Senaste tiden har ägnats åt toppen. Fila fila fila slipa puttsa.
Jävlar va tid det tar men det går åt rätt håll iaf. Börjar få till rätt former på avgaskanalerna.
Insug är det mer kvar på, fått till det hyfsat runt styrningen.
Resten väntar jag lite med tills jag har bestämt mig för hur insuget ska se ut. Filat lite runt avgasventilerna i förbränningsrummen också. Kändes som sätena satt lite väl djupt så det va en liten extra vägg runt men den är avrundad å mjuk nu. Lyckades inte fila helt lika på alla bara så får bli en justeringsrunda nästa garagebesök. Skiljer 1cc mellan största och minsta volymen.
Efter flera timmars slipande idag kan jag konstatera att förbränningsrummen var olika stora från början. Slipat med medelgrovt papper och man får hålla på en ganska lång stund för att sprätta bort 0,5cc. Vågar inte köra med grövre papper eller roterande fil för det blir så stora märken om/när man slinter... Bara att nöta på, bättre långsamt å bra än snabbt å kattskit.
Har inte stått stila sista tiden, bara inte varit nått intressant att uppdatera. Senaste två veckorna har gått åt till att jämna ut volymen i förbränningsrummen vilket tog sin tid. Slipa slipa kolla mäta slipa slipa mäta... När det tillslut blev under mätbar skillnad så var det bara att gå vidare i pappersstorlek och till slut polertrissa. Blev rätt ok även om finpoleringen är kvar.
syns att det är nedlagt lite tid också! Ser ju himla smutt ut
Tack :-)
Putteliten skrev:
De e ju snyggt med polerat, synd bara att ingen kommer se det! Tänk på att INTE polera kanalerna sådär, för då kan det bli fel med luft/bränsleflöde.
Hehe, får skriva ut en av bilderna å klistra på utsidan ;-) Nä kanalerna tror jag mest på att använda typ golfbollsyta på. Helt galet va mycke det finns skrivet om detta ämne, vad som är bäst och vad som funkar var.
Har varit lugnt nu ett tag i det egna garaget. Inväntat delar och hjälpt till lite med andra byggen så länge. Gjorde en liten överslagsräkning och kom fram till att göra ett lagerbyte i gamla motorn å köra med den i sommar också ist för att hasta ihop den andra spisen. Blir även renovering på turbon då det började bli lite mycket glapp i axlen.
Och nu har prylarna trillat ner i brevlådan så det är bara att fortsätta.
Vem balanserar turbon åt dig sen? Eller "fular" du dig och märker upp allt?
Har märkt upp allt å hoppas på det bästa . I värsta fall så är det bara ic, spridare å grenrör som är planerat att följa med till nästa motor om inte turbon behagar hålla ihop.