)
Volvo s60 (2005)
Volvo 940 "HPJMotorsport" (1995)
STV Pedanten
15 oktober 2013 · 264 Inlägg

Ja men då behåller jag orangea kulören och tar det jävligt försiktigt på vägarna fram över smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
18 oktober 2013 · 817 Inlägg

Trevligt projekt detta.
I England säger dom runt 320 Hk är max ur en ST motor. Sen får du börja byta innanmäte.

Kan ju dock säga att du ska räkna med ett kopplingsbyte med dom moddarna du har gjort nu.
När ajg bytte min wastegate så kommer vridet mycket distinktare vilket gjorde att min koppling numera slirare kraftigt sad

Byt även laddtryckstyrningen till MAC ventilen som Autotech säljer. Gör under för bilen!

Just det.. byt även tryckslangarna till och från ICn till silikon och ta bort symposern! Jävla skit pryl som inte e till någon nytta alls!

Ska du köra bana, räkna med att du får byta drivaxlarna! Köp inte original, JW Racing har en uppgraderad variant som är grymt mycket bättre.

Jag kör med en Forge dump (BPV). Blev en jäkla skillnad mot orignal. Håller laddtrycket bättre, snabbare respons m.m.

edit:
Här är förresten till ECU: http://j-w-racing.co.uk/product.php/761 … _focus_st_

Senast redigerat av Keller (18 oktober 2013)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
18 oktober 2013 · 264 Inlägg

Tack som fan för tipsen Keller!!!
Ska kolla upp detta och beställa smile

Fick två paket idag också som innehöll nya luftfiltret och coilovers
http://img20.imageshack.us/img20/7868/w7wr.jpg

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
bompyride
18 oktober 2013 · 227 Inlägg

Snyggt med de orangea detaljerna! smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
STV Pedanten
18 oktober 2013 · 264 Inlägg

bompyride skrev:
Snyggt med de orangea detaljerna! smile

Låg en tanke bakom dom wink
Det ska uppgraderas med stil.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
18 oktober 2013 · 817 Inlägg

Schyssta coils! Har kört med K-sport på min mondeo ST och har dom på Proben också smile
Är det dom vanliga "street" eller är det circuit?
Tänkte beställa sen till min med. Dock blir det kopplingsbyte först.

Anton har förresten lagt upp ECU boxen i Autotech shoppen i dag smile Bad honom lägga upp den då dom ändå handlar en del andra saker från samma leverantör.

Senast redigerat av Keller (18 oktober 2013)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
20 oktober 2013 · 264 Inlägg

Det blev en halvdag i garaget idag och har lyckats med en hel del.
Fick bort avgassystemet från turbo till efter katt. Väntar med att sätta dit nya 3" då jag ska byta wastegate som jag har bökat lite med samt skaffa nya packningar.

Måste lossa ena oljekylar röret in till turbon (rödmarkerade) för att få bort sista skruven (blå fast upptill) som håller wastegaten (grön) wink
http://img845.imageshack.us/img845/9918/mpbk.jpg

Nu börjar det bli trångt i garaget med alla delar som ligger runt bilen. Luftfiltret kan jag heller inte sätta dit för då kommer jag inte åt att byta oljefiltret den dagen jag köpt ny olja och filter.

Så det blir att göra en inköpslista så att jag kommer vidare med projektet. Under tiden så gör jag rent alla delar jag har plockat bort och så har jag vaxat under bilen.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
21 oktober 2013 · 817 Inlägg

STV skrev:
Det blev en halvdag i garaget idag och har lyckats med en hel del.
Fick bort avgassystemet från turbo till efter katt. Väntar med att sätta dit nya 3" då jag ska byta wastegate som jag har bökat lite med samt skaffa nya packningar.

Måste lossa ena oljekylar röret in till turbon (rödmarkerade) för att få bort sista skruven (blå fast upptill) som håller wastegaten (grön) wink


Nu börjar det bli trångt i garaget med alla delar som ligger runt bilen. Luftfiltret kan jag heller inte sätta dit för då kommer jag inte åt att byta oljefiltret den dagen jag köpt ny olja och filter.

Så det blir att göra en inköpslista så att jag kommer vidare med projektet. Under tiden så gör jag rent alla delar jag har plockat bort och så har jag vaxat under bilen.

Ja det var rätt spännande att byta wg :p Jag hoppades på att man slapp lossa oljereturen. Dock gick det rätt så smärtfritt. Jag fick dock plocka av panelen runt torkarna och mitt elevate insugsrör då det var fett mycket ivägen.

Hur monteras det där filterkittet egentligen? Jag har inga problem med mitt kit. Antingen släpper jag slangen och plastsnorklen innan filtret eller så lossar jag filterburken innan MAF. Det sistnämnda tillvägagångsättet gör ajg bara om ajg ska rengöra filtret samtidigt.

Tänk på att ha korrekt hylsa till oljefiltret. Annars är det stor risk för att du stukar kanterna.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
22 oktober 2013 · 264 Inlägg

Keller skrev:

STV skrev:
Det blev en halvdag i garaget idag och har lyckats med en hel del.
Fick bort avgassystemet från turbo till efter katt. Väntar med att sätta dit nya 3" då jag ska byta wastegate som jag har bökat lite med samt skaffa nya packningar.

Måste lossa ena oljekylar röret in till turbon (rödmarkerade) för att få bort sista skruven (blå fast upptill) som håller wastegaten (grön) wink


Nu börjar det bli trångt i garaget med alla delar som ligger runt bilen. Luftfiltret kan jag heller inte sätta dit för då kommer jag inte åt att byta oljefiltret den dagen jag köpt ny olja och filter.

Så det blir att göra en inköpslista så att jag kommer vidare med projektet. Under tiden så gör jag rent alla delar jag har plockat bort och så har jag vaxat under bilen.

Ja det var rätt spännande att byta wg :p Jag hoppades på att man slapp lossa oljereturen. Dock gick det rätt så smärtfritt. Jag fick dock plocka av panelen runt torkarna och mitt elevate insugsrör då det var fett mycket ivägen.

Hur monteras det där filterkittet egentligen? Jag har inga problem med mitt kit. Antingen släpper jag slangen och plastsnorklen innan filtret eller så lossar jag filterburken innan MAF. Det sistnämnda tillvägagångsättet gör ajg bara om ajg ska rengöra filtret samtidigt.

Tänk på att ha korrekt hylsa till oljefiltret. Annars är det stor risk för att du stukar kanterna.

Eftersom jag har det borta nu helt och hållet så är det lättare att komma åt. Så var min tanke smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
13 november 2013 · 817 Inlägg

Hörru! Dåligt med uppdateringar från dig wink

Jag inskaffade en ECU box. ser mycket stilrenare ut nu. Dock ett helvete att montera. Speciellt utomhus i regn :p

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang