2971
Sök

Volvo 740 -87 B230E Tändproblem

28 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
#1
För att spara på skammen och göra en lång historia kort;
Pillade med vinterbilen och lyckades få kortslutning i en osäkrad kabel från batteriet som i sin tur smälte igenom isoleringen på kabeln som går från kupén till fördelaren så att trådarna möttes. Givetvis kopplade jag från batteriet så fort jag kunde. Sedan dess får jag ingen gnista. Jag har trippelkollat alla säkringar, öppnat det gröna relät och kollat lödningar, kollat jordfläta, bytt rotor och fördelarlock. Motorn går runt som den ska, det sitter ett två veckors gammalt batteri i bilen, den gick klockrent innan. Jag har ingen aning om vilka delar som tar stryk utav ett sånt här missöde. Ska testa resistansmäta tändspolen enligt Haynes anvisningar, återkommer med resultat av det.
Så vart tror ni att jag ska fortsätta felsökningen? Trots detta amatörmässiga klantmisstag så känner jag mig säker nog att mecka med bilen så inga kommentarer om att lämna in den till bilmeck tack.
Alla relevanta svar, disskussioner och funderingar uppskattas. Tack på förhand!

Edit: Tändspolen verkar vara hel. Jag har  förövrigt inte heller någon 740 att låna delar av, allt handlas från Biltema.

Edit2: Testat annan tändspole, ingen skillnad. påväg till biltema för ny tändmodul.
Senast redigerat av _Kling_ (4 oktober 2013)

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#2
kom fram till att det förmodligen var hallgivaren som var trasig, så jag bytte "fördelarplattan" inkl. hallgivare/varvtalssensor och nu är bilen helt död och går inte ens runt. vad är fel??? jag börjar bli tokig på det här

det som är gjort medans startmotorn gick runt utan gnista:

testat med en ny tändspole
bytt rotor
bytt fördelarlock
kollat insug

Böt sedan till en ny tändmodul och en fördelare från skroten som såg riktigt fräsch ut och nu är bilen helt död elektroniskt.
Händelseförlopp;
i början klickade reläna och lät, varningslamporna lyste,
vred om nyckeln
startmotorn klickade
lampor slocknade.
bilen står i 5min
lampor i dörrar osv börjar gradvis lysa
stoppar i nyckeln och så börjar proceduren om för att sedan vara helt stendöd emellanåt.
Mätt ALLTING i motorrummet, kollat jordningar, testat med startkabel mellan minuspol på batteri och lyftögla i blocket, testat med startkablar. batteriet stod på laddning under hela natten och har spänning på 13v.
hjälp mig innan jag rullar ut skiten i havet

6 738 Inlägg
12 oktober 2013
#3
kablarna du kortslöt kommer från hallgivaren och går vidare till styrenheten som sitter vid pedal stället bakom rattstångskåpan smile
så antingen är styrenheten död eller hallgivaren. kan även vara båda som är förstörda. utan dessa så får bilen varken gnista eller bensin tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#4
mjo jag kom fram till det jag med. böt därför hallgivaren, sedan dess är bilen (och elen helt död). den laddar upp sig efter 5-10 min och då knackar statmotorn till och varvmätarn gör ett litet hopp, sen är den död igen. vad är det för fel?

6 738 Inlägg
12 oktober 2013
#5
låter ju som att ditt batteri också är helt kasst tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#6
batteriet är ca 2 veckor gammalt, startmotorn gick runt klockrent innan jag böt fördelarplattan och tändmodulen. blir ingen skillnad med startkablar heller, lamporna i instrumentpanelen lyser inte heller.
bilen stod nyss i ca 30min, stoppade i nyckeln och vred på tändningen, lampor , fläkt och allt fläska på med full styrka för att tvärdö när jag försökte starta .

