2253
Sök

Förbättring och "Förädling" av min Soarer a.k.a Bollen

Att göra en rolig bil ännu roligare och råare

11 965 Visningar
Uppdaterades senast 8 juni 2014
46 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, har en Soarer som ska förädlas och Förbättras med singel turbo och lite annat smått och gått och planen är att den ska vara klar för mappning i slutet av mars.

Receptet jag ska köra med är följande:

Maxxecu styrsystem som jag hoppas kan fixa pnp härva till mig också.

1700CC spridare

420lph intank pump

Lämplig turbo, vet ej vad jag ska ha.

Original insug

Blitz ic

2L catch Tank till bränslet

och köra på 98 eller e85 jag har inte bestämt mig

Sitter redan lite värre koppling och så på bilen

Men den stora begränsningen för mig kommer vara att jag kör med original bottendel så effekten jag tänkt mig är runt 500hk men vet att 1jz'an är en hållbar motor så man får se vad man krämar på standard botten.

Tips om vad man ska göra mottages gärna.

Chassit ska få nya bussningar och en allmänn översyn på allt.

Så här står hon nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-1ca5d559e143176712fdbca0d93f643a_tn.jpg

Har rivit lite fram:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-3b8e4716af82f2105dd7025cd4d15ee4_tn.jpg

Hittade även suspekt lagning i bakvagnen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-a18a4141fcb5bbca52ca713ca48145fb_tn.jpg

Nya diffbussningar måste på:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-a08a12f797e262e949b9401921fe9794_tn.jpg


Så nu går man bara och ska beställa dom mesta sakerna och väntar och sparkar grus.

46 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#3
Lite saker är beställda så som:

Grenrör och downpipe
Aem 320lph intank pump
Kkk k29 turbo
Slangar och grejs
Wg
Fuel rail

Så det är bara sprut och spridare kvar amatörmässigt smile

46 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#4
Nu har det hänt lite i garaget efter lite motgångar och framgångar så är det inte så mkt kvar att göra faktiskt smile

Blev en ändring på turbosidan då k29an var alldeles för stor fysiskt, så jag tog mig i kragen och köpte mig en ny BW s366a ist som ska få agera där ist smile

Sprutet är även det halvägs inne i bilen bara lite småpyssel kvar och spridare och sånt är på plats.

Kommer bli en ny stereo i bilen också som kommer ha android i sig så jag kan ha vems tune på den så jag har bra övervakning över hela systemet. För nån stereo vill jag egentligen inte ha, den kommer spela ljuv musik endå wink



Här är k29an på plats men som synes så är den klumpig som få.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-90b1a996f21859b648c1707cea3bf9a7.jpg

Oljeslangar till turbon är gjorda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-f16265a3efb253376a555128b86949dd.jpg

Vemset när det kom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-756e3dc76eb727b23566e3b5698a9ff1.jpg

Och en bild på bilens nya luftpump smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-82a1c57a46453cea4f86b8b507d96f59.jpg


Går även i tankarna på att sälja Blitz fälgarna och köpa ett par sqObs från stancetech.se 9,5" fram och 10,5" bak och 18" höga, men det är bara funderingar och inte prioriteringar.

Måste även passa på att tacka alla parter som har blivit inblandade i detta i slutet av denna månad, iom att det inte finns så mkt av dessa bilar i övre norrland så ser det ut som att många vill hjälpa till med vad dom kan så det tackar jag innerligt för.

Väntar på lite besked och allt kan ta en kovändning efter nyår men det får man hålla tummarna för wink

754 Inlägg
20 december 2013
#5
Grymt ljud i dom där bw snurrorna.
Fälgarna kan jag ev vara spekulant på om du bestämmer dig för att byta.


46 Inlägg
20 december 2013
Trådstartare
#6
Jo det är grymt ljud i dom och framför allt så spöar dom ju Precsion i hållbarhet och effekt smile

Fälgarna ska bara fixas till lite så får jag se vad jag gör av dom iom att det endå är äkta technospeed fälgar så, men du hade rota på din 7a eller?

754 Inlägg
20 december 2013
#7
Nä det är inovitfälgar på den.  men jag behöver en uppsättning eller ett par till...   för börndäck smile


46 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#8
Sådär då var nya turbon på plats iaf och lite små saker har hänt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-519e376427917eb29092c2dd680e9ad2.jpg

Lite mer plats tycker jag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-cbdf0cdf238766c631c137446bf4a8ad.jpg


Måste bara ta mig i kragen och beställa dp fläns från staterna så man får nått som passar iom att det är 4,25" ut på denna eller rättare sagt är det 3" ut men v-bands flänsen är 4,25".

Stötte även på lite patrull med elen iom att bilen original bygger på två härvor så  blev det enklaste att återställa allt och sen låta Mattias Sandgren som jag köpte sprutet av installera det på ett helt korrekt sätt.

Men det är dags att börja med bränslet nu och då är min tanke att låta original pumpen pumpa till en nuke catchtank med aem pumpen på insidan. Anledningen till att jag vill köra catchtank är för att soarern lider av samma problem som supran att när du har under halvtank så  kan den suga tort när man far och leker.
Om nån har nån bra invändning på soppan så får ni gärna komma med era idéer.
Senast redigerat av Punkstern (30 december 2013)

46 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#9
Så där ja, efter en massa skit så har man kunna vara i garaget en sväng då. Har knåpat med elen på bilen och det har inte varit så lätt kan jag säga! Det krävdes vilja våld och litervis med vaselin för att få igenom härvan i torpeden.

Vem fan på toyota bestämde att man kunde ha så jävla mkt skrot under panelen?!  Men ajja nu är det igenom och allt är framme smile
Original härvan har jag börjat stycka upp också, och jag kan säga att det var mkt schema läsning innan jag fick det att funka i mitt huvud iaf men nu är allt på rull igen smile


Har även monterat aem pumpen och hittat plats för elen dit och allt där är som klart smile


Försökte även montera den satans jävla kl-racing skiten till fuelrail men det kan nog bli så att det blir en nuke. Kl's var bara skit rakt igenom, ej gradade kanter i hålen och grader och material kvar + att den inte var komplett med allt.


Lite original el som ska rensas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-0eeb7b59646e86fe8d7ada76a37caaff.jpg

Vems härvan på plats i bilen, man får inte upp en hand bakom allt som sitter under panelen

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-03ee71b1058467b58cf68acc00be3eaf.jpg

Bränslepump klar i armaturen

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-e80fb745922b4986a71994fc983d37a0.jpg

Här ska pumpen bo

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-c11a93c2ebc54536200bd1e8787122d9.jpg

Bög fuelrail satan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-d3e0715426e3a24add742f83ff3d836f.jpg

46 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#10
Händer inte så mkt förutom all jävla el koppling just nu men snart ska det vara klart så man får bulta ihop ännu mer smile

Har dock lejt Ajdéns mekaniska och motorsport att bygga ett bättre grenrör som ska göra allt mkt smidigar, pga att det jag hade var inte bra passform och sen känns det bättre få nått riktigt rör på bilen med grejerna där jag vill ha dom.

46 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#11
Hejsan, lite har hänt i garaget nu på senaste tiden.

Elen har kommit en bra bit på väg och borde väl snart vara klar tror jag. Det nya grenröret har kommit också, nu ska det bara coatas och sen ska den sidan monteras också smile

Har även trixat och mixtrat med fuelrail och spridare och det var ingen lätt match, höll på att skicka alla verktyg jag hade på mig i framrutan på bilen pga frustration vid montering.
Fick först byta o-ringar på spridarna så dom passade railen och sen distanserna till själva railen är för korta så jag måste svarva fram nya så man inte pressar sönder spridarna när man drar åt. Finns inga låsclips till spridarna utan railen ska pressa fast allt, så därav blir man ju lätt gråhårig vid montering.


Fuelrail och spridare på plats:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-9d8f3c10bbd773dc967360a6712c1d3e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-6a56e1c9c484838c2e0c443d2ba7a6dd.jpg

Nya grenröret:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-b1c51c9fd02ffcd4ac5cdae073b08f93.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-8755896cb3d3a03cd75cf6d63798c4d7.jpg

Nytt vs Gammalt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-d8950690ca10eaeb905e9064d3c2dbc9.jpg


Sen så har garage kompisen en supra som man hjälper till på så gått det går, den ska lackas och donas med och förhoppningsvis med lite tur så ska den också få se dags ljus i sommar. Men skiten står så här just nu så man ser inte så mkt ljus i tunneln tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-8c250807ef4fd364054b429b991ed32b.jpg

46 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#12
Så ännu en helg har gått och det har inte hänt så mkt men elen är snart klar som alltid när man skriver här tongue .. Men nu är det bara tps´en kvar sen är allt kopplat och klart smile

Men jag har byggt om min downpipe, kortat av den och satt en ny fläns och så. Dock fick jag inte något kort på det.

