2734
Sök

Sportluftfilter

299 Inlägg
21 oktober 2013
#61
Men snälla, läs igenom hela tråden. Vi är några som faktiskt fått ut högre effekt av öppna filter och cold air intakes.

Att ett filter släpper igenom större mängd syre behöver nödvändigtvis inte betyda att det filtrerar bort skit sämre, snarare tvärt om.

det kan du och ni glömma att ni fått..det uppskattad effekt och placebo möjligtvis. tunerföretag o de som säljer eftermarknadsgrejor vill gärna vara med på den här sidan och spy på samt göra reklam för deras produkter, då de vet att många potentiella kunder sitter på den här sidan sen ibland kan man tro att vissa konsumenter får betalt för att sitta på forum och skriva gott om deras produkter. Eller ger alla effektökningar jämna 5 och 10 tal ? :p

och nej det går inte åstadkomma mer effekt där om bilen inte har en medveten strypning i luftfilterboxen..men då kan man lika bra modifera luftboxen. åter igen motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna. (om det handlar om en sugmotor)
Senast redigerat av Aquilla (21 oktober 2013)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

KHRacing
21 oktober 2013
#62
Aquilla skrev:
det kan du och ni glömma att ni fått..det uppskattad effekt och placebo möjligtvis. tunerföretag o de som säljer eftermarknadsgrejor vill gärna vara med på den här sidan och spy på samt göra reklam för deras produkter, då de vet att många potentiella kunder sitter på den här sidan sen ibland kan man tro att vissa konsumenter får betalt för att sitta på forum och skriva gott om deras produkter. Eller ger alla effektökningar jämna 5 och 10 tal ? :p

och nej det går inte åstadkomma mer effekt där om bilen inte har en medveten strypning i luftfilterboxen..men då kan man lika bra modifera luftboxen. åter igen motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna. (om det handlar om en sugmotor)

Dock gällde mitt uttalande ett amerikanskt företag med en amerikansk produkt som jag ej har nån som helst kontakt med. A E M :-) & ja.. ALLA moderna luftboxar är seriöst strypta för att just klara registrerings/typningsförhållandena i just det landet fordonet är ämnat att säljas i.. Se som ett annat exempel på BMW
E36 328... tar du o monterar ett 325 insug, så ger detta i runda slängar 15hk rakt över registret.
Senast redigerat av KHRacing (21 oktober 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2013
#63
KHRacing skrev:
E36 328... tar du o monterar ett 325 insug, så ger detta i runda slängar 15hk rakt över registret.

Den där Volvo S40 med turbo från V70R ger mer än 100hk extra (samma luftburk) smile


Självklart går det att trimma bilar, alla på olika sätt.

Ju kallare luft desto bättre, ju öppnare filter desto sämre smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2013
#64
Aquilla skrev:
det kan du och ni glömma att ni fått..det uppskattad effekt och placebo möjligtvis.

Du har fel.

Jag fick faktiskt högre effekt i min BMW när jag hade öppet filter. Om jag tvärnitade från motorvägsfart och sedan drog en repa. Mätte med Gtech. Gick utmärkt att upprepa flera gånger.  Så i vissa fall ger det mer pulver, även om man normalt sett alltid försämrar med eget fifflande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

299 Inlägg
21 oktober 2013
#65
Dock gällde mitt uttalande ett amerikanskt företag med en amerikansk produkt som jag ej har nån som helst kontakt med. A E M :-) & ja.. ALLA moderna luftboxar är seriöst strypta för att just klata registrerings/typningsförhållandena i just det landet fordonet är ämnat att säljas i.. Se som ett annat exempel på BMW
E36 328... tar du o monterar ett 325 insug, så ger detta i runda slängar 15hk rakt över registret.

insuget på 328 är tillverkat för att ge optimalt vridmoment vid lägre varvtal samt lägre bränsleförbrukning. bränsleförbrukning och effekt vid lägre effekt är ganska mycket bättre på 328 jämfört med 325.

den effekten du har på i botten på 328an tappar du på toppen och tvärtom på 325an.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

KHRacing
21 oktober 2013
#66
Aquilla skrev:
insuget på 328 är tillverkat för att ge optimalt vridmoment vid lägre varvtal samt lägre bränsleförbrukning. bränsleförbrukning och effekt vid lägre effekt är ganska mycket bättre på 328 jämfört med 325.

den effekten du har på i botten på 328an tappar du på toppen och tvärtom på 325an.

Det visste jag dock ej, tack för infon (funderar ibland på just en en 328:a liksom smile

648 Inlägg
21 oktober 2013
#67
Aquilla skrev:
Men snälla, läs igenom hela tråden. Vi är några som faktiskt fått ut högre effekt av öppna filter och cold air intakes.

