13 oktober 2013
Trådstartare
mätt lite på tändspolen.. på tänningen har jag ström på båda flatstiften, 12V . men när jag vrider om startmotorn har jag 12V på stift 15 och 0V på det andra stiftet. har testat med ett tändstift direkt från tändspolen i hopp om fyverkirier men det kom inte en enda gnista. motståndet i tändspolen är rätt , sekundär ~0.7-0.9 ohm primär ~8000ohm, det är korrekta värden enligt haynes. är detta med spänningen korrekt beteende?
Edit: Köpte ett nytt, grönt kjet bränslepumpsrelä men problemet kvarstår, ingen skillnad. bilen hostade till en gång i morse vid startförsök, sprutade i lite startgas men den har inte visat några livstecken sen dess, fattar intr vad som är fel.. skulle plocka med mig en tändapole från biltema men dom hade bara till VAG tydligen. så får plocka upp en från mekonomen i veckan och fortsätta felsökningen på torsdag när jag kommer hem från jobbet. uppskattar tips och ideer under tiden! vad tror ni om styrboxen vid pedalstället?
det som är bytt nu;
Fördelarplatta inkl hallgivare
fördelarlock
rotor
tändmodul
bränslepumpsrelä
ersatt elstrips på insuget till slangklämmor
kollat ev. läckluft
tesat trycka på "plattan" i gummibälgen vid startförsök
temporärt jordat batteri i motor
gått igenom alla säkringar 10ggr
gått igenom all jord
mätt lite olika saker..
kopplat tändkabel m. tändstift direkt på tändspole utan gnista vid startförsök
pillat och ruskat på alla kablar
mätt tändspole, den har korrekt motstånd i både sekundär och primärkrets
12v på stift 15(+) vid startförsök, ändå ingen gnista med stift direktkopplat.
Tändföljd är korrekt, går bara att montera fördelare på ett sätt på kamaxeln(?)
hjälp miig
Senast redigerat av _Kling_ (13 oktober 2013)