Har även coatat mitt grenrör och provmonterat med allt på så nu ska det bara dras några slangar på den sidan och sen bultas allt dit smile..

Lite mer saker har även beställts till bygget och jag känner att skiten börjar spåra ur ganska snart men hoppas att det kommer nån hejd snart tongue

coatat grenrör:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-e3e9c304fffae8ef6cd7f58f0cb5faa9.jpg


Thats all for now

46 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#13
Hejsan, fick ett tips att investera i en oljekylare då 1jz tydligen skulle vara lite varmgångsbenägen på oljan redan original. Sagt och gjort, klickade hem en oljekylare 13-raders med en fläkt. Nu när man öppnade paketet så var den ganska så stor men men nånstans ska skiten rymmas iaf. smile

Oljekyl:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-6b84868f48c3cf42bb5cbff72cb2977f.jpg

Oljekyl med fläkt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-83e3ec8ddf189727cdb2b200e212107b.jpg

så då ska jag bara skicka lite slang mått och gammla slangar med min bror så får han fara och pressa om och pressa nya där jag behöver även lite bränsle slang ska han få fixa smile

46 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#14
Hejsan, det har inte stått still i garaget utan jag har monterat allt på fast position och gjort klart elen så nu är mycket kopplat och klart och det lutar åt uppstart om ca 2 veckor.

Efter uppstart är det bara avgassystem och någon slang som ska göras.

Så här ser det ut när allt är monterat där det ska vara smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87865/87865-61b285e8dc3995f153fcb71769265819.jpg

46 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#15
Nu är det nära smile Efter en hektiskt dag i garaget resulterade det i att jag har allt på plats all el är färdig boxen är testad och mkt är kalibrerat. Men så fegade jag ur på att starta skiten då jag känner mig alldeles för osäker på allt som har med sprutet och vemstune att göra sad Så jag kommer vänta tills någon kunnig person har vägarna förbi med att starta.

Men då har jag chansen att göra allt finlir innan också så den kommer vara helt klar för mappning efter uppstarten ist smile

46 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#16
Nu så lever den och går iaf.

Det hela började med att kolla soppa och jag hade bara 2 mindre läckage men dom var snabbt åtgärdade, sen så stiftades allt i och i med säkringar och allt men då gick inte pumpen så jag fick "pinna" om den och sen funkade det.

Sen kom det roligaste felet som jag kände skulle ta död på mig, när vi började kolla tändningen märkte vi att 1ans spole inte funkade. Så vi kollade den på 2ans cyl och då funkade det, så där blev jag orolig och började mäta och då upptäcker jag att jag har 12v på jorden till den spolen hmm

Rev upp härvan i ilska och såg alla pengar för sprutet försvinna, hittade felet där jag hade använt en tunn billig krympslang där 2 kardeler kortslöt för att dom hade gnagt igenom när jag satte härvan på plats hmm Men då tog jag och gjorde om och gjorde rätt ist och med en hel jävla tur hade jag klarat boxen och en uppstart var ett faktum smile

Efter lite om och men och gnuggande så kom den igång även fast motor utrymmet såg ut som om hiroshima bomben hade landa där!

så lite film finns här: https://www.youtube.com/watch?v=kihmzZCy-5Y    Bara downpipe och lite läckage bjuder jag på smile

46 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#17
Har en liten fundering angående oljekylningen. Original är det ett vattenkylt filter hus och jag är inne på att använda olje kylaren som separat vatten kylare till just oljan. Hur är era synpunkter på en sådan installation?

1 861 Inlägg
4 april 2014
#18
Synd att du inte får mer respons! Soarer har alltid vart en svag punkt för mig hänger med i tråden jag! smile

Kan tyvärr inte säga något angående oljekyl osv...


46 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#19
Ja soarer är ju en glidare med potential så det har varit en liten våt dröm att äga en smile

Blir nog lite svårt med respons på tråden då man inte gör så mkt extravagant men till nästa säsong så ska det bli en helt annan skepnad på bilen kan jag lova smile

3 Inlägg
17 april 2014
#20
Trevligt bygge. Lagom nivå.

Soarer är trevlig bil, råkade själv impulshandla en för ett tag sen. Hade tänkt att lägga mig på en liknande nivå motormässigt. Så spännande att följa ditt och se hur det går för dig.

Vart handlar du grejer ifrån?

Sitter själv och dreglar över grejer från http://www.suprastore.com

Är huvudet dumt får kroppen lida


Sök