Att ett filter släpper igenom större mängd syre behöver nödvändigtvis inte betyda att det filtrerar bort skit sämre, snarare tvärt om.

det kan du och ni glömma att ni fått..det uppskattad effekt och placebo möjligtvis. tunerföretag o de som säljer eftermarknadsgrejor vill gärna vara med på den här sidan och spy på samt göra reklam för deras produkter, då de vet att många potentiella kunder sitter på den här sidan sen ibland kan man tro att vissa konsumenter får betalt för att sitta på forum och skriva gott om deras produkter. Eller ger alla effektökningar jämna 5 och 10 tal ? :p

och nej det går inte åstadkomma mer effekt där om bilen inte har en medveten strypning i luftfilterboxen..men då kan man lika bra modifera luftboxen. åter igen motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna. (om det handlar om en sugmotor)

ja självklart är de så , vad dum jag/vi är som skulle tro på en effektmätning före och efter,,dom högre siffrorna måste enbart berott på att bilen vad jätteglad just då. tack för att du rättade till oss roll


Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 oktober 2013
#68
Aquilla skrev:
Men snälla, läs igenom hela tråden. Vi är några som faktiskt fått ut högre effekt av öppna filter och cold air intakes.

Att ett filter släpper igenom större mängd syre behöver nödvändigtvis inte betyda att det filtrerar bort skit sämre, snarare tvärt om.

det kan du och ni glömma att ni fått..det uppskattad effekt och placebo möjligtvis. tunerföretag o de som säljer eftermarknadsgrejor vill gärna vara med på den här sidan och spy på samt göra reklam för deras produkter, då de vet att många potentiella kunder sitter på den här sidan sen ibland kan man tro att vissa konsumenter får betalt för att sitta på forum och skriva gott om deras produkter. Eller ger alla effektökningar jämna 5 och 10 tal ? :p

och nej det går inte åstadkomma mer effekt där om bilen inte har en medveten strypning i luftfilterboxen..men då kan man lika bra modifera luftboxen. åter igen motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna. (om det handlar om en sugmotor)

Jasså det kan vi glömma, bromsbänken bara visade mer på alla bilarna ändå?
Det är väl ingen ide att snacka om saker man inte vet och bevisligen har fel om?

Autotech

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 oktober 2013
#69
Aquilla skrev:
Xuri skrev:
Aquilla skrev:
LOL. du får inga 20 Hk extra för att du sätter på ett annat luftfilter på en original sugmotor...att det finns folk som tor det fortfarande! haha motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna under tiden insugs och avgasventil är öppen respektive stängda.

då måste jag bara ställa en dum fråga.

Vad är de som händer när du plockar bort pluggen som sitter i avgasystemet på en moped?  kolven går fortfarande samma sträcka å cylindern/topp är oförändrade...

Klart som attan att om de är luftfiltret som stryper hela konceptet att de kan ge mer effekt på vissa bilar.

du pratar om ingrepp på avgassidan..inte på inloppssidan. spelar ingen roll om du har värdens största monstersvamp på insugsröret om insugskanalerna är som ett nålhål i vilket fall
!

De jag ville vara få fram att även de är en strypning! dvs samma sak som luftfiltret/ gaspjäll på vissa motorer för att hålla effekten på en viss nivå....    På en moped har man samma kubik men ökar ändå effkten enkelt genom att ta bort strypningen, finns bilar som också reagerar positivt på större filter/ mer öppen andning.
enligt ditt uttalande var ju de omöjligt å suga i mer luft i motorn...

vet mycke väl vad 2 takt respektive 4 takt är.


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 oktober 2013
#70
Aquilla skrev:
Men snälla, läs igenom hela tråden. Vi är några som faktiskt fått ut högre effekt av öppna filter och cold air intakes.

Att ett filter släpper igenom större mängd syre behöver nödvändigtvis inte betyda att det filtrerar bort skit sämre, snarare tvärt om.

det kan du och ni glömma att ni fått..det uppskattad effekt och placebo möjligtvis. tunerföretag o de som säljer eftermarknadsgrejor vill gärna vara med på den här sidan och spy på samt göra reklam för deras produkter, då de vet att många potentiella kunder sitter på den här sidan sen ibland kan man tro att vissa konsumenter får betalt för att sitta på forum och skriva gott om deras produkter. Eller ger alla effektökningar jämna 5 och 10 tal ? :p

och nej det går inte åstadkomma mer effekt där om bilen inte har en medveten strypning i luftfilterboxen..men då kan man lika bra modifera luftboxen. åter igen motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna. (om det handlar om en sugmotor)

du skriver de själv, du vet vilka bilar som inte har medvetet strypt luftfilterbox?
finns många bilar som e strypa via antingen gasspjället eller luftfilterburken.

på min turbo gav de 20 hk å 28 nm om jag minns rätt, jag säljer varken luftfilter eller har firma å han som bänkade bilen åt mig har inte trimmat den heller... de var efter 5-6 repan i bänken som vi testade...
hur kunde jag få den effekten ?  utan att göra nått? du verkar ligga in på mycke hemligheter så berätta gärna.


55 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#71
Ok! Så vad har vi kommit fram till?

3 354 Inlägg
21 oktober 2013
#72
beqq skrev:
Ok! Så vad har vi kommit fram till?

att det beror helt på utgångsobjektet. cool Vissa bilar är strypta så ett öppnare filter gör skillnad i effekt, vissa klarar inte av mer luft och vissa gör det ingen skillnad.
Senast redigerat av Seth (21 oktober 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2013
#73
beqq skrev:
Ok! Så vad har vi kommit fram till?

Mer och kall luft är alltid bra. Sportluftfilter ger inte det per automatik utan man måste klura lite.  Typ så smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

55 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#74
Är öppet filter skadligt för motorn?

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2013
#75
beqq skrev:
Är öppet filter skadligt för motorn?

Generellt så ja du kommer få problem

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 oktober 2013
#76
torpis skrev:
beqq skrev:
Är öppet filter skadligt för motorn?

Generellt så ja du kommer få problem

Nja rätt filter till rätt motor så är det normalt inga problem.

Autotech

299 Inlägg
22 oktober 2013
#77
Busgrabb skrev:
torpis skrev:
beqq skrev:
Är öppet filter skadligt för motorn?

Generellt så ja du kommer få problem

Nja rätt filter till rätt motor så är det normalt inga problem.

det ger det visst till 90 % större problem. antingen kläggar man in massa olja eller andra medel som till vis del mer eller mindre sen dras in genom LMM. och så när man tvättar det i avfettning eller diesel så vet jag iaf ingen som orkar vänta på att det är torrt innan man ska ut och ta en repa så blir garanterat en kalldusch till för LMM. ska du ha en orkan och så bra genomströmning som möjligt genom filtret som sportlufsfilternissarna vill åstadkomma kommer garanterat mer partiklar in i motorn o sliter mekaniskt.   

det är alltid lika kul när volvoturbograbbarna står och hinkar vid sina trimmade och chippade volvobilar. den ena påstår att han har 250 hk, den andra 300 osv 350 hk samt den värsta 400 hk. (alltid jämna tal får man höra) men än så länge har ingen 350 hk turbo volvo/saab klippt Mina M5or. måste va jävla dundertrim de har med chip, avgas och fåntratt på insugsbälgen!
Senast redigerat av Aquilla (22 oktober 2013)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

939 Inlägg
22 oktober 2013
#78
Aquilla skrev:
Busgrabb skrev:
torpis skrev:

Generellt så ja du kommer få problem

Nja rätt filter till rätt motor så är det normalt inga problem.

det ger det visst till 90 % större problem. antingen kläggar man in massa olja eller andra medel som till vis del mer eller mindre sen dras in genom LMM. och så när man tvättar det i avfettning eller diesel så vet jag iaf ingen som orkar vänta på att det är torrt innan man ska ut och ta en repa så blir garanterat en kalldusch till för LMM. ska du ha en orkan och så bra genomströmning som möjligt genom filtret som sportlufsfilternissarna vill åstadkomma kommer garanterat mer partiklar in i motorn o sliter mekaniskt.   

det är alltid lika kul när volvoturbograbbarna står och hinkar vid sina trimmade och chippade volvobilar. den ena påstår att han har 250 hk, den andra 300 osv 350 hk samt den värsta 400 hk. (alltid jämna tal får man höra) men än så länge har ingen 350 hk turbo volvo/saab klippt Mina M5or. måste va jävla dundertrim de har med chip, avgas och fåntratt på insugsbälgen!

Hm är det 740 med dom har ^^

KHRacing
22 oktober 2013
#79
Aquilla skrev:
Busgrabb skrev:
torpis skrev:

Generellt så ja du kommer få problem

Nja rätt filter till rätt motor så är det normalt inga problem.

det ger det visst till 90 % större problem. antingen kläggar man in massa olja eller andra medel som till vis del mer eller mindre sen dras in genom LMM. och så när man tvättar det i avfettning eller diesel så vet jag iaf ingen som orkar vänta på att det är torrt innan man ska ut och ta en repa så blir garanterat en kalldusch till för LMM. ska du ha en orkan och så bra genomströmning som möjligt genom filtret som sportlufsfilternissarna vill åstadkomma kommer garanterat mer partiklar in i motorn o sliter mekaniskt.   

det är alltid lika kul när volvoturbograbbarna står och hinkar vid sina trimmade och chippade volvobilar. den ena påstår att han har 250 hk, den andra 300 osv 350 hk samt den värsta 400 hk. (alltid jämna tal får man höra) men än så länge har ingen 350 hk turbo volvo/saab klippt Mina M5or. måste va jävla dundertrim de har med chip, avgas och fåntratt på insugsbälgen!

Ey kompis - du glömmer alla bilar som har MAPSENSOR:.. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 oktober 2013
#80
Aquilla skrev:
det är alltid lika kul när volvoturbograbbarna står och hinkar vid sina trimmade och chippade volvobilar. den ena påstår att han har 250 hk, den andra 300 osv 350 hk samt den värsta 400 hk. (alltid jämna tal får man höra) men än så länge har ingen 350 hk turbo volvo/saab klippt Mina M5or. måste va jävla dundertrim de har med chip, avgas och fåntratt på insugsbälgen!

Lugn lugn!!  Det är klart din BMW vinner, vi säger inget annat.

http://www.garaget.org/video/10146

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök