3522
Sök

Sportavgassystem och extraktorgrenrör

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#21
någon som vet om de kan stämma lr om nån tidigare ägare måste ha gjort nått?:-)

627 Inlägg
19 oktober 2013
#22
Det beror helt enkelt på hur skicket motorn är, det är vara att testa smile


429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#23
okey:-)

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#24
någon som vet var man kan köpa ett sportavgassystem ända från grenröret?
skall vara kvalité:-) inget skit som har massa motstånd

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2013
#25
jocke-1991 skrev:
någon som vet var man kan köpa ett sportavgassystem ända från grenröret?
skall vara kvalité:-) inget skit som har massa motstånd

Du kan köpa Simon's universal & racekat och bygga ihop själv, motstånd måste finns i avgassystemet om du ska ha systemet på en sugmotor, annars gör det ingen nytta så att säga, (turbo bilar ska inte ha något motstånd i princip)

hoppas det hjälpte dig.

MVH
Senast redigerat av JofooN (19 oktober 2013)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#26
tack:-) passar de direkt på volvo lr köper man del för del?
menade att jag inte vill ha ett om är lika dåligt som original:-)
simon's ska ju vara bra iaf:-)

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2013
#27
jocke-1991 skrev:
tack:-) passar de direkt på volvo lr köper man del för del?
menade att jag inte vill ha ett om är lika dåligt som original:-)
simon's ska ju vara bra iaf:-)

Det är universaldelar du köper = du får bygga ihop allt själv och göra ditt egna system efter dina önskemål. Simons har svart och kromstål till 2/7/940 från kat och bakåt. Men om du vill ha rostfritt så får du bygga med delar som du väljer själv att köpa. Finns bilder på http://www.simons.se/Katalog/Universal635.htm
Senast redigerat av JofooN (19 oktober 2013)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#28
okey:-) jag vill ju ha hela vägen inlöklusive katt så får bygga själv isf:-)

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2013
#29
jocke-1991 skrev:
okey:-) jag vill ju ha hela vägen inlöklusive katt så får bygga själv isf:-)

Ja, eller så köper du ett färdig system i kromstål och köper en racekat och svetsar på längst bak, och sedan sätter dit en anslutning framför racekissen, enklaste vad jag tror smile
Senast redigerat av JofooN (19 oktober 2013)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#30
du får ursäkta men nu förstod jag ej hur du menade:-)
2,5 tum lr vad ska man ha för system?:-)

Motormontör
437 Inlägg
19 oktober 2013
#31
Sportsysstem, extractor grenrör osv har väldig olika effekt beroende på motor modell.
Vissa motorer blir skillnaden större på än andra.
Prakt exempel.
Jag har kört mycket Mazda tidigare.
Min första var en 626 2.0 LX-1985, där behöll jag bara orginal dimensionen på rören men bytte till friare dämpare oshc senare ställe upp tändningen.
Den blev betydligt kvickare registret igenom.
Hade senare i livet en Mazda 323 F -1997 med 1.8 liters BP motorn.
Där hände praktiskt taget INGET, körde mot polarens bil som var orginal och båda gicl lika.
Där hade jag bytt kat, labborerade med både 2½ och 2 tumms avgas system... ingen skillnad.
KN koniskt luftfilter... INGEN skillnad alls.
Hade ett tag en 626 2.2I med justerad tändning, 2½ tum från orginalkat och körde i endel E85 och justerade LMM på prov.
Den blev BRA mycket kvickare.
323 Coupe -1996 med Z5 (1.5) liters motorn.
Den blev tröttare med KN konsikt filter mot orginal.
Mazda MX3 med utbytt motor till KLDe V6 (europa V6 från 626).
Den blev hysterisk med sportkat, friasre slutburk KN filter och orginalmotorns (1.8 V6) svänghjul.
Speciellt när VRIS systemet öppnade för kraftläge.
Nu Saab 9-3og 2.0 LTT, 3 tum från katten och JR insattsfilter.
Den går piggare än orginal men ingen monsterskillnad.
Så summa summarum för min del.
Att det kan variera mycket mellan olika motorer.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2013
#32
jocke-1991 skrev:
du får ursäkta men nu förstod jag ej hur du menade:-)
2,5 tum lr vad ska man ha för system?:-)

