3539
Sök

Honda CR125 | Knäppande Missljud

78 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
Hallå.

Har en Honda CR125 som har någon form av knäppande missljud, som låter ungefär likadant som när man slår med nageln på bordet. tongue
Jag vill tro att låter från cylindern/toppen och inte från blocket (Kan ha fel!). Det låter mest på tomgången men kommer även med varvet.

Crossen går kanonbra och det har låtit så ganska länge. En kompis trodde det kunde vara kolvringarna. Men dom byttes för ca 20 timmar sedan, även kolv såklart.

Min fråga är, vad tror ni det kan vara om det inte är kolvringarna? Och om det är kolvringarna, varför går den så bra och är så lättstartad?

Tack på förhand smile

5 686 Inlägg
10 oktober 2013
Hmm, hade tänkt säga ventilspelet men kom då på att CR125 är tvåtakt så kan ju inte vara ventilspelet då det inte finns några ventiler tongue

Bytte du nållagret när du bytte kolv och ringar?

Avgasläckage vid toppen?

Du har inte någon video eller ljudinspelning där man hör hur det låter?

Down n`out
514 Inlägg
10 oktober 2013
Kolvbult?

Down n`out

78 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Hmm, hade tänkt säga ventilspelet men kom då på att CR125 är tvåtakt så kan ju inte vara ventilspelet då det inte finns några ventiler tongue

Bytte du nållagret när du bytte kolv och ringar?

Avgasläckage vid toppen?

Du har inte någon video eller ljudinspelning där man hör hur det låter?

Haha inte lätt alltid. wink

Jag bytte inte kolven, utan tidigare ägare. Den hade gått 10 timmar när jag köpte den. Den lät likadant då, har varken blivit värre eller sämre. Tidigare ägare lät pålitlig, men man vet aldrig, kan ju gått 100 timmar. tongue

Den läcker lite avgaser vid cylindermynningen till kröken, men det beror på att kröken är lite sned så den hamnar inte rakt på.

http://www.youtube.com/watch?v=Q_YZMvMpZhM Där i början hörs det väl lite kanske, det är det enda jag har.

78 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
skjortan skrev:
Kolvbult?

Kan en kolvbult ge mig sig missljud? yikes Kika på klippet i början så hörs det ju lite kanske. http://www.youtube.com/watch?v=Q_YZMvMpZhM

143 Inlägg
10 oktober 2013
Förmodligen är det så att kolven är en aning för liten, antar att hojen har rullat ett antal timmar?

Bör nog sitta en C eller åtminstone B kolv i den.

78 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
Ovesund skrev:
Förmodligen är det så att kolven är en aning för liten, antar att hojen har rullat ett antal timmar?

Bör nog sitta en C eller åtminstone B kolv i den.

Lär den ju ha gjort, det är en -95a så smile Man kan ju tycka att den som bytte kolv sist borde ha lite koll på det.
Men om kolven är lite för liten, borde den inte tappa komp då? Det är ju komp i den och den startar på första kicken även om den stått i 2 veckor. smile

143 Inlägg
11 oktober 2013
nja alltså det är ju förmodligen kolvringen som tätar och gör att du har hyfsat bra komp.
Men i vilket fall så är det ingen fara att köra vidare med om det nu är så att kolven är några hundradelar förliten.

Är ju trots allt snart dags för kolvbyte igen och då bör du mäta upp cylindern och köpa en kolv efter måtten du fått.

Sök