2819
Sök

ford escort startar inte?

13 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#1
hej jag körde och tankade bilen när mätarn nästan var på rött och for och handlade sen när jag skulle starta så gick bilen igång och jag han bara lägga i växeln så dog den och jag försökte igen men då gickd en bara i nån sekund och nu är den stendöd jag misstänker bräslepumpen eller den där återställarknappen

frågan är alltså vart sitter den där återställarknappen och vart sitter pumpen?
det är en escort års92

tacksam för svar

Gorgilus addictus
4 758 Inlägg
11 november 2006
#2
Pumpen sitter precis farmför tanken. Inte så svår att hitta. Bara att följa slangarna från tanken så ser du den smile

Allt för den där jävla hatten!

47 Inlägg
11 november 2006
#3
Undrar om inte pumpen sitter i tanken.Återställarknappen hittar du på till vänster om pedalerna,sitter en plastplugg på panelen.

Lada-missbrukare
566 Inlägg
11 november 2006
#4
Vatten i bensinen?? Om du nyss var å tankade.. å den bara gick en stund efter det..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

SSS -12
3 217 Inlägg
11 november 2006
#5
Lada Tuning skrev:
Vatten i bensinen?? Om du nyss var å tankade.. å den bara gick en stund efter det..

Då ska det vara i majoritet vatten... Annars hade bilen gått som den ska, fast lite sämre! Inte dö helt...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Lada-missbrukare
566 Inlägg
11 november 2006
#6
Fuckface skrev:
Lada Tuning skrev:
Vatten i bensinen?? Om du nyss var å tankade.. å den bara gick en stund efter det..

Då ska det vara i majoritet vatten... Annars hade bilen gått som den ska, fast lite sämre! Inte dö helt...

Hördu, bilen blir lätt lamslagen av vatten i bensinen... Finns dessutom situationer där det förekommit GANSKA mycket bensin i tanken.. på bilverkstaden där jag jobbade tidigare kom det samma dag in 4 bilar som tankat vid ABC-macken i min hemby... Alla 4 bilarna var omöjliga att få igång... Så vatten i bensinen ställer hastigt till med besvär.. Alla dom bilarna hade nyss tankats å kört en kort sträcka å sen startade dom inte..
När en av montörerna där sög bort bensinen ur tanken på en Merca å fyllde en 0,5liters läskflaska med den så var det ca 30%vatten...
Senast redigerat av Lada Tuning (11 november 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

13 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#7
tack för alla svar har kollat lite ochd et är cirka 10-15 liter benin i den men vet inte hur mkt vatten det är. har tryckt på knappen där men den gick inte igång endå tror inte den får någon soppa satt får ta o kolla nått relä då kanske . om man mäter på kablárna till pumpen o se om den får tillräckligt

SSS -12
3 217 Inlägg
11 november 2006
#8
Lada Tuning skrev:
Fuckface skrev:
Lada Tuning skrev:
Vatten i bensinen?? Om du nyss var å tankade.. å den bara gick en stund efter det..

Då ska det vara i majoritet vatten... Annars hade bilen gått som den ska, fast lite sämre! Inte dö helt...

Hördu, bilen blir lätt lamslagen av vatten i bensinen... Finns dessutom situationer där det förekommit GANSKA mycket bensin i tanken.. på bilverkstaden där jag jobbade tidigare kom det samma dag in 4 bilar som tankat vid ABC-macken i min hemby... Alla 4 bilarna var omöjliga att få igång... Så vatten i bensinen ställer hastigt till med besvär.. Alla dom bilarna hade nyss tankats å kört en kort sträcka å sen startade dom inte..
När en av montörerna där sög bort bensinen ur tanken på en Merca å fyllde en 0,5liters läskflaska med den så var det ca 30%vatten...

Då får jag väl ge vika för din erfarenhet!

Tack för ytterligare vetande! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

13 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
#9
Hej har kollat lite på bilen och det är ingen säkring som är pajj men har inte hunnit kollat upp pumpen men skulle bogsera bort bilen till en kompis och testade då att rullstarta och den gick igån på 4ans växel oxh gick kanske i 4-5min sen dog den igen sen ville den inte gå igång igen trots upprepande försök på att rullstarta

har även tanka bilen full också kan det va bränsle pumpen som gett upp tro?

Fordofil
12 Inlägg
12 november 2006
#10
Har vid flera tillfällen på verksta´n där jag jobbar att man pumpat  i diesel och fått det fenomenet att man kört en kort sträcka coh stannat, sedan vill den inte starta ef. dieseln har nått fram till motorn. e du säker på vad du har tankat.

