2867
Sök

Ford Escort 93 vill inte starta - fortsättning...

12 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#1
Hej på er.

Jag har lagt in en tråd tidigare om att jag har en Escort som inte vill starta. Jag har bytt batteri - startmotorn går runt bra - men bensinpumpen slår inte till.

I normala fall hade jag nog testat att byta pumpen direkt. Men jag vet att personen som hade bilen innan hade något elfel - eller rättare sagt tryckte lite på säkringsboxen sen funkade det igen. Jag har mätt spänningen till pumpen - endast 8V - lite lite va? Frågan är - vart ska jag mäta härnäst för att se vart spänningen faller bort? Jag har läst om att säkringskortet till Escorten är känt för att ha dåliga lödningar, erja ihop osv.

Jag testade att få igång pumpen direkt mot ett batteri - kollade up vilken pinne som var +  men pumpen har ju jord mot karossen. Jag är en el-novis - hur sätter jag jord för att se om pumpen funkar när jag mäter mot den där 5 pins kontakten som sitter under baksätet?


Mvh,

David

21 761 Inlägg
11 november 2006
#2
Men om pumpen har jord mot karossen så ska du bara behöva sätta plus direkt på den pinne som går till pumpen, den har ju redan sin jord. Om pumpen inte startar när du sätter direktplus så borde jordningen vara dålig.

4 Inlägg
14 november 2006
#3
Kolla på säkerhets brytaren till soppa pumpen som sitter bakom den vänstra plastpanelen vid golvet på förarsidan dom brukar strula.
Ta bort kablarna som går till den och koppla ihop dom å testa

249 Inlägg
15 november 2006
#4
Svart/röd kabel är matningen, brun skall vara minus enligt Haynes boken.
Säkerhets knappen bryter styrströmmen till bränslepumps relät, men jag har aldrig hört att säkerhetsbrytaren har eller har haft dålig funktion utan enbart slagit ifrån som den bör om man har kört emot något ordentligt.
Mitt starkaste tips är att byta säkringsboxen till 99% så ligger felet där.


12 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
#5
Tack för ditt svar Blixnabb.

Mycket riktigt - svart/röd är matningen - och där får jag spänning - men, den får inte tillräckligt, om man ska tro Ford - jag får bara runt 10V - ännu mindre när jag drar runt startmotorn.

Idag monterade jag ur säkringsboxen och märkte då en sak. I min modell sitter bränslereläet på R9 och är brunt. Ner i en av kontakterna för relät stack en gul kabel som löper till undersidan på säkringsboxen och in i en av kontakterna där. På en annan av R9 kontakterna så går ytterligare en annan kabel direkt upp till en kontakt i R5 (r5 är tom)

Jag ser i min instruktionsbok till bilen att det finns en handskriven notering - BR, och på säkringsdelen, bränslepump, säkring nr 15.

Jag är inte speciellt bilkunning - vad har de gjort här? Byglat relät till ett en annan säkring? varför då? R5 var ju tom, där sitter inget relä. Är det något hemmabygd startspärr till det här Gemeni larmet som sitter i bilen?

Har nu plockat isär säkringsboxen - jag ser ett par lödpunkter där det gått hett till - de  är helt svarta - och kan man tänka sig - när jag mäter dessa svarta lödpunkter och en av pinnarna för R9 så piper det - jaha dessa två har med varandra att göra men mer än så kan jag inte få reda på.

Någon som vet om man kan få tag i ett elschema till dessa säkringsboxar? Har inte hittat det i Haynesboken.

Mvh
David

249 Inlägg
18 november 2006
#6
Hej, jag lider med dig.
Den gula kabeln som du har kan mycket troligt ha med larmet att göra eller så har någon haft problem tidigare och fösökt mata spänning från något annat håll, man blir mörkrädd när man talar med en del bilelektriker om hur dom gör.
El schema på boxen har jag aldrig kunnat hitta.
R5 an är tom på min gammla också.
Löd på alla punkter som ser suspekta ut.
Du har ingen kompis som har en Escort så du kan låna dennes box och prova?


12 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
#7
Hej igen.

Här kommer en uppföljning på mina problem.

Jag har äntligen fått igång bilen! När jag, med hjälp av det här forumet lokaliserade vilken kabel som är jord av de som går till kontakten för bensinpumpen, så testade jag med ett batteri. Pumpen fungerar. Sätter i kontakten - pumpen fungerar inte. Mäter upp spänningen i kontakten - den är bra - nästan 1,5 V mer än innan jag lödde om säkringsboxen - intressant. Jag börjar trycka och rucka på kontakten till bränslepumpen - efter rätt mycket ruckande så hoppade den igång!

Jag är dock inte säker på att problemet låg på bränslepumpskontakten från början - utan att det var ett följdfel pga av att jag tagit bort den och mätt och donat med den när problemet först uppdagade sig.

Tack så mycket alla för den hjälp jag fått här smile

Mvh

David i Viksjö


Sök