6 738 Inlägg
12 oktober 2013
#7
låter iaf precis som att batteriet e kass tongue men men, har du kollat säkringar? relä? jordpunkter? ström till plusplinten? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#8
kollat allt det där både okulärt och med multimeter. fler ideer?

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#9
allt är som det ska när bilen har "laddat upp sig" , efter startförsök är allt strömlöst i 5-10minuter. spänningen på batteriet ligger på 13.x V

21 761 Inlägg
12 oktober 2013
#10
_Kling_ skrev:
allt är som det ska när bilen har "laddat upp sig" , efter startförsök är allt strömlöst i 5-10minuter. spänningen på batteriet ligger på 13.x V

Vilken spänning är det på själva batteripolerna när bilen är "strömlös" och hur beter sig spänningen när du vrider nyckeln i startläge?

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#11
när bilen har "laddat upp" sig så har startmotorn ström och den försöker dra runt motorn i  en halvsekund innan allt tvärdör. efter det har jag inte ström nånstans. enda jag har bytt efter den fungerade och nu utöver fördelaren är tändmodulen. kan ju testa byta tillbaka men det vore väl märkligt om den skapade sånna här problem? vad tror ni om att spruta wd40 på anslutningar till batteri samt jordflätor och rugga upp ytan lite osv? tack för alla tips , det uppskattas

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
_Kling_ skrev:
allt är som det ska när bilen har "laddat upp sig" , efter startförsök är allt strömlöst i 5-10minuter. spänningen på batteriet ligger på 13.x V

Vilken spänning är det på själva batteripolerna när bilen är "strömlös" och hur beter sig spänningen när du vrider nyckeln i startläge?

såg inte din kommentar, strömlöst läge är ~13v, har inte testat mäta medans jag försökt starta den. men har somsagt haft starykablar mellan volvon och peggan, satte polarn på att varva baugetten lite men var ändå helt dött i volvon.
kan det vara jordfel alt. glapp eller dålig jord tror ni? flätan på toppen ser ny ut. hittar ingen annan fläta , har tittat vid vlådan men inte hittat nån där, är inte det på alla har jag förstått. har somsagt även testat med startkabel mellan minuspol och lyftögla i blocket utan skillnad

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#13
GreenDanger skrev:
låter ju lite lustigt om du haft start kablar från annan bil så bör ju batteriet va okej dålig jord eller start motorn tror jag på så fall

ja jag skulle nog säga att man kan utesluta batteriet, då det är nytt, samt att det stod på laddning under natten eftersom jag trodde att det var urladdat. så konstigt för när bilen stått 10min och man vrider på tändningen så går fläkt på full fräs, alla lampor skiner starkt. sen försöker man starta, då knackar startmotorn till, mätarna hoppar till lite grann, inkl. varvmätare. sedan är den tvärdöd. förloppet jag beskrev nyss sker liksom under 0.5sekunder så startmotorn drar ju liksom inte runt. får göra en ordentlig genomgång av alla jordningar jag hittar mm imorgon. känns så konstigt att dom skulle blivit defekta efter ett byte av fördelare och tändmodul liksom..
tack för alla svar jag fått hittills, alla tips och idéer uppskattas eftersom peugeon åker går i dvala snart.

Edit: kan tillägga att en vän även testat "kortsluta" startmotorn för att få igång den, på det som han kallade för det gamla goa viset som man alltid gjorde förr! dock utan resultat. han bryggade två stift på den som jag förstod. har inte testat koppla den direkt på batteriet.
Senast redigerat av _Kling_ (12 oktober 2013)

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#14
Fördelaren sitter på baksidan av toppen, mot torpedväggen. tändkablar sitter som tidigare, har fotodokumenterat allt samt gjort passmärken för att få allting likadant med den tidigare fördelaren. startmotorn tycks fungera, det är ju någonting i elväg som strular eftersom hela bilen blir strömlös.. har försökt rota igenom alla forumtrådar jag kommit över utan att bli klokare. blir nog en heldag imorn under huven på bilskrället.

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#15
jajamänsan den bara vart så helt plötsligt, hel skumt.. Har inte sån superkoll på motorer rent praktiskt, och började därför byta ut tändsystemet med det billigaste först haha.. förstod sedan att det var hallgivaren. Lyckades få tag i en ny, lös hallgivare som jag beställde. en bekant som bytt på sin tidigare, så jag tänkte byta min givare själv. slutade med att jag åkte till lokala skroten och TILLSLUT hittade en lös b230e motor med fördelare. så jag böt hela fördelaren istället. har iallafall en fabriksny hallgivare om någon vore intresserad, den åker på retur nångång i veckan annars.  de delar som satt på var rätt slitet så det nya delarna får sitta där i förebyggande syfte i vilket fall som helst.

21 761 Inlägg
12 oktober 2013
#16
_Kling_ skrev:
såg inte din kommentar, strömlöst läge är ~13v, har inte testat mäta medans jag försökt starta den. men har somsagt haft starykablar mellan volvon och peggan, satte polarn på att varva baugetten lite men var ändå helt dött i volvon.
kan det vara jordfel alt. glapp eller dålig jord tror ni? flätan på toppen ser ny ut. hittar ingen annan fläta , har tittat vid vlådan men inte hittat nån där, är inte det på alla har jag förstått. har somsagt även testat med startkabel mellan minuspol och lyftögla i blocket utan skillnad

Jordproblem brukar nog vara det vanligaste felet, men eftersom det inte hjälpte med startkabel mellan batteri och motor så lutar det åt pluskabeln. Med tanke på att övrig el i bilen också "dör" så misstänker jag själva ploskon och/eller kabelns infästning i polskon.

Du kan göra en enkel mätning för att se om det är problem med polskon. Låt multimetern vara i samma läge som när du mätte batterispäningen (dvs spänningsläge), sätt sedan plusmätpinnen direkt på pluspolen och minusmätpinnen på kabelns metalltrådar där den sitter i polskon. Kolla vilket värde det blir när du vrider nyckeln i startläge.

Den här mätningen kommer att visa hur stort spänningsfall det är mellan batteripol och själva kabeln. Det värde vi vill ha är så nära noll som möjligt, men är det mycket dålig kontakt vid batteripolen eller kabelns infästning i polskon så kommer mätvärdet att bli flera volt (kanske uppåt 11-12 V). smile

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
_Kling_ skrev:
såg inte din kommentar, strömlöst läge är ~13v, har inte testat mäta medans jag försökt starta den. men har somsagt haft starykablar mellan volvon och peggan, satte polarn på att varva baugetten lite men var ändå helt dött i volvon.
kan det vara jordfel alt. glapp eller dålig jord tror ni? flätan på toppen ser ny ut. hittar ingen annan fläta , har tittat vid vlådan men inte hittat nån där, är inte det på alla har jag förstått. har somsagt även testat med startkabel mellan minuspol och lyftögla i blocket utan skillnad

Jordproblem brukar nog vara det vanligaste felet, men eftersom det inte hjälpte med startkabel mellan batteri och motor så lutar det åt pluskabeln. Med tanke på att övrig el i bilen också "dör" så misstänker jag själva ploskon och/eller kabelns infästning i polskon.

Du kan göra en enkel mätning för att se om det är problem med polskon. Låt multimetern vara i samma läge som när du mätte batterispäningen (dvs spänningsläge), sätt sedan plusmätpinnen direkt på pluspolen och minusmätpinnen på kabelns metalltrådar där den sitter i polskon. Kolla vilket värde det blir när du vrider nyckeln i startläge.

