2993
Sök

Volvo 740 -87 B230E Tändproblem

28 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#21
Okej . Så eftersom jag inte får någon gnista när jag kopplar ett tändstift direkt på tändspolen så lär den inte få någon signal på stift 1 om jag förstått det rätt? Alltså lär det vara kabelbrott någonstans på; antingen kabeln från hallgivaren, en tjock kabel, med ett hölje av virad koppar kring sig, och två separata kablar innuti. Elller kabeln från tändmodulen. Att varvräknaren hoppar till när jag försöker starta bilen, bör indikera att kabeln och hallgivaren är hel, eller?

skickar med en bild på den sk. boxen! Kabelhärvan på förarsidan, som går längs innerskärmen och in i kupen går in i denna box
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183959/183959-4b1ce0bd97dfda1f5f7bf67cb12b262d.jpg
Senast redigerat av _Kling_ (13 oktober 2013)

21 761 Inlägg
13 oktober 2013
#22
Att varvräknaren hoppar till när du kör startmotorn borde rimligtvis betyda att det ändå kommer tändsignaler till tändspolen, det har du nog rätt i. I så fall borde även tändspolen ge gnista med tanke på att den får spänning på stift 15. Skumt. Då är kanske frågan vart varvräknaren får sin signal ifrån.

Okej, nu när jag ser bilden så förstår jag vad som menas med "styrbox". Är väl egentligen lite fel att kalla den för styrbox eftersom åtminstone jag tänker på en elektronisk låda som styr vissa funktioner. Det där är ju bara en typ av kopplingscentral kan man väl säga. smile

28 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#23
Läste på någon tråd att dom kallade den för styrbox och jag hade inget bättre ord för den så haha smile Varvräknaren får väl signal ifrån hallgivaren? så har jag förstått det iallafall.. blir inte klok på detta, vad tor du om att byta tändspole? Vet dock inte varför den skulle ha gått sönder bara för att det vart kortis i kopparhöljet i kabeln till hallgivaren...

Edit: Skickar med en illustration över vad som hänt.

Det ritade är alltså kabeln ifrån hallgivaren. I kontakten till hallgivaren finns det 3 Stift och tre små tunna kablar. i grova kabeln som kontakten sitter i och de tre små tunna kablarna går in i finns det två separata kablar och en skärm av koppartrådar, koncentrisk kabel vill jag minnas att det heter.. ? Den ROSA kabeln som jag ritat tvärs över nedre bilden ska föreställa min kabel jag drog själv, som smälte igenom hallgivarkabeln och exponerade 0.5mm x 2mm av denna kopparskärm.  Jag vill även minnas att koncentriska kablar av denna typ är delvis till för att avskärma eventuell elektronisk/magnetflälts störning (?) och skärmen är endast jordad i ena änden (?). i detta fall går den ju uppenbart till kontakten i hallgivaren som i sin tur är jordad i fördelaren som är jordad i toppen osv. Alltså bör inte strömmen från min kabel ha pajjat någonting innåt i bilen, tex i denna kopplingsbox jag la upp bild på tidigare. eventuellt har de små tunna kablarna som sitter i kontakten till hallgivaren brunnit av/ pajjat eventuella lödningar ? Det sitter ju ett gummiskydd över kontakten så man ser den ju inte och jag har inte velat plocka bort skyddet ännu. Vad tror du om denna teori haha? kanske blir helt dumförklarad men värt ett försök för att komma vidare hah smile

En klapp på axeln för denna fantastiska illustration mottages gärna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183959/183959-dd74116dacd5cf2377b063563da171b5.jpg
Senast redigerat av _Kling_ (13 oktober 2013)

21 761 Inlägg
13 oktober 2013
#24
Skadar inte att prova en annan tändspole.

Jag blir faktiskt lite fundersam på resistansen i primärlindningen, det skiljer ju mellan olika tändsystem enligt Haynes. På 240 är det tydligen 1,8-2 Ohm för de vanliga brytarlösa systemen, men för EZ-116K är det 0,6-1 Ohm. Vilket system det är på 740-87 vet jag dock inte. smile

28 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Skadar inte att prova en annan tändspole.

