3473
Sök

Grenrör?

49 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har ett litet eller stort problem, jag vet ej då jag ej är så kunnig på bilar:)

Problemet uppstår vid 2000-3000 varv och ibland när jag startar bilen när den stått kall ett tag. bilen ger ifrån sig ett "brummande" ljud vilket jag blir tokig på hmm
Fick lyft upp bilen nyss och kunde (tror jag) lokalisera problemet, om ni kollar på det högra röret så verkar det som att något har släppt och därför så vibrerar hela skiten när jag kör. Jag rykte lite på både det högra och vänstra röret och kunde konstatera att det högra satt lösare än det vänstra.

Nu till själva frågan, hur går man bäst tillväga om man vill byta ut det som finns bakom det flätade materialet? eftersom hela skiten sitter ihop med avgassystemet vet jag ej hur jag ska fixa det? Kan man enbart byta ut den lilla biten längst in där själva problemet sitter eller måste jag ta bort hela avgassystemet och kapa för att sedan svetsa på ett helt nytt/begagnat från skroten? Någon som haft samma problem med sin Volvo och isf vad fick du punga ut i pengar för det?

Mycket tacksam för svar!

Larsa

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195274/195274-c5918b7c77bd8fd17879dfc99ee5e124.jpg

Evildan
6 oktober 2013
Det där är ett så kallat flexrör.
Lagas enklast i mitt tycke genom att kapa bort det trasiga röret vid skarvarna (där flätan tar slut) och svetsa på ett nytt flexrör, dessa är inte dyra i universalutförande och köps hos din lokala bildelsdetaljist.
Du bör inte svetsa dit ett stumt rör då detta är den flexibla skarven emellan motor och resten av avgassystemet.

49 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Så har jag förstått det rätt att det finns inget rör "inne" i själva flexröret som är av, utan mitt missljud beror helt enkelt på att flexröret inte sitter fast?

Det låter ju inte så himla farligt dyrt:) Det som kommer ta tid är väl att plocka ner skiten för att kunna svetsa och kapa röret smile tur man är svetsare i en sån här situation då ;P

Tack!
Senast redigerat av Larza1985 (6 oktober 2013)

Sök