Du köper ett färdigt system, sedan köper du en racekat. Du kapar av original katalysatorn. Du svetsar dit din racekat på det färdiga systemet, sedan fixar du en anslutning som du kan sätta på ena sidan av racekaten så svetsar/klämmer du fast det i original downpipen. Förstår du? smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#33
okey:-) men att det i dom flesta fall blir iaf liten skillnad om man ha seriöst system och bra filter?

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#34
okey:-) jag hade tänkt köpa nytt ända från grenröret:-)

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2013
#35
jocke-1991 skrev:
okey:-) men att det i dom flesta fall blir iaf liten skillnad om man ha seriöst system och bra filter?

Jag märkte skillnad efter jag monterat extraktor, racekat & 2,5 system, den blev helt klart lite piggare på 1,2 men inget märkvärdigt smile (volvo 940 b230fd)
Senast redigerat av JofooN (19 oktober 2013)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

429 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#36
de ä ett sånt system ja funderar på:-) vad kostar det ungefär?:-)

Motormontör
437 Inlägg
19 oktober 2013
#37
jocke-1991 skrev:
okey:-) men att det i dom flesta fall blir iaf liten skillnad om man ha seriöst system och bra filter?

Vädligt svårt att svara på, det beror ju mycket på motorns skick och hur motorn är byggd.
Vill du verkligen få ut någon som helst nytta av den modifiering du planerar så skulle jag nog råda en mappning.
Om jag inte såg fel så är det till Volvo du har planerat  att skaffa dessa delar till.
Då skulle man nog vilja rekomendera de där vassare kammarna eller tror den heter 531 topp.
Anledningen är att du utnyttjar alla de andra grejerna betydligt bättre då motorn naturligt vill suga mer och flåsa mer.
Vilket ger dig mera prestanda.
När ingenjörer skapar en motor så tar de hänsyn till många faktorer som bullerkrav, emisionskrav, driftsäkerhet, komfort, bränsleåtgång.
Ett vassare filter höjer din soppa förbrukning pga att den mäter av mer luft vilket givetvis innebär mer bränsle.
Men det förutsätter att programvaran i bilen klarar av att tillsätta mer.
och ju mer du får in ju mer måste ut givetvis.
Men om orginalsystem klarar av den ökade mängden så kommer du inte tjäna ett smack på att byta till något som KAN flöda mer.
Utan det enda som händer är att ljudet ökar, vissa bilar märker man inget på låga varv utan ena skillnaden är att den kanske drar bättre på höga varv.
Om du däremot tar en turbo motor.
Du var lite inne på äldre Volvo tex då en 940 med turbo.
Om du då tex monterar flite friare suystem så får du kortare spool up tid på turbon och det ger resultat kan jag lova.
Inget JÄÄÄÄTTE resultat men en viss skillnad.
Säg då att du slagtrimmar den, då får du ut ett betydligt bättre resultat och på med en vassare kam och kanske 531 topp.
Då kommer det gå undan men en bra IC och gärna mappning.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2013
#38
jocke-1991 skrev:
de ä ett sånt system ja funderar på:-) vad kostar det ungefär?:-)

Gjorde mitt själv inne på Simons smile vet inte vad ett färdigt kostar smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

627 Inlägg
19 oktober 2013
#39
När jag satte ihop mitt system så köpte jag extraktorn och racekaten från kl racing, sedan Simons 2,5" sportavgas från Auto experten och japs på slutet med. Allt det gick på över 5000kr men då var det rediga grejer smile


429 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#40
japs?:-)


Sök