Skulle jag var i dina skor skulle jag göra som Lada skrev och kolla vad du har i tanken,
annars kolla bränsletrycket.

Let him who has understanding recond the number of the beast

12 Inlägg
13 november 2006
#11
Hej.

Jag har ett liknande problem på min Escort modell 93. Det tipset jag fått från verkstan (som har fullt till jul sad  ) är att palla upp bilen bak så jag kan komma in under och testa med att lägga 12 v direkt från ett batteri till bränslepumpen. Detta för att se om den fungerar.

Jag har också läst på ett annat forum om någon som hade ett fel som ditt - i deras fall var det pumpen som inte orkade sätta rätt tryck, så insprutningen kom liksom av sig - funkade lite grann, vilket gav upphov till att bilen kunde gå lite då och då liksom.

Kablarna till pumpen på min bil blir jag inte klok på - för det första så är den som enligt elschemat ska vara strömförande (den som är svart/röd) livlös - sen ger en annan 8V, resten ger mellan 0 till 0,5 V ungefär. Verkstan rådde mig till att inte försöka koppla mot batteri den vägen utan att krypa under och testa direkt mot tåtarna som går från pumpen (om man nu når dem, det vet jag inte, har inte tittat så långt).

Hmmm - en sak jag såg på elschemat till escort 93 är att bensinpumpen ska ha jord mot karossen - kanske jorden är dålig?

Mvh
Bilnovisen

249 Inlägg
13 november 2006
#12
Hmm, dessa bilmekare som säger att du skall lägga dig under bilen har glömt att säga till dig att du måste ta ner tanken och plocka ur pumpen ur tanken.
Det var på den förra varianten fram till och med -90 som den satt utanför.
Om det inte ser olika ut mellan kombi och 3-5 dörrars, vilket jag inte tror.
Det troliga om det inte är vatten i bensinen, vilket jag inte tror på, är att säkringsboxen har lagt av. Detta är ett av de vanligaste felen på Escorter från -91 och framåt.
Kolla om pumpen går genom att lyfta upp baksätet och lyssna efter pumpen, skall gå i ett par sekunder när man har vridit nyckeln till tändnings läget.
Om det inte låter om den, koppla förbi säkringen i säkrings boxen med en kabel från ett ledigt uttag och se om du får liv i den. detta är ej att rekomendera att köras en längre tid med utan bara ett sätt att ta sig "hem"(eller kolla så det är felet).
När du ändå lyfter på baksätet så hittar du troligtvis en svart kabelfläta som försvinner ner i en gummi genomförning, detta är kablaget till bränslepump och tank givaren.
Ryck lite försiktigt i kablarna när du har fått loss gummit(du får ner 2 fingrar i hålet)
det kan hjälpa.
Lycka till båda två.


12 Inlägg
15 november 2006
#13
Tack för dina tips Blixnabb.

Kan berätta att säkringsboxen "nästan" är loss nu. Det här kan knappast vara standardkopplingarna från fabrik, jisses vad det ser ut.

Någon som vet varför det går en extra tåt från Relä nr 9 (bränslepump) direkt ner i relä nr 5? Det sitter 2 tåtar i relä 9 (tillsammans med relät) en går in i säkringsboxen, den andra ner i relä nummer 5 (där relä nr 5 skulle ha suttit, det är tomt.)

Jag har mina aningar om att det kan ha att göra med larmet, men jag förstår inte på vilket sätt.

Nä, nu var lunchen avklarad - dags att gå ner och försöka igen

/Biljättenybörjaren

249 Inlägg
15 november 2006
#14
Någon har nog haft trubbel med denna tidigare för det skall inte sitta några sladdar mellan reläerna (det finns vissa byglingar i plåt och de skall vara där de är).
Om jag var du skulle jag gå till skroten och hitta en bättre beg 6-800:- och hoppas att den håller ett par år.
Men kolla detaljnumret på enheten, på min extra dosa som jag har står det 94AG14AO73BA samt tillverknings dag. Det är nämligen så att de är olika mellan modellerna beroende på utrustning och dörr antal.
När du väl har en som fukar kan du plocka av plasten på den gamla och löda om allt som ser suspekt ut, och kolla så att det inte har runnit vatten i framkant på den och kortslutet eller ärgat av kretskorts banorna (vissa escorter håller inte tätt från rutan)



Sök