2960
Sök

Bygga Baslåda 945

27 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har just nu på och väljer om jag ska köpa en baslåda eller bygga en egen baslåda i 945an.

Något sånt här hade jag väl tänkt mig, men kanske med dubbla 12or eller liknande.
http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/73/7304851692.jpg

Då jag aldrig tidigare har byggt en baslåda så kan jag inte måtten som är viktiga, och hur den skall se ut invändigt.

Jag har möjlighet till snickarverkstad och de allra flesta maskiner då jag arbetar som snickare. Så om det bara finns någon schysst ritning på hur den skall se ut så man kan köra igång smile

Som sagt en 945 (Kombi)... Finns det någon ritning? eller någon som kan hjälpa mig med en. Tack!

** Om det finns någon som har byggt den i 2 delar så skulle det vara det bästa, för möjlighet att ta ur, samt sälja den vidare utan att riva ned hela skiten.
Senast redigerat av Fallman7 (27 oktober 2013)

1 494 Inlägg
27 oktober 2013
#2
Fallman7 skrev:
Hej!

Har just nu på och väljer om jag ska köpa en baslåda eller bygga en egen baslåda i 945an.

Något sånt här hade jag väl tänkt mig, men kanske med dubbla 12or eller liknande.
http://cdn.blocket.com/static/1/images_ … 851692.jpg

Då jag aldrig tidigare har byggt en baslåda så kan jag inte måtten som är viktiga, och hur den skall se ut invändigt.

Jag har möjlighet till snickarverkstad och de allra flesta maskiner då jag arbetar som snickare. Så om det bara finns någon schysst ritning på hur den skall se ut så man kan köra igång smile

Som sagt en 945 (Kombi)... Finns det någon ritning? eller någon som kan hjälpa mig med en. Tack!

** Om det finns någon som har byggt den i 2 delar så skulle det vara det bästa, för möjlighet att ta ur, samt sälja den vidare utan att riva ned hela skiten.

Du behöver ju anpassa lådan för dina basar med å inte bara bilen ^^
Åker du in till BRL i jkpg så kan dom nog hjälpa dig, kanske är lättare att få det förklarat ansikte mot ansikte.


27 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#3
Fjong skrev:
Du behöver ju anpassa lådan för dina basar med å inte bara bilen ^^
Åker du in till BRL i jkpg så kan dom nog hjälpa dig, kanske är lättare att få det förklarat ansikte mot ansikte.

Absolut tror jag det, en liten läxa .. men tyvärr bor jag 4 timmar från jönköping.. Ska försöka vända mig till någon här.

Absolut förstår jag det, inte bara att bygga en låda som passar min utan den ska passa somsagt basarna.. Men det är det jag har noll koll på.

Har läst på lite om hur man ska bygga den annars i vilka material, och allt annat smått och gott. Men Hur bör jag tänka ?

Ska jag välja ut några schyssta basar och försöka utgå från det? Eller bygga baslådan och sen utgå från att någon passar ?

27 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#4
Ett alternativ kanske kan var att göra en identiskt , exempel:

http://mds.se/product.html/autoviihde-a … ry_id=2603

Och sedan bygga in den med MDF i bilen.. MEn bästa skulle vara om man kunde utnyttja det utrymmen också...

11 Inlägg
27 oktober 2013
#5
Först och främst måste du veta vad du ska ha för baselement, sedan så kan man börja bygga baslådan efter dess parametrar.

1 494 Inlägg
28 oktober 2013
#6
Fallman7 skrev:
Fjong skrev:
Du behöver ju anpassa lådan för dina basar med å inte bara bilen ^^
Åker du in till BRL i jkpg så kan dom nog hjälpa dig, kanske är lättare att få det förklarat ansikte mot ansikte.

Absolut tror jag det, en liten läxa .. men tyvärr bor jag 4 timmar från jönköping.. Ska försöka vända mig till någon här.

Absolut förstår jag det, inte bara att bygga en låda som passar min utan den ska passa somsagt basarna.. Men det är det jag har noll koll på.

Har läst på lite om hur man ska bygga den annars i vilka material, och allt annat smått och gott. Men Hur bör jag tänka ?

Ska jag välja ut några schyssta basar och försöka utgå från det? Eller bygga baslådan och sen utgå från att någon passar ?

Det står ju att du bor i Habo så jag utgick ifrån det :o Ne då förstår jag att det blir lite krångligt smile
Att bygga en låda å sen försöka leta reda på ett par basar som passar låter som en väldigt dålig ide tycker jag, då är du otroligt begränsad när du ska köpa dina basar.

Men går du in på återförsäljarens hemsida eller märkets hemsida när du har hittat en fin bas så brukar det finnas rekommenderad port å volym, ibland även en färdig ritning.

Ett exempel: (BRL, GAS GPP)
Lådtips:
Sluten HiFi 910GS112: 35 liter
Portad HiFi 910GV112: 45 liter, (4" port med 20cm längd).
Portad dB   910GV112DB: 58 liter, (4" port 35cm lång).

Självklart så är det ju bäst om du får tag på en kompetent person som kan hjälpa dig med uträkningarna för då kan du anpassa lådan lite mer efter dina behov och önskemål. Men har du port å volym så är du ju iaf inte helt beroende av att få hjälp här smile


27 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#7
Fjong skrev:
Fallman7 skrev:
Fjong skrev:
Du behöver ju anpassa lådan för dina basar med å inte bara bilen ^^
Åker du in till BRL i jkpg så kan dom nog hjälpa dig, kanske är lättare att få det förklarat ansikte mot ansikte.

Absolut tror jag det, en liten läxa .. men tyvärr bor jag 4 timmar från jönköping.. Ska försöka vända mig till någon här.

Absolut förstår jag det, inte bara att bygga en låda som passar min utan den ska passa somsagt basarna.. Men det är det jag har noll koll på.

Har läst på lite om hur man ska bygga den annars i vilka material, och allt annat smått och gott. Men Hur bör jag tänka ?

Ska jag välja ut några schyssta basar och försöka utgå från det? Eller bygga baslådan och sen utgå från att någon passar ?

Det står ju att du bor i Habo så jag utgick ifrån det :o Ne då förstår jag att det blir lite krångligt smile
Att bygga en låda å sen försöka leta reda på ett par basar som passar låter som en väldigt dålig ide tycker jag, då är du otroligt begränsad när du ska köpa dina basar.

Men går du in på återförsäljarens hemsida eller märkets hemsida när du har hittat en fin bas så brukar det finnas rekommenderad port å volym, ibland även en färdig ritning.

Ett exempel: (BRL, GAS GPP)
Lådtips:
Sluten HiFi 910GS112: 35 liter
Portad HiFi 910GV112: 45 liter, (4" port med 20cm längd).
Portad dB   910GV112DB: 58 liter, (4" port 35cm lång).

Självklart så är det ju bäst om du får tag på en kompetent person som kan hjälpa dig med uträkningarna för då kan du anpassa lådan lite mer efter dina behov och önskemål. Men har du port å volym så är du ju iaf inte helt beroende av att få hjälp här smile

Bor i Håbo.. Ändrat nu, såg att det stod Habo också. Aja..
Ska försöka kontakta någon som kan detta så man kan ta det öga för öga.


2 frågor.

- Sluten eller Portad låda, fördelar? nackdelar? försökt googla på den fråga utan resultat.

- Om man bygger in 2 basar (2 likadana).. tex.  2x "Sluten HiFi 910GS112: 35 liter" .... ska det då vara 70 liter då?

1 494 Inlägg
28 oktober 2013
#8
Här kan du läsa lite om olika lådmodeller
http://mds.se/faq-baslador.html

Lådvolymen på 35L är för en bas smile Så har du en låda med två kammare eller två separata lådor som du va inne på så är det ju 35L per låda/kammare!

Om du nu bygger en dubbellåda så är en mellanvägg att rekommendera, dels så stagar det upp lådan så att den blir stummare och om en bas pajar så är de ingen risk att du skadar den andra med pga för stor lådvolym smile

Edit: En sak som är värd att uppmärksamma är att en del volymer kan vara beräknade utan hänsyn till utrymmet som basen och porten tar upp, då måste man lägga till den volymen för att få slutvolymen/byggvolymen! tongue
Senast redigerat av Fjong (28 oktober 2013)


62 Inlägg
28 oktober 2013
#9
Kan passa på att tipsa om den här bra sidan för att räkna ut volymen i lådan:

http://www.brl.se/sv/info/formelsamling.html



Sök