3636
Sök

Byta till sportluftfilter på Passat 1.8t -00.

102 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej! Ska köpa ett AEM dryflow sportluftfilter men jag undrar vart jag ska göra av alla saker som sitter på luftburken (se bild)? Samt vad är det för storlek på LMM? är det 2,75''? Tacksam för svar!

102 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#3
tobzter skrev:
Bild?

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183659/183659-94606c8b50ebcaf598442133f9d60de7.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
5 oktober 2013
#4
Xiipi skrev:
Hej! Ska köpa ett AEM dryflow sportluftfilter men jag undrar vart jag ska göra av alla saker som sitter på luftburken (se bild)? Samt vad är det för storlek på LMM? är det 2,75''? Tacksam för svar!

Spontantanke; köp ett insatssportfilter och modda originalluftburken ist.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

498 Inlägg
5 oktober 2013
#5

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

102 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Xiipi skrev:
Hej! Ska köpa ett AEM dryflow sportluftfilter men jag undrar vart jag ska göra av alla saker som sitter på luftburken (se bild)? Samt vad är det för storlek på LMM? är det 2,75''? Tacksam för svar!

Spontantanke; köp ett insatssportfilter och modda originalluftburken ist.

Har ej hittat några torra insats sportluftfilter så jag kör på öppet filter + avskärmning.. ser lite sportigare ut också..

102 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#7
SLG skrev:
http://www.bsr.se/ofmanuals/monteringsanvisning-a4--01-a6-passat-1,8t.pdf

Har läst den där.. men det står ju ej var man gör av de andra sakerna som sitter på burken..

Någon som vet storlek på LMM till Passat 1.8t?

342 Inlägg
5 oktober 2013
#8
Behåll originalfiltret.

S.k. öppna luftfilter finns bara nackdelar med. Drar in varmluft, förstör LMM, förstör turbon m.m.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 oktober 2013
#9
olof102 skrev:
Behåll originalfiltret.

S.k. öppna luftfilter finns bara nackdelar med. Drar in varmluft, förstör LMM, förstör turbon m.m.

Moddar du originalboxen drar du inte in någon varmluft

Och det där med förstörd LMM, det handlar väl iofs först om oljefilmssportfilter...men saken är, att jag vet ingen, som jag känner personligen, som råkat ut för detta. Och ingen annan verkar heller göra det, det är alltid "jag har hört" osv. Det gör mig tveksam även till det påståendet (säger dock inte att det inte -kan- vara så...men ja)

Däremot är jag tveksam till den faktiska "nyttan" för gemene man, även om man skulle göra det efter "konstens alla regler". Förutom möjligen ett högre dump/turboljud

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

102 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#10
olof102 skrev:
Behåll originalfiltret.

S.k. öppna luftfilter finns bara nackdelar med. Drar in varmluft, förstör LMM, förstör turbon m.m.

Det kommer rj att dra varmluft så jag kommer att montera en värmeskydd. LMM kommer ej till skada då det är ett oljefritt filter och varför går turbon sönder då filtret har lika mycket micron som ett pappersfilter?

102 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#11
Någon som kan storlek på LMM?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 oktober 2013
#12
kör insats filter sånt fall, helt jävla onödigt att modda om allt det där för att det ska se "lite sportigare ut" i en passat?

din bil du gör vad du vill, men förstår inte poängen, du tjänar ju ingeting på det
Senast redigerat av barenhoff (6 oktober 2013)


3 860 Inlägg
7 oktober 2013
#13
Ang mått på lmm... skjutmått?

Värmesköld ja.. oftast mer för utseendet än för att verkligen avskärma värme.

Sen kan öppna filter ge + eller - beroende på hur det er ut från fabrik.
Men, nu vill TS ha ett öppet filter (kör själv med det..)

Länken du fick tyckte jag beskrev precis hur man skulle göra... hmm
Viktigt att tänka på är att lmm sitter ordentligt fast så den inte kan skaka rudnder!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 354 Inlägg
7 oktober 2013
#14
Hört att om du ska ha något vettigt och inte vill slänga i ett insatsfilter så ska du skaffa en CCI Box eller vad det nu heter. Själv kör jag med ett insatsfilter, jag gjorde det mest för att jag är skitnödig för dedär som man har hört kan gå sönder. Kan säga att det är ju inga 15 hästar man får ut på ett nytt filter men en märkbar skillnad blev det på gasresponsen vilket jag tror är det enda man kan få ut på en bil som är ganska original och det där sugljudet många jagar det fick jag på köpet. Inte så högt så att man tänker på det men lyssnar man så hör man det mycket bättre.

Ser inga nackdelar med insatsfilter men som andra sagt, din bil, du gör vad du vill smile tänk bara på att besiktningen kan börja leta efter mera trim om du har något som talar för att du har trimmat bilen. Som ett öppet filter tex, ha det gott wink

102 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#15
Okej, får rycka fram skjutmåttet och mäta. Får tacka för alla svar än sålänge! smile

573 Inlägg
8 oktober 2013
#16
tändslutsteg o dom andra grejjerna e bara o flytta på, kanske montera på den nya avskärmningen? smile Klart du ska ha öppet filter lmm klarar d görfint spec om d e aem filter smile Har haft öppet på alla  bilar jag haft utan o kvadda en enda lmm!

MSCR

102 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#17
SuperGnaget skrev:
tändslutsteg o dom andra grejjerna e bara o flytta på, kanske montera på den nya avskärmningen? smile Klart du ska ha öppet filter lmm klarar d görfint spec om d e aem filter smile Har haft öppet på alla  bilar jag haft utan o kvadda en enda lmm!

Japp så blir det!smile har fått tag på en avskärmning från BsR och så beställde jag ett AEM dryflow filter idag:)!


Sök