2398
Sök

Volvo 16v snik förgasare?

OVERBOOSTED
852 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#1
hello! smile

funderar på att bygga om ena min 16v till förgasare roll , o funderar på några grejor.

1-vilka MC förgasare ska man satsa på? ska va så billiga som möjligt! siktar på över/runt 200 sugisar big_smile

2- kan man kapa orginal insug o sätta silikon slang mellan insug förgasare? kommer de hålla tätt när insugsrören är oval formade? isåfall vilken längd ska man kapa dom i långa/korta?

3-tänkte köra med lh2,4 system (separat tänd/bränsle boxar) och ta bort bränsle boxen, lmm m.m o bara köra med tänd boxen! kommer de att funka? eller måste de sitta ihop på nått sätt?

nån som vet? smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

110 Inlägg
8 oktober 2013
#2
Såg en kille som byggde egen brygga av några gamla spjäll,eller nåt skräp iaf hehe wink Men om man är händig kan säkert fixa det! men Mikuni förgasare? dellortello 40? Weber 40? Gissar på att du inte ska besiktiga i ? smile


OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#3
Hampe-B skrev:
Såg en kille som byggde egen brygga av några gamla spjäll,eller nåt skräp iaf hehe wink Men om man är händig kan säkert fixa det! men Mikuni förgasare? dellortello 40? Weber 40? Gissar på att du inte ska besiktiga i ? smile

Ok ja så de borde alltså gå att kapa org insug o o trycka dit 4st mc förgasare då! O är ganska händig så de är nog inga problem med gas vajrar,stag m.m tongue men de med tändningen? Och vilka förgasare? Vill ha mc förgasare då dom ar bra mycket billigare än tex weber..

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

394 Inlägg
9 oktober 2013
#4
Hej.
Om du ska ha mc-förgasare så satsa på Mikuni RS36 eller 38. Keihin har någon modell som kan funka, men viktigast är att välja förgasare som inte har vacuum-styrda trottlar, det blir lättare att få en bra gång i motorn då:)
Ett fantastiskt ljud får du på köpet:)
Priset vet jag inget om, men likt Weber och DellOrto så börjar de bli till åren och därmed eftertraktade, så visst kan priset springa iväg även där:/

Lycka till//Stefan
Senast redigerat av Stefan7neson (9 oktober 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2013
#5
Nu har du ju redan en bil med spridare, pump, regulator etc.  Varför inte använda det du har och bara montera ett kanske effektivare insug?  Antingen justerar du ditt sprut eller montera ett enkelt Megasquirt om bara kostar dryga tusenlappen.

http://www.ebay.com/itm/OBX-Individual- … mp;vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-M3-3-2- … 4aca5b0a3b

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 686 Inlägg
9 oktober 2013
#6
Varför inte separata spjäll och insprutning.
Typ såna här:
http://www.ebay.com/itm/ITB-Throttle-bo … mp;vxp=mtr

Är nog bättre med dessa:
http://www.timosmotor.com/produkter/det … oe-48-50mm

Sen ett insug för dubbla weber på det så.
Men däremot kostar det slantar, men det är ju så vid sugtrimning.


10 287 Inlägg
9 oktober 2013
#7
Det går en lastsignal mellan bränsle och tändboxen som talar om för tändboxen vilken luftmassa som motorn slörpar i sig. Så att plocka bort LMM och bränslebox leder till att tändboxen inte får dom signaler som krävs för att den skall funka.

/Göran

P.S Och att gå från 70 literhästar till 85 literhästar genom att snikkonvertera från sprut till billiga förgasare med silikonslang som insug.....ummm...nej.


jh-hindersson skrev:
3-tänkte köra med lh2,4 system (separat tänd/bränsle boxar) och ta bort bränsle boxen, lmm m.m o bara köra med tänd boxen! kommer de att funka? eller måste de sitta ihop på nått sätt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Nu har du ju redan en bil med spridare, pump, regulator etc.  Varför inte använda det du har och bara montera ett kanske effektivare insug?  Antingen justerar du ditt sprut eller montera ett enkelt Megasquirt om bara kostar dryga tusenlappen.

