3108
Sök

Frågor om att polera för första gången

420 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hejsan och ja, jag har läst både FAQ & Guiden smile

Jag har lite frågor själv.

1. Hur ofta ska man polera bilen på ett år? och varför?
2. Ska man göra det själv eller lämna in det till proffs? Är det någon större skillnad, resultatsmässigt?
3. Spelar det någon roll vilken färg du har på bilen? Har hört att svart färg är svårare att polera?
4. Kan man polera ALLT på bilen? (rutor,lyktor,lister?)

Tack på förhand, kommer att fylla tråden med frågor om jag kommer på något mer

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 oktober 2013
#2
Hej!
Ska ge dig några korta svar på dina frågor.

1. Jag brukar säga att det är lagom att polera bilen en gång per år. Detta gör man för att få bort så kallade "tvättrepor" vilka gör att din lack kan se lite dassig ut. Dessutom får man fram lite mer lyster som gör att bilens lack ser fräsh ut.

2. Om man behärskar det så kan man göra det själv. Eller om man vill lära sig så ska man absolut försöka jaga info t.ex. här på G.org om hur man gör. Om man inte vill lägga en massa tid svett och ork på det - så är det bättre att lämna bort det. Resultatet blir i 9 fall av 10 bättre om man lämnar bort det om man inte har rätt kunskap och rätt produkter.
3. Svart färg är svårare att polera av den anledningen att "fusk" syns bättre, och slarv.
4. Man kan polera att med lack och alla glasytor. Du ska INTE polera/vaxa på svarta plastlister då dom blir otroligt fula. Dessa ska/bör maskeras med maskeringstejp innan man börjar. Man bör också undvika att polera glasytorna då dom har en tendens att bli flammiga eller "flötiga". Men det kan också gå kalasbra beroende på metod man använder.

Märker att du är nyfiken på att testa själv. Till att börja med behöver du en bra polermaskin. köp en på Clas O, Jula eller Biltema. Dubbel-trissig oscillerande maskin brukar kosta ca 400.-. Sen behöver du lite polermedel, polertrissor, trasor och sist men inte minst ett skydd. Räkna med flera hundralappar på dessa grejor.

// Niklas Johansson

8 883 Inlägg
18 oktober 2013
#3
1. Hur ofta ska man polera bilen på ett år? och varför?
Jag gör det 1 gång per år för att få bort tvättrepor och behålla finishen.

2. Ska man göra det själv eller lämna in det till proffs? Är det någon större skillnad, resultatsmässigt?
Göra det själv eller låta ett proffs göra jobbet är inte ens jämnförbart.
Visst det finns massor av självutnämnda proffs så det gäller att leta referenser innan man bestämmer sig.
Senast redigerat av Hamilton (18 oktober 2013)

Fotograf på tierpidag.se

420 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#4
NiKeMaN skrev:
Hej!
Ska ge dig några korta svar på dina frågor.

1. Jag brukar säga att det är lagom att polera bilen en gång per år. Detta gör man för att få bort så kallade "tvättrepor" vilka gör att din lack kan se lite dassig ut. Dessutom får man fram lite mer lyster som gör att bilens lack ser fräsh ut.

2. Om man behärskar det så kan man göra det själv. Eller om man vill lära sig så ska man absolut försöka jaga info t.ex. här på G.org om hur man gör. Om man inte vill lägga en massa tid svett och ork på det - så är det bättre att lämna bort det. Resultatet blir i 9 fall av 10 bättre om man lämnar bort det om man inte har rätt kunskap och rätt produkter.
3. Svart färg är svårare att polera av den anledningen att "fusk" syns bättre, och slarv.
4. Man kan polera att med lack och alla glasytor. Du ska INTE polera/vaxa på svarta plastlister då dom blir otroligt fula. Dessa ska/bör maskeras med maskeringstejp innan man börjar. Man bör också undvika att polera glasytorna då dom har en tendens att bli flammiga eller "flötiga". Men det kan också gå kalasbra beroende på metod man använder.

Märker att du är nyfiken på att testa själv. Till att börja med behöver du en bra polermaskin. köp en på Clas O, Jula eller Biltema. Dubbel-trissig oscillerande maskin brukar kosta ca 400.-. Sen behöver du lite polermedel, polertrissor, trasor och sist men inte minst ett skydd. Räkna med flera hundralappar på dessa grejor.

Tack som fan för ditt svar, verkligen!

Jag har läst lite grann nu och har kollat på Ditecs hemsida. Det kostar 1750:- för att få bilen polerad, och då lagar dom stenskott och massa andra grejer. 1750 är inte alls farligt, speciellt om det bara är en gång om året! Vad tycker du?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

243 Inlägg
18 oktober 2013
#5
Danyeal skrev:
Hejsan och ja, jag har läst både FAQ & Guiden smile

Jag har lite frågor själv.

1. Hur ofta ska man polera bilen på ett år? och varför?
2. Ska man göra det själv eller lämna in det till proffs? Är det någon större skillnad, resultatsmässigt?
3. Spelar det någon roll vilken färg du har på bilen? Har hört att svart färg är svårare att polera?
4. Kan man polera ALLT på bilen? (rutor,lyktor,lister?)

Tack på förhand, kommer att fylla tråden med frågor om jag kommer på något mer

1. Beror helt på, vanligaste är en gång om året. Flesta lackförseglingar håller ca 12 månader.
2. Man bör lämna in det då det är svårt och mycket kan gå fel.
3. Svart färg är den enklaste färgen att polera, då du ser vad du gör som på alla mörkare nyanser.
4. Allt går att polera på rätt sätt.
Senast redigerat av marcus0510 (18 oktober 2013)

The MînÐfræk
184 Inlägg
20 oktober 2013
#6
Danyeal skrev:
Hejsan och ja, jag har läst både FAQ & Guiden smile

Jag har lite frågor själv.

1. Hur ofta ska man polera bilen på ett år? och varför?
2. Ska man göra det själv eller lämna in det till proffs? Är det någon större skillnad, resultatsmässigt?
3. Spelar det någon roll vilken färg du har på bilen? Har hört att svart färg är svårare att polera?
4. Kan man polera ALLT på bilen? (rutor,lyktor,lister?)

Tack på förhand, kommer att fylla tråden med frågor om jag kommer på något mer

1. 2 gånger per år för att behålla lacken fresch och vid varje gång man polerar på en bil så slipas en del lager färg bort.

2. Är man nybörjare så borde man lämna in bilen oss en Rekond firma. och det är stor skillnad mellan proffs och amatör vilka resultat man får fram.

3. Det spelar ingen roll vad för färg man har, dock så är alla MÖRKA färger svåra för man ser allt på dom t.ex repor och polerings rosor osv och alla ljusa färger är lättare för man ser inte såna saker lika lätt gemfört emot mörka färger.

4. Man kan polera Lyktor och lackerade lister och bil rutor polerar man inte på.



Mvh Erik
Senast redigerat av Flodis (14 november 2013)

71 Inlägg
31 oktober 2013
#7
1. vid behov, kör du svinto på lacken eller som man ser i tvätthallarna de där svamparna med en grov sida och mjuk som man använder vid diskning så behövs det kanske efter varje gång... du ser om det är dags genom att ställa bilen i solljus eller med en stark lampa. varje kant på en repa bryter ljuset så det ser ut ser ut som ett spindelnät vid mycket repor. när du polerar så tar du ner kanterna och då bryts inte ljuset på samma sätt.

2. det handlar om tid, gör du det själv så gör du det för att bli bra, inte för att din chef skriker åt dig att du har 8 bilar till som skall göras efter den du håller på med. kontrollera därför alltid resultatet på någon bil som firman du lämnar till har gjort. resultat ljuger inte, det gör människor.

3. färgen har mindre betydelse, det är hårdheten som avgör hur lång tid det tar för dig att ta dig ner och jämna ut eller helt ta bort reporna. ju bättre verktyg ju enklare är det. var försiktig dock! att använda billiga verktyg och aggressiva medel utan erfarenhet slutar oftast med att du istället för att ta bort 1-4 tar bort 10-15 enheter. resultatet blir bra så länge du inte går igenom, men ju mindre material du har att jobba med ju större ökar riskerna.

