3598
Sök

Inget tryck i bromsok efter byte

308 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#1
Nu har jag äntligen tagit tag i att få ordning på min bil så den kan besiktas.
Det är en Skoda Octavia RS från 2001 och mitt problem är följande:

Handbromsen har lagt av på vänster bak. Eftersom dessa tydligen inte går reparera köptes ett begagnat funktionstestat ok från en skrot. Glad i hågen gav jag mig på att byta oket och allt gick som smort. Av med det gamla, inga problem med ledningar,skruvar eller vajrar. Minimalt med vätskeförlust tack vara lufttät vätskebehållare (plastfolie under locket)
Skruvade dit det nya och luftade efter bästa förmåga. Bara det att det verkar inte bli tillräckligt med tryck för att skjuta ut kolven. Vätskan går som sagt igenom oket från bromsrör till luftningsnippel men med allt åtskruvat händer inget med kolven. Pedalen känns bara lite allmänt svampig. Men kolven stannar kvar i sitt innersta läge som skroten tryckt tillbaka den till.

Har inte noterat något läckage från anslutningarna jag pillat på.

Drar jag i handbromsarmen på oket så ser jag även att kolven rör på sig nån millimeter utåt så den sitter inte fast iaf. Såfort den släpps åker dock kolven tillbaka.

Hjälp mig! Vad kan vara felet?
Kan det finnas lite luft kvar i oket som gör att kolven inte åker ut något? Med bilen upphissad kunde jag snurra fart på hjulet och trycka på pedalen utan att däcket stannade.


1 020 Inlägg
27 oktober 2013
#2
Är det rätt ok? Så luftnippel sitter som högst.
Sätter man oken på fel sida kommer nippelen. Ner o den blir omöjlig att lufta.
Annars gissar jag på att lufta mer.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

308 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#3
andreas1 skrev:
Är det rätt ok? Så luftnippel sitter som högst.
Sätter man oken på fel sida kommer nippelen. Ner o den blir omöjlig att lufta.
Annars gissar jag på att lufta mer.

Japp riktigt så dålig koll har jag inte tongue
Rätt modell och rätt monterad.

Ja jag ska prova att lufta vidare om det bara kunde sluta störtregna med jämna mellanrum. Hatar att inte ha något mekgarage.


466 Inlägg
27 oktober 2013
#4
Lufta hela systemet för att vara säker?  Kanske ändå är dålig bromsvätska i den?
Har du tryckt in bromskolven hela vägen in när du luftar?


47 Inlägg
27 oktober 2013
#5
Ut och kör lite , kan vara så att abs systemet behöver arbeta lite ..


308 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#6
skanepiraten skrev:
Lufta hela systemet för att vara säker?  Kanske ändå är dålig bromsvätska i den?
Har du tryckt in bromskolven hela vägen in när du luftar?

Ja det kan jag göra om jag inte får ordning på det men det borde inte ha så stor inverkan. Även om bromsvätskan innehåller mycket fukt ska den ju ändå ge tryck.

Ja bromskolven var intryckt hela vägen in när jag fick den levererad. Den är nästan så långt in att den nästan täcker för hålet till bromsrören. Kan se kanten röra på sig genom hålet om jag trycker ner handbromsarmen.


308 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#7
M_lindblad skrev:
Ut och kör lite , kan vara så att abs systemet behöver arbeta lite ..

Hmm ja det har jag inte tänkt på.

Surt att grannen är polis och bilen har körförbud tongue Får hoppas han inte tar med kollegorna förbi på lunchen precis när jag rullar ut yikes


287 Inlägg
27 oktober 2013
#8
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst … re-191531/
Underbart verktyg när man luftar, höll på i evigheter med 945an när jag böt oken bak men fick inte ur luften på det "gamla hederliga sättet". satte dit en sån och fick ur all luft och böt all vätska när jag ändå höll på smile

Man får inte glömma att fylla på i behållaren hela tiden för det går snabbt:)


308 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#9
Okej en liten tråkig update.

Körde ett varv runt kvarteret nu precis och bromsverkan är tyvärr helt värdelös på alla hjul.
Pedalen går nästan i botten men bilen bromsar knappt något.

Känns som att det lutar åt nån packning i bromscylindern eller något som gör att trycket är pyttelitet?

De 3 som är obytta bromsar fortfarande. Kunde känna på skivorna att det blivit lite varma efter 10-15 inbromsningar men den som är bytt var fortfarande iskall med ytrosten kvar på skivan.

Så vad kan orsaka såhär dåligt tryck? Alltså inget på ena och närmast obefintligt på resten.
Huvudcylindern?
Regulatorn?
Servon?

Jag tänker att eftersom bromsarna tidigare nypit som fan nästan direkt plus att jag sällan lägger mycket tryck på bromsen eftersom jag är en jävel på ecodriving så kanske det blev för mycket för huvudcylindern när luftningen tvingade den att jobba mycket längre och därför havererat på något sätt?


4 Inlägg
27 oktober 2013
#10
precis det du säger hände på min bil när jag hade byt alla bromsskivor och smörjt/byt ok det visade sej vara huvudbromscylindern som hade lagt sej i fel läge och gått sönder


308 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#11
Magnus_saab skrev:
precis det du säger hände på min bil när jag hade byt alla bromsskivor och smörjt/byt ok det visade sej vara huvudbromscylindern som hade lagt sej i fel läge och gått sönder

Rackarns!

Antar att det inte är något renoverbart. Verkar vara en rätt solid klump det där. Dock inte så dyr begagnad. 3-400 kr.

Har precis bytt främre avgasröret från turbo till strax efter katten så allt under 3000 är billigt just nu tongue


262 Inlägg
27 oktober 2013
#12
Ett vanligt fel att man trycker sönder huvudcylindern när man luftar på det gamla vanliga sättet. När man bygger upp tryck ska man aldrig trycka pedalen i botten, stor risk att packningarna ryker i huvudcylindern. Det blir med tiden som en vändkant i huvudcylindern och trycker man kolven förbi denna kant händer det att packningarna skärs sönder med genomläckning som följd. Vet ej om det är detta du råkat ut för men det kan vara så.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

308 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#13
Lycan skrev:
Ett vanligt fel att man trycker sönder huvudcylindern när man luftar på det gamla vanliga sättet. När man bygger upp tryck ska man aldrig trycka pedalen i botten, stor risk att packningarna ryker i huvudcylindern. Det blir med tiden som en vändkant i huvudcylindern och trycker man kolven förbi denna kant händer det att packningarna skärs sönder med genomläckning som följd. Vet ej om det är detta du råkat ut för men det kan vara så.

Ja det är ganska garanterat så att jag fått en kant i min hbc. Som sagt har bromsarna innan nypt nästan direkt och jag bromsar nästan alltid med mer motorbroms än fotbroms. Skulle inte förvåna mig om jag endast några få gånger tryckt mer än halvvägs på pedalen.

Nåja då till nästa fråga:
Nåt speciellt man bör tänka på vid byte av huvudbromscylindern? Förstår att den ska luftas och det är enklast att göra så gott det går innan den monteras.

Står i Haynes att man behöver demontera ABS hydraulenheten först men inte varför. Är mörkt och mindre storm ute nu så det får vänta lite innan jag ger mig ut och kikar på om det är för att den sitter dumt till eller om den på något vänster är ihopbyggd med hbc´n. Det står även att det bör lämnas till en verkstad då den måste felsökas vid återmontering?



Sök