3354
Sök

Knackande ljud från växellådan volvo 940 m90

11 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
Hej!
Har som sagt en Volvo 940 med m90 låda. Årsm 1997.
Då 3:an rasade tog jag mig tid att byta låda. Fick tag på en låda som förgående ägare sa skulle vara felfri.
Vid första provturen hör jag missljud från växellådan, knackningar som ökar i takt med varvtalet. OBS endast när jag kör framåt ej vid stillastående. Om jag lägger i friläge eller frikopplar i fart tystnar ljudet ganska kvickt. Testade att köra den på pallbockar och lika dant då. Plockade även bort kardanen och då uppstår endast ljudet på 3:an 4:an 5:an?
Bytte även koppling i samband med lådbytet.
Någon som vet vad de kan vara för fel?
Tacksam för svar!

730 Inlägg
26 oktober 2013
Kanske är en skadad kugg alt skadat lager i lådan. Troligen lager då de låter på fler växlar!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

11 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
Ja de skulle de ju kunna vara...

144 Inlägg
19 oktober 2014
Hej. Jag har också ett knackande ljud runt växellådan, fast jag funderar om det kan vara svänghjulet, brukar det knacka när den är dåligt? Det knackar mindre när man trampar in koppplingen.

Sedan en relaterad fråga; bilen slirar även på kopplingen. Jag har tänkt ta ner lådan för att förstärka trean, byta kopplingen och kanske svänghjulet. Men det verkar kunna bli ganska mycket pengar att byta både svänghjul och koppling, eftersom det är dubbelmassesvänghjul och stum koppling, jag undrar då om man kan sätta på ett enkelmassesvänghjul med fjädrande koppling istället, eftersom det verkar billigare? Blir det nå billigare eller är det bara krångligt och sämre?

Bilen i fråga är en 940 ltt -96 med M90.
mvh

Sök