Den här mätningen kommer att visa hur stort spänningsfall det är mellan batteripol och själva kabeln. Det värde vi vill ha är så nära noll som möjligt, men är det mycket dålig kontakt vid batteripolen eller kabelns infästning i polskon så kommer mätvärdet att bli flera volt (kanske uppåt 11-12 V). smile

Det där låter mycket intressant, det är pluspolen jag syftade på i mitt tidigare inlägg där jag skrev att de såg lite risiga ut, eventuellt att det kan ha blivit något strul med den när jag kopplat in och ur batteriet. ska åka de 10 minuterna till pärlan och testa direkt. satt just och tänkte på hur sugen jag är på att smeka de lokala grusvägarna! återkommer med resultat

28 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#18
Drönirettab TACK min gode vän! visserligen startar inte bilfan men startmotorn går runt pch varvmätaren hoppar till emellanåt, då lär väl hallgivaren jag köpte från skroten fungera?
mätte som du sa men jag hade 0mV, gjorde rent, putsade och drog åt skon ordentligt och så löste det sig! tusen tack, kanske låter självklart att kolla skon men den satt ordentligt osv. en rengörning gjorde susen märkligt nog. gjorde bara 3 mindre startförsök, sparar på batteriet och fortsätter imorgon och lever på detta glädjeruset ett tag istället! tack återigen

28 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#19
mätt lite på tändspolen.. på tänningen har jag ström på båda flatstiften, 12V . men när jag vrider om startmotorn har jag 12V på stift 15 och 0V på det andra stiftet. har testat med ett tändstift direkt från tändspolen i hopp om fyverkirier men det kom inte en enda gnista. motståndet i tändspolen är rätt , sekundär ~0.7-0.9 ohm primär ~8000ohm, det är korrekta värden enligt haynes. är detta med spänningen korrekt beteende?

Edit: Köpte ett nytt, grönt kjet bränslepumpsrelä men problemet kvarstår, ingen skillnad. bilen hostade till en gång i morse vid startförsök, sprutade i lite startgas men den har inte visat några livstecken sen dess, fattar intr vad som är fel.. skulle plocka med mig en tändapole från biltema men dom hade bara till VAG tydligen. så får plocka upp en från mekonomen i veckan och fortsätta felsökningen på torsdag när jag kommer hem från jobbet. uppskattar tips och ideer under tiden! vad tror ni om styrboxen vid pedalstället?

det som är bytt nu;
Fördelarplatta inkl hallgivare
fördelarlock
rotor
tändmodul
bränslepumpsrelä

ersatt elstrips på insuget till slangklämmor
kollat ev. läckluft
tesat trycka på "plattan" i gummibälgen vid startförsök
temporärt jordat batteri i motor
gått igenom alla säkringar 10ggr
gått igenom all jord
mätt lite olika saker..
kopplat tändkabel m. tändstift direkt på tändspole utan gnista vid startförsök
pillat och ruskat på alla kablar
mätt tändspole, den har korrekt motstånd i både sekundär och primärkrets
12v på stift 15(+) vid startförsök, ändå ingen gnista med stift direktkopplat.
Tändföljd är korrekt, går bara att montera fördelare på ett sätt på kamaxeln(?)

hjälp miig
Senast redigerat av _Kling_ (13 oktober 2013)

21 761 Inlägg
13 oktober 2013
#20
Tändspolens stift 15 ska ha spänning när man kör startmotorn, det stämmer. Stift 1 (det andra stiftet) är en minusanslutning som får minussignaler från tändmodulen, som i sin tur får signaler från Hallgivaren i fördelaren.

Kommer det inga signaler från Hallgivaren eller tändmodulen så kan inte tändspolen ge tändgnista, då kan heller inte pumprelät dra och ge spänning till bränslepumparna eftersom ett av vilkoren för att relät ska dra är att det kommer tändsignaler från tändmodulen till stift 1 på tändspolen och därifrån går "villkorskabeln" till reläspolen (åtminstone enligt elschema till 240). smile

Den där styrboxen du frågar om har jag ingen aning om vad det kan tänkas vara, din insprutning har nämligen ingen styrbox/databox som sköter om insprutningen eller tändningen. hmm


Sök