jocke-1991 skrev:
okey:-) men att det i dom flesta fall blir iaf liten skillnad om man ha seriöst system och bra filter?
Vädligt svårt att svara på, det beror ju mycket på motorns skick och hur motorn är byggd.
Vill du verkligen få ut någon som helst nytta av den modifiering du planerar så skulle jag nog råda en mappning.
Om jag inte såg fel så är det till Volvo du har planerat att skaffa dessa delar till.
Då skulle man nog vilja rekomendera de där vassare kammarna eller tror den heter 531 topp.
Anledningen är att du utnyttjar alla de andra grejerna betydligt bättre då motorn naturligt vill suga mer och flåsa mer.
Vilket ger dig mera prestanda.
När ingenjörer skapar en motor så tar de hänsyn till många faktorer som bullerkrav, emisionskrav, driftsäkerhet, komfort, bränsleåtgång.
Ett vassare filter höjer din soppa förbrukning pga att den mäter av mer luft vilket givetvis innebär mer bränsle.
Men det förutsätter att programvaran i bilen klarar av att tillsätta mer.
och ju mer du får in ju mer måste ut givetvis.
Men om orginalsystem klarar av den ökade mängden så kommer du inte tjäna ett smack på att byta till något som KAN flöda mer.
Utan det enda som händer är att ljudet ökar, vissa bilar märker man inget på låga varv utan ena skillnaden är att den kanske drar bättre på höga varv.
Om du däremot tar en turbo motor.
Du var lite inne på äldre Volvo tex då en 940 med turbo.
Om du då tex monterar flite friare suystem så får du kortare spool up tid på turbon och det ger resultat kan jag lova.
Inget JÄÄÄÄTTE resultat men en viss skillnad.
Säg då att du slagtrimmar den, då får du ut ett betydligt bättre resultat och på med en vassare kam och kanske 531 topp.
Då kommer det gå undan men en bra IC och gärna mappning.