Jag blir faktiskt lite fundersam på resistansen i primärlindningen, det skiljer ju mellan olika tändsystem enligt Haynes. På 240 är det tydligen 1,8-2 Ohm för de vanliga brytarlösa systemen, men för EZ-116K är det 0,6-1 Ohm. Vilket system det är på 740-87 vet jag dock inte. smile

Resistansmätningen gav klockrena utslag för min bil, enligt haynes . Tyvärr ! haha. Såg du bilden ovan ? vad tror du om det jag skrev ? big_smile

21 761 Inlägg
13 oktober 2013
#26
Okej, då stämmer resistansvärdena. Fast spolen kan ändå vara trasig och att det bara märks när den belastas.

Visst kan det ha gått sönder någon av de tunna trådarna i Hallgivarkabeln, men då kan man tycka att det inte ska komma någon tändsignal som varvräknaren känner av.....i teorin. Men naturligtvis borde den där kabeln kollas upp ändå, den ska ju inte se ut så där. smile

28 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#27
Är inte min kabel på bilden, valde den bilden för att visa "ungefär" smile det är bara ett jättelitet märke på min, vilket har åtgärdats proffsigt med eltejp wink . Jag får helt enkelt testa plocka med mig en ny tändspole på hemvägen och fortsätta felsökningen på torsdag. jobbar på annan ort över veckorna tyvärr. Om du eller någon annan har ytterligare tips eller idéer dela jättegärna med er, oavsett om det är troligt eller ej. Testar gärna allt.
Tack på förhand!
Senast redigerat av _Kling_ (13 oktober 2013)

6 738 Inlägg
13 oktober 2013
#28
det där är ingen styrbox smile det är ett stort kontaktstycke, däremot ska det finnas en annan styrenhet där under som sitter lite illa till som styr tändningen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

28 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#29
Henkix skrev:
det där är ingen styrbox smile det är ett stort kontaktstycke, däremot ska det finnas en annan styrenhet där under som sitter lite illa till som styr tändningen wink

jaha där ser man, smile är inte så jätte haj på bilar när det gäller sånt här pill, men man lär sig minst sagt när man felsöker, läser och skruvar! riktigt kul, synd bara att bilen inte startar roll

21 761 Inlägg
14 oktober 2013
#30
Jag tvivlar nog ändå på att det sitter en styrbox för tändningen hos 740 med B230E, åtminstone 240 med B230E har ingen sån. Det är bara Hallgivaren och tändmodulen som sköter tändningen där. smile

6 738 Inlägg
14 oktober 2013
#31
Drönirettab skrev:
Jag tvivlar nog ändå på att det sitter en styrbox för tändningen hos 740 med B230E, åtminstone 240 med B230E har ingen sån. Det är bara Hallgivaren och tändmodulen som sköter tändningen där. smile

alla 740 med E motorn jag sett har haft en box för tändningen med bosch nr 0 261 201 009.
740ins E motor har ju även en knacksensor som dock inte 240in har smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

28 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#32
komigen nu gubbar, skriv allt ni kan tänka er. måste få liv i bilen under helgen!

28 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#33
plockar upp en sån från skroten på fredag med. fått tag på en tändspole för en hundring så byter den med. plockar även med mig kabel till hallgivaren. fler ideer ? kan ju inte vara mycket kvar snart! smile

6 738 Inlägg
16 oktober 2013
#34
plocka bort din gamla box innan o skriv av bosch numret på den o ha med det numret till skroten så att du får en box med samma nr, annars går det inte tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

28 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#35
it's alive!!!!!! funkade med ny tändbox, pärlan studsa igång som om hon fått senap i röven! nu äre bara till att skruva tillbaka handskfack och den mesta inredningen, pumpa mitt punkterade bakdäck och sen blir det sladdtur! tusen tack för all hjälp jag har fått av er, utan er hade det slutat 6 meter ner för den!
Senast redigerat av _Kling_ (18 oktober 2013)

6 738 Inlägg
19 oktober 2013
#36
så du lyckades hitta en 740 med E motor på skroten?! fyfan det är rätt svårt att hitta idag tycker ja tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

28 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#37
det fanns ett par stycken bilar på den lokala skroten, och en lös b230e motor smile ibland ska man ha tur!

6 738 Inlägg
19 oktober 2013
#38
_Kling_ skrev:
det fanns ett par stycken bilar på den lokala skroten, och en lös b230e motor smile ibland ska man ha tur!

haha det var inte dåligt tongue på min lokala skrot så har det funnits 3 bilar med E motor på 4år smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök