3671
Sök

Skillnad mellan 740 och 760?

110 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Har nu en 740 med B230a motor, men har hittat en fräsch 760 med D24, som jag funderar på att byta mot.
Men vad är det för skillnad på 740 och 760? De ser likadana ut invändigt och utvändigt.

Mvh, Jocke

6 738 Inlägg
21 oktober 2013
#2
de e samma bilar typ, bara att 760 ska vara lite lyxigare och har mer krom o såna detaljer tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 oktober 2013
#4
Henkix skrev:
de e samma bilar typ, bara att 760 ska vara lite lyxigare och har mer krom o såna detaljer tongue

Och andra motorval..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 092 Inlägg
21 oktober 2013
#5
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 670 Inlägg
21 oktober 2013
#6
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

Multilinken kom 1988. 760 82-87 hade samma stela axel som 740.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 092 Inlägg
21 oktober 2013
#7
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

Multilinken kom 1988. 760 82-87 hade samma stela axel som 740.

//Brådhis

My bad. Visst är det så. Tack för rättning!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 670 Inlägg
21 oktober 2013
#8
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

Multilinken kom 1988. 760 82-87 hade samma stela axel som 740.

//Brådhis

My bad. Visst är det så. Tack för rättning!

Lugnt! smile Inte så ofta man har nytta av alla 760-kunskaper man drog på sig på 90-talet... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 oktober 2013
#9
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

PRV-sexan då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
21 oktober 2013
#10
Mack skrev:
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

PRV-sexan då?

Han menar alltså att det bara fanns ett dieselalternativ, dvs D24T. Givetvis fanns de med PRV-sexa och även B230FT på andra marknader. smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 oktober 2013
#11
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

PRV-sexan då?

Han menar alltså att det bara fanns ett dieselalternativ, dvs D24T. Givetvis fanns de med PRV-sexa och även B230FT på andra marknader. smile

Aha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 670 Inlägg
21 oktober 2013
#12
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

PRV-sexan då?

Han menar alltså att det bara fanns ett dieselalternativ, dvs D24T. Givetvis fanns de med PRV-sexa och även B230FT på andra marknader. smile

Och B23ET, B230ET och B234FT... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 763 Inlägg
21 oktober 2013
#13
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

PRV-sexan då?

Han menar alltså att det bara fanns ett dieselalternativ, dvs D24T. Givetvis fanns de med PRV-sexa och även B230FT på andra marknader. smile

Och B23ET, B230ET och B234FT... wink

//Brådhis

Jamen du ser, det var en jäkla massa tongue

Volvo - For Life

Mek
78 Inlägg
21 oktober 2013
#14
BOLIN_ skrev:
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:

Han menar alltså att det bara fanns ett dieselalternativ, dvs D24T. Givetvis fanns de med PRV-sexa och även B230FT på andra marknader. smile

Och B23ET, B230ET och B234FT... wink

//Brådhis

Jamen du ser, det var en jäkla massa tongue

Fanns väl med en 2liters 16v turbo också, B204FT, eller minns jag fel då?

Audi A4 B7 tdi Quattro

1 758 Inlägg
21 oktober 2013
#15
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

PRV-sexan då?

Han menar alltså att det bara fanns ett dieselalternativ, dvs D24T. Givetvis fanns de med PRV-sexa och även B230FT på andra marknader. smile

Och B23ET, B230ET och B234FT... wink

//Brådhis

Inte B234FT, men B204FT! wink

1 639 Inlägg
21 oktober 2013
#16
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

Lite kuriosa:

Det var faktiskt den snabbaste serietillverkade personbilen med diesel när den kom wink
Senast redigerat av Munkis (21 oktober 2013)


Forummoderator
18 092 Inlägg
21 oktober 2013
#17
Munkis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
740 har stel bakaxel. 760 har mulitilink (fast enbart på sedanmodellen). Viss skillnad i komfort där. Är motorn installerad korrekt & reggad med detta hade jag bytt. Dock lämnar D24 82 Hk. Ingen raket. Men den låter gott. Kan var riktigt svårstartad på vintern.

Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Eller ja: 0-100 km/h 12,9 sek. Acc 0-120 km/h 19,4 sek. Acc 0-140 km/h 28,5 sek. Toppfart 178 km/h.
Min MB: 0-100 km/h 10.0 sek. Toppar 203 km/h.

Lite kuriosa:

Det var faktiskt den snabbaste serietillverkade personbilen med diesel när den kom wink

Japp. Men Citroen CX TRD 25 Turbo var lite vassare senare. Gick som fan. Haft en....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 670 Inlägg
22 oktober 2013
#18
schnauz skrev:
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:

Han menar alltså att det bara fanns ett dieselalternativ, dvs D24T. Givetvis fanns de med PRV-sexa och även B230FT på andra marknader. smile

Och B23ET, B230ET och B234FT... wink

//Brådhis

Inte B234FT, men B204FT! wink

My bad, visst är det så! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
22 oktober 2013
#19
Dieselsmurfen skrev:
Original hade 760 enbart D24T - Dvs turbo. Då går de hyfsat.

Nopp. till -87 års modell kunde man även välja till intercooler. Har det på min och det är original smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan


Sök