3339
Sök

Svårstartad bil vid fuktig väderlek?

74 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har en Renault Kangoo årsmod 98.
Har alltid gått bra, fram tills nu. Startar alltid när det är torrt ute, men aldrig vid fuktig väderlek. Går dock att putta igång bilen även vid fukt, vad kan detta bero på?

Har googlat lite och som jag förstår det finns det inget fördelarlock som kan spricka på Kangoo'n, det skulle ju annars kunna vara en trolig orsak..

5 679 Inlägg
13 oktober 2013
#2
Jag sätter mina pengar på att fördelarlocket är problemet då ett dåligt fördelarlock ger exakt detta symptom.

Byt alla tänddelar när du ändå håller på såvida det inte är nybytt, dvs rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift.

Jag antar att det är en bensinare då du inte skrivit något om vilket drivmedel bilen går på.


74 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Jag sätter mina pengar på att fördelarlocket är problemet då ett dåligt fördelarlock ger exakt detta symptom.

Byt alla tänddelar när du ändå håller på såvida det inte är nybytt, dvs rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift.

Jag antar att det är en bensinare då du inte skrivit något om vilket drivmedel bilen går på.

Problemet är att det inte finns nåt fördelarlock på den här bilen, vad jag googlat mig till hmm

5 679 Inlägg
14 oktober 2013
#4
zippiZ skrev:
simlar skrev:
Jag sätter mina pengar på att fördelarlocket är problemet då ett dåligt fördelarlock ger exakt detta symptom.

Byt alla tänddelar när du ändå håller på såvida det inte är nybytt, dvs rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift.

Jag antar att det är en bensinare då du inte skrivit något om vilket drivmedel bilen går på.

Problemet är att det inte finns nåt fördelarlock på den här bilen, vad jag googlat mig till hmm

Har du regnr? Så kan man ju kolla på t.ex Mekonomen, BDS, skruvat m.m och se vilka komponenter som rekommenderas.

Är det coil-onplug-spolar så misstänker jag att det är någon tätning som är dålig. Eller spolarna om du har otur (spolarna är inte billiga)


74 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#5
OMW367, hittar inget fördelarlock någonstans :S

5 679 Inlägg
14 oktober 2013
#6
Det verkar vara separat-tändspole iaf och sedan kablar mellan tändspole och tändstift. Fördelarlöst alltså.
Men då misstänker jag att tändkablarna är dåliga, när kablarna är dåliga brukar det bli överslag mellan kabel och ventilkåpa = ingen gnista fram till stiften. Och när det är fuktigt så blir det lättare för överslag då fukt leder ström bättre än luft.

Så testa med att byta tändkablar och stift.
Senast redigerat av simlar (14 oktober 2013)


74 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Det verkar vara separat-tändspole iaf och sedan kablar mellan tändspole och tändstift. Fördelarlöst alltså.
Men då misstänker jag att tändkablarna är dåliga, när kablarna är dåliga brukar det bli överslag mellan kabel och ventilkåpa = ingen gnista fram till stiften.

Så testa med att byta tändkablar och stift.

Ska prova det, tack för hjälpen!

74 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#8
Kan tillägga att bilen alltid startar när den är varmkörd, oavsett hur fuktigt det är ute. Fortfarande så att jag borde testa byta tändkablarna först? Kan man felsöka dem på något sätt?

5 679 Inlägg
14 oktober 2013
#9
zippiZ skrev:
Kan tillägga att bilen alltid startar när den är varmkörd, oavsett hur fuktigt det är ute. Fortfarande så att jag borde testa byta tändkablarna först? Kan man felsöka dem på något sätt?

Testa tändkablarna först, när motorn är varm så har ju fukten dunstat bort av värmen.

Ska gå att mäta motståndet i kablarna har jag för mig, men hur länge sedan byttes kablarna? Jag vet inte vad bytesintervallet är på Kangoo men de flesta bilar brukar bytesintervallet på tändkablar vara runt 10000-15000mil.


74 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#10
Har bytt tändstift och tändkablar nu, bilen är fortfarande svårstartad vid fuktig väderlek.
När det är fuktigt ute så startar den inte ens på startgas (startmotorn) men den startar alltid direkt om man puttar igång den.. Jag hatar fukt och jag hatar bilproblem, snäll hjälp! smile

74 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#11
Någon?

74 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#12
Kort sammanfattning:
Bilen startar ej vid fuktig väderlek, ej heller med startgas. Startar dock direkt när man puttar igång den.
Har bytt tändkablar och tändstift utan framgång.

Vad kan vara fel?

1 Inlägg
6 september 2022
#13
Hej ZippiZ!

Fick du någon rätsida på detta problem.

Har EXAKT det du beskriver. OCh det driver en till vansinne.

Speciellt om man ska iväg tidiga morgnar med ungar o familj, till jobb/skola.

Rena lotteriet om bilen startar.

Tacksam för all tänkbar hjälp i rätt riktning, annars får jag snart sälja bilen.

Mvh DAVID

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
6 september 2022
#14
nu ska jag ge en litet lifehack grej ang fukt problem och dålig gång.. ta en blomspruta med vatten ställ bilen på tomgång

spruta vatten på tänddelarna gärna när det är lite halv mörkt kolla efter blixtar.     

hade en bil som gick piss och stannade och hade sig när det snöade extremt.    sprutade vatten på det sättet hittade en tänkabel som var trasig.     bytte den men det var inte bara det felet i mitt fall utan tändspolen var sprucken oxå.       

när det är väderberoende är det i regel en tändkabel eller en tändspole som är defekt så gnistan tar en annan väg när det är tillräckligt fukt som är ledande runt den defekta delen

Kör fort så hinner inget hända...

6 104 Inlägg
6 september 2022
#15
Hej!
De symptom du beskriver tyder på att tändningskontakten är felet!  Min bror hade ett liknande fel på sin Audi 100 Avant turbo från -91. Ibland när han skulle starta bilen vägrade motorn att starta. detta inträffade alltid efter han kört en sträcka, stannat och sedan försökt starta igen. Sköt man på bilen startade den emellertid direkt. Efter mycket funderande  och bytande av grejer kom vi  tillslut på att det måste vara tändningskontakten. -Och det var det!
Vi



Sök