4. allt går att polera, dock så använder man olika tekniker och medel så maskera det du inte har i åtanke att åtgärda precis då.


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
13 november 2013
#8
Frågan om hur ofta man ska polera stöter man på då och då och mitt svar på den frågan är att det är det endast bilägaren och dennes krav som kan avgöra.. När man själv tycker det behövs helt enkelt! smile

En del polerar aldrig sin bil och en del polerar den flera ggr i månaden.. Och inget av det är fel, så som sagt, när man själv önskar det! smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
14 november 2013
#9
Larpa skrev:
Frågan om hur ofta man ska polera stöter man på då och då och mitt svar på den frågan är att det är det endast bilägaren och dennes krav som kan avgöra.. När man själv tycker det behövs helt enkelt! smile

En del polerar aldrig sin bil och en del polerar den flera ggr i månaden.. Och inget av det är fel, så som sagt, när man själv önskar det! smile

Nja man ska inte polera sin bil flera gånger per månad... Som sagt varje polering så slipas lite lack bort och och gör du detta flera gånger per månad så har du snart ingen lack kvar. Det är fakta.

// Niklas Johansson

243 Inlägg
14 november 2013
#10
NiKeMaN skrev:
Larpa skrev:
Frågan om hur ofta man ska polera stöter man på då och då och mitt svar på den frågan är att det är det endast bilägaren och dennes krav som kan avgöra.. När man själv tycker det behövs helt enkelt! smile

En del polerar aldrig sin bil och en del polerar den flera ggr i månaden.. Och inget av det är fel, så som sagt, när man själv önskar det! smile

Nja man ska inte polera sin bil flera gånger per månad... Som sagt varje polering så slipas lite lack bort och och gör du detta flera gånger per månad så har du snart ingen lack kvar. Det är fakta.

Nej neutral  Det är en teori, en felaktig sådan till och med.

Entreprenör
1 286 Inlägg
14 november 2013
#11
marcus0510 skrev:
NiKeMaN skrev:
Larpa skrev:
Frågan om hur ofta man ska polera stöter man på då och då och mitt svar på den frågan är att det är det endast bilägaren och dennes krav som kan avgöra.. När man själv tycker det behövs helt enkelt! smile

En del polerar aldrig sin bil och en del polerar den flera ggr i månaden.. Och inget av det är fel, så som sagt, när man själv önskar det! smile

Nja man ska inte polera sin bil flera gånger per månad... Som sagt varje polering så slipas lite lack bort och och gör du detta flera gånger per månad så har du snart ingen lack kvar. Det är fakta.

Nej neutral  Det är en teori, en felaktig sådan till och med.

ok? Då får nog herrn specificera sin egna teori en aaaaning. roll
Senast redigerat av NiKeMaN (14 november 2013)

// Niklas Johansson

243 Inlägg
14 november 2013
#12
NiKeMaN skrev:
marcus0510 skrev:
NiKeMaN skrev:

Nja man ska inte polera sin bil flera gånger per månad... Som sagt varje polering så slipas lite lack bort och och gör du detta flera gånger per månad så har du snart ingen lack kvar. Det är fakta.

Nej neutral  Det är en teori, en felaktig sådan till och med.

ok? Då får nog herrn specificera sin egna teori en aaaaning. roll

Haha nä känner inte att jag behöver det.
Men du kallade din Teori för fakta, så lägg gärna fram din fakta.

Ta en bil med frisk klarlack, ta din tyngsta maskin och din grövsta rubbing.
Kör på hårt och kolla hur mycket färg du får i trissan...

Entreprenör
1 286 Inlägg
14 november 2013
#13
marcus0510 skrev:
NiKeMaN skrev:
marcus0510 skrev:
Nej neutral  Det är en teori, en felaktig sådan till och med.

ok? Då får nog herrn specificera sin egna teori en aaaaning. roll

Haha nä känner inte att jag behöver det.
Men du kallade din Teori för fakta, så lägg gärna fram din fakta.

Ta en bil med frisk klarlack, ta din tyngsta maskin och din grövsta rubbing.
Kör på hårt och kolla hur mycket färg du får i trissan...

Jag har tidigare fått uppfattningen att du vet lite vad du pratar om men nu skiljer sig våra åsikter åt ganska rejält.

Lägg en sökning på Google på "lackmätare" eller ännu hellre "lacktjocklek polering" eller liknande så får du upp MÅNGA svar där detta diskuteras på alla stora forum, av alla duktiga rekondare. Jag förstår inte ens varför du får för dig att försöka säga emot gällande detta då alla väl är överens om detta.

Bara för att ta ETT exempel: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=10&t=3781
Där skriver en av användarna att en lack klarar en rejäl polering ca 10 gånger.
Senast redigerat av NiKeMaN (14 november 2013)

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
14 november 2013
#14
marcus0510 skrev:
NiKeMaN skrev:
marcus0510 skrev:

Nej neutral  Det är en teori, en felaktig sådan till och med.

ok? Då får nog herrn specificera sin egna teori en aaaaning. roll

Haha nä känner inte att jag behöver det.
Men du kallade din Teori för fakta, så lägg gärna fram din fakta.

Ta en bil med frisk klarlack, ta din tyngsta maskin och din grövsta rubbing.
Kör på hårt och kolla hur mycket färg du får i trissan...

Ser att du bor i Jönköping. Om du står för en fin bil - så tar jag med min Flex roterande och lite polermedel/"rubbing" och några kuddar. Tar inte allt för länge att bränna igenom tongue

// Niklas Johansson

The MînÐfræk
184 Inlägg
14 november 2013
#15
För varje gång man Polerar en bil med en Roterande maskin !! och inte skak maskin så slippas det ner en bit utav lacken på bilen vid varje tillfälle så enkelt är det. Känns nästan lite som du pratar om en Vax maskin ''  Markus0510 ''  Det kan man köra hur många ggr som helst utan att förstöra lacken.   Sen så håller en  Bil Lack  ca 12-15 ggr hel poleringar beroende på hur hårt man kör vid varje tillfälle.   Som sagt så bör man göra 2st Hel Poleringar om Året för att det lacken ska hålla sig fräsch och inte slita ut den för mkt.  Man kan komma rätt långt med att bara vaxa bilen dessutom.   NIKEMAN  har mer eller mindre koll på denna sak tyvärr Markus0510  smile

Mvh

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
14 november 2013
#16
Flodis skrev:
För varje gång man Polerar en bil med en Roterande maskin !! och inte skak maskin så slippas det ner en bit utav lacken på bilen vid varje tillfälle så enkelt är det. Känns nästan lite som du pratar om en Vax maskin ''  Markus0510 ''  Det kan man köra hur många ggr som helst utan att förstöra lacken.   Sen så håller en  Bil Lack  ca 12-15 ggr hel poleringar beroende på hur hårt man kör vid varje tillfälle.   Som sagt så bör man göra 2st Hel Poleringar om Året för att det lacken ska hålla sig fräsch och inte slita ut den för mkt.  Man kan komma rätt långt med att bara vaxa bilen dessutom.   NIKEMAN  har mer eller mindre koll på denna sak tyvärr Markus0510  smile

Mvh

Med 2 helpoleringar per år så är du genom klarlacken efter nåt år. Det är inget att rekommendera.

Rekommenderar en glanspolering per år på sin höjd. Men vaxa gärna 2ggr/år eller lägg lackskydd 1ggn/år.


71 Inlägg
14 november 2013
#17
som redan utnämnd livscoach till Ovesbror så får jag väl säga använd ptg så slipper ni chansa. oavsett om ni jobbar med det eller det är på hobbybasis...


The MînÐfræk
184 Inlägg
14 november 2013
#18
Jill skrev:
Flodis skrev:
För varje gång man Polerar en bil med en Roterande maskin !! och inte skak maskin så slippas det ner en bit utav lacken på bilen vid varje tillfälle så enkelt är det. Känns nästan lite som du pratar om en Vax maskin ''  Markus0510 ''  Det kan man köra hur många ggr som helst utan att förstöra lacken.   Sen så håller en  Bil Lack  ca 12-15 ggr hel poleringar beroende på hur hårt man kör vid varje tillfälle.   Som sagt så bör man göra 2st Hel Poleringar om Året för att det lacken ska hålla sig fräsch och inte slita ut den för mkt.  Man kan komma rätt långt med att bara vaxa bilen dessutom.   NIKEMAN  har mer eller mindre koll på denna sak tyvärr Markus0510  smile

Mvh

Med 2 helpoleringar per år så är du genom klarlacken efter nåt år. Det är inget att rekommendera.

Rekommenderar en glanspolering per år på sin höjd. Men vaxa gärna 2ggr/år eller lägg lackskydd 1ggn/år.

Det beror på bil till bil självklart och hur hårt man kör när man polerar en bil.  även med 2 st helpoleringar  per år så räcker det bra länge om man kör med måtta iaf innan man är igenom klarlacken.  Men men det väljer man själv om man vill göra det 1-2 ggr per år.  Sen så väljer man lägga lackskydd på bilen så räcket det iaf det minsta jag lägger på iaf är 2 år  sen det högsta 5 år.     så förstår inte riktigt varför man vill köra med något billigt lackskydd som bara räcker 1 år knappt det.  Då skulle jag valt att Vaxa bilen än att köra ett lackskydd på 1 år.

Entreprenör
1 286 Inlägg
15 november 2013
#19
marcus0510 skrev:
NiKeMaN skrev:
marcus0510 skrev:

Nej neutral  Det är en teori, en felaktig sådan till och med.

ok? Då får nog herrn specificera sin egna teori en aaaaning. roll

Haha nä känner inte att jag behöver det.
Men du kallade din Teori för fakta, så lägg gärna fram din fakta.

Ta en bil med frisk klarlack, ta din tyngsta maskin och din grövsta rubbing.
Kör på hårt och kolla hur mycket färg du får i trissan...

Så nu har jag fått lite medhåll i tråden.

Nu önskar jag att du lägger fram din teori eller dina "fakta" som bär emot allt vi andra säger.

// Niklas Johansson

243 Inlägg
15 november 2013
#20
NiKeMaN skrev:
marcus0510 skrev:
NiKeMaN skrev:

ok? Då får nog herrn specificera sin egna teori en aaaaning. roll

Haha nä känner inte att jag behöver det.
Men du kallade din Teori för fakta, så lägg gärna fram din fakta.

Ta en bil med frisk klarlack, ta din tyngsta maskin och din grövsta rubbing.
Kör på hårt och kolla hur mycket färg du får i trissan...

Så nu har jag fått lite medhåll i tråden.

Nu önskar jag att du lägger fram din teori eller dina "fakta" som bär emot allt vi andra säger.

Först vill jag klargöra att ingen av er har lagt fram någon fakta än. Fortfarande teorier.
Man kan inte jämföra bränna igenom en lack och polera en lack, självklart är det lätt att bränna en lack.

Jag har ingen fakta, ni har ingen fakta.. än i alla fall. Jag har inget som helst behov av att bevisa mig själv ha rätt.
Men om någon av er känner er manad. Så gör gärna ett experiment, jag är inte svår. Har jag fel har jag fel.
Men då vill jag ha det bevisat, för jag har väldigt svårt att tro att man skulle polera bort lacken på bilen.

Att många står bakom en teori betyder inte att den är rätt, detta märks speciellt inom rekond.

Vet att inte var du som skrev det, men Jill skrev """Med 2 helpoleringar per år så är du genom klarlacken efter nåt år. Det är inget att rekommendera."""
Vanligtvis skulle jag inte säga emot henne då hennes kunskaper har bevisat sig flera gånger om här. Men i detta fallet tror jag helt enkelt inte på det.

Men detta skulle ju vara ett bra experiment, om någon har råd att chansa.


Sök