http://www.ebay.com/itm/OBX-Individual- … mp;vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-M3-3-2- … 4aca5b0a3b

nu är de ju så att ja varken har en honda eller bmw motor  tongue

de är ju de att ja vill bli av med lmm o köra med mc förgasare och bygga ihop de så billigt som möjligt utan annat eftermarknadssprut tongue

simlar skrev:
Varför inte separata spjäll och insprutning.
Typ såna här:
http://www.ebay.com/itm/ITB-Throttle-bo … mp;vxp=mtr

Är nog bättre med dessa:
http://www.timosmotor.com/produkter/det … oe-48-50mm

Sen ett insug för dubbla weber på det så.
Men däremot kostar det slantar, men det är ju så vid sugtrimning.

o ska ja köra med spridare så måste ja ha kvar lmm, vill inte köpa ett eftermarknadssprut hmm tänkte bygga så billigt som möjligt..

Sharky skrev:
Det går en lastsignal mellan bränsle och tändboxen som talar om för tändboxen vilken luftmassa som motorn slörpar i sig. Så att plocka bort LMM och bränslebox leder till att tändboxen inte får dom signaler som krävs för att den skall funka.

/Göran

P.S Och att gå från 70 literhästar till 85 literhästar genom att snikkonvertera från sprut till billiga förgasare med silikonslang som insug.....ummm...nej.


jh-hindersson skrev:
3-tänkte köra med lh2,4 system (separat tänd/bränsle boxar) och ta bort bränsle boxen, lmm m.m o bara köra med tänd boxen! kommer de att funka? eller måste de sitta ihop på nått sätt?


är du helt säker på att dom jobbar ihop på ett lh2,4 system? ska kolla om ja hittar en bild på insuget ja funderar på att bygga..

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-2e1c7a0b6317deb19297fbe866cc8baf.jpg
ungefär så här tänkte ja, fast med 16v insugsrören då.

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2013
#10
jh-hindersson skrev:
nu är de ju så att ja varken har en honda eller bmw motor  tongue

de är ju de att ja vill bli av med lmm o köra med mc förgasare och bygga ihop de så billigt som möjligt utan annat eftermarknadssprut tongue

Idag skall jag vara lite "sån"  och dryga mig tillbaka...  är det en MC motor du har då?  Du kommer behöva modifiera vad du än väljer och du blir som sagt inte kvitt LMM utan att byta sprut.  Att välja någonting som är till en bil är ofta smartare än att börja mixtra från motorcyklar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#11
torpis skrev:
jh-hindersson skrev:
nu är de ju så att ja varken har en honda eller bmw motor  tongue

de är ju de att ja vill bli av med lmm o köra med mc förgasare och bygga ihop de så billigt som möjligt utan annat eftermarknadssprut tongue

Idag skall jag vara lite "sån"  och dryga mig tillbaka...  är det en MC motor du har då?  Du kommer behöva modifiera vad du än väljer och du blir som sagt inte kvitt LMM utan att byta sprut.  Att välja någonting som är till en bil är ofta smartare än att börja mixtra från motorcyklar.

de va ju de att han länkade till ett honda/bmw insug tongue så de går alltså inte "koppla" förbi lmm:n? skulle tex SAABs T5/T7 sprut funka? dom har väll ingen lmm?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2013
#12
jh-hindersson skrev:
honda/bmw insug :

Ja, bägge är bilmotorer som ger effekter i den häraden du är ute efter = smart val.

jh-hindersson skrev:
skulle tex SAABs T5/T7 sprut funka? dom har väll ingen lmm?

Utmärkt sprut om du lyckas banka fast en tändkassett på din motor.  Kanske går, vad vet jag. Men jag tror likväl ett Megasquirt är det enklaste och billigaste.

http://www.biltema.se/ProductImages/53/large/53-406_l.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#13
torpis skrev:
jh-hindersson skrev:
honda/bmw insug :

Ja, bägge är bilmotorer som ger effekter i den häraden du är ute efter = smart val.

jh-hindersson skrev:
skulle tex SAABs T5/T7 sprut funka? dom har väll ingen lmm?

Utmärkt sprut om du lyckas banka fast en tändkassett på din motor.  Kanske går, vad vet jag. Men jag tror likväl ett Megasquirt är det enklaste och billigaste.

http://www.biltema.se/ProductImages/53/ … -406_l.jpg

jo men ett liknande till volvo 16v kostar satan...

har sätt att de ska finnas "tändkablar" mellan tändkassetten och stiften, såg de på nån ombyggd bubbla tongue
men de ska funka med ett sådant sprut då, och förgasare?/separata spjäl med spridare? eller?

finns ju saabar på skroten ju så kan få tag i ett för nån hundring bara tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2013
#14
jh-hindersson skrev:
jo men ett liknande till volvo 16v kostar satan..

Du kanske driver med mig, men jag bjuder på det.

Du kommer alltså behöva modifiera alla sorters insug/MC förgasare du väljer. Ingen av dem kommer passa rakt på. Det är en enkel sak att såga och svetsa ihop de nya delarna med ditt befintliga insug.

För inte tror du att Yahaha R1 förgasare passar rakt på en Volvo 16V motor smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#15
torpis skrev:
jh-hindersson skrev:
jo men ett liknande till volvo 16v kostar satan..

Du kanske driver med mig, men jag bjuder på det.

Du kommer alltså behöva modifiera alla sorters insug/MC förgasare du väljer. Ingen av dem kommer passa rakt på. Det är en enkel sak att såga och svetsa ihop de nya delarna med ditt befintliga insug.

För inte tror du att Yahaha R1 förgasare passar rakt på en Volvo 16V motor smile

hummm......

bilden ja länkade tidigare de är så ja tänkte göra med insuget, med silikon slang i mellan.. antingen med förgasare (som bilden) eller med separata spjäl och spridare (isåfall kommer ja använda ett T5/T7 sprut om de går?)

o jag vet att inte mc förgasare passar rakt på en 16v.. i sådana fall hade ja ju inte startat denna tråd... roll

mina frågor igen...

1-vilka MC förgasare ska man satsa på? ska va så billiga som möjligt! siktar på över/runt 200 sugisar big_smile

svar: Mikuni RS36 eller 38. Keihin har någon modell som kan funka, men viktigast är att välja förgasare som inte har vacuum-styrda trottlar OK


2- kan man kapa orginal insug o sätta silikon slang mellan insug förgasare? kommer de hålla tätt när insugsrören är oval formade? isåfall vilken längd ska man kapa dom i långa/korta?
ja hur långa ska dom va??
kommer de funka bra med silikon slang i mellan?


3-tänkte köra med lh2,4 system (separat tänd/bränsle boxar) och ta bort bränsle boxen, lmm m.m o bara köra med tänd boxen! kommer de att funka? eller måste de sitta ihop på nått sätt.

svar: OK de går inte med lh2,4. men SAABs T5/T7 system borde funka?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2013
#16
Jag ger upp...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

pim_pim
9 oktober 2013
#17
Svetsa ett eget insug o kör på ett eftermarknadssprut, det låter vettigt i mina öron.

4 670 Inlägg
9 oktober 2013
#18
Fråga denna kille hur dom gjorde http://www.garaget.org/Funkiee eller denna http://www.garaget.org/Poppo-
Senast redigerat av Japs-Micke (9 oktober 2013)


1 758 Inlägg
9 oktober 2013
#19
Bara att separera motorstyrningsdelen från övriga donatorbilens elsystem är antagligen ett ganska stort jobb. Att sedan få det att fungera i en annan bil som med största sannolikhet har helt andra styrsignaler (hastighet, varvtal, vevaxelposition, kamaxelposition och så vidare) är ett ännu större huvudbry. Och om du lyckas får du en tändkurva som inte stämmer till motorn och som troligtvis måste programmeras om av en kunnig firma för flera tusen.

Mitt tips är att använda eftermarknadsgrejer, t.ex. MSD, eller försöka få ihop något av Volvodelar. Finns ju tyvärr inte uttag för blockmonterad fördelare på B234-blocket, annars hade tändning från t.ex. B230A varit en enkel utgångspunkt. Toppmonterad fördelare från en B230F med LH2.2 kanske vore något att kolla på?
Senast redigerat av schnauz (9 oktober 2013)

10 287 Inlägg
10 oktober 2013
#20
Jepp.

Stift 25 på bränsleboxen är lastsignal till tändboxen.

http://htmlimg1.scribdassets.com/679jyv … 9fcc16.jpg

Övriga tåtar mellan boxarna är varvtalssignal från tänd -> bränslebox samt en gemensam open collector utgång som är wired-or för motorlampan. (Om jag nu minns rätt efter alla år. Men stift 25 är jag helt säker på)

/Göran

jh-hindersson skrev:
är du helt säker på att dom jobbar ihop på ett lh2,4 system?.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök