2375
Sök

B230f trimma eller byta till 16v topplock?

28 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena har köpt en volvo nu till vinter å vill ha lite mer power i den, och funderar vad som borde ge mest "bang for the buck" Köpa en komplett b234f och plocka över  kolvar,stakar och topp till befintliga motorn eller gör något åt orginal motorn. Isåfall hade jag tänkt mig bränsle/tändchip, kamaxel timo 13.10, extraktor å planad topp, tror de är en 530.

vad skulle ni göra och varför?

mvg

664 Inlägg
2 november 2013
#2
Varför ha "power" i vinter?

Det du skulle kunna göra med F motorn är väl 531 topp och VX3 kam då blir det till en FX motor med 136 Hk kan man väl säga, sen ett extractorgrenrör  och 2,5" avgas 140-150 vilket är snudd på samma effekt som 16 ventilarn ligger på original.

Om du ändå är på tankarna på att byta motor så kan du väl lika gärna leta reda på en b230ft , då har du ju turbo.

28 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#3
För att jag tycker den är trött nu och den lär inte bli piggare med rallydäck på. Jag har läst att 531+vx3 är överskattat så jag tänkte köpa en värre kam direkt.

498 Inlägg
2 november 2013
#4
Lätta bilen med att plocka ut inredningen
Vass kam
Portad topp

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Jägare
97 Inlägg
5 november 2013
#5
Jag som många andra kör orginal över vintern, duger gott och väl för att ligga brett!

Riktiga män kör otonat

179 Inlägg
7 november 2013
#6
För lite mer vrid, byt till vassare Kam, gäller det orginalkam så är A bottenstark och v drar till varvstoppet men börjar vid 2000.

Ska du sladda ta en V.  Skippa vx kammarna.

Turbo är det billigaste trimmet men har du orginal styrsystem så är det en hel del jobb innan det lirar.

16v kan du köra men Isåfall hade jag kört på b234f motorn helt och  hållet istället för att byta grejer hit o dit. Bara plocka bort balansaxlarna så ger det många hästar extra.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Jägare
97 Inlägg
7 november 2013
#7
phille18 skrev:
Bara plocka bort balansaxlarna så ger det många hästar extra.

De där får du ju ta och berätta lite mer om

Riktiga män kör otonat

Forummoderator
26 385 Inlägg
7 november 2013
#8
Persson123 skrev:
För att jag tycker den är trött nu och den lär inte bli piggare med rallydäck på. Jag har läst att 531+vx3 är överskattat så jag tänkte köpa en värre kam direkt.

En "värre" kam ger inga egentliga fler hästkrafter.
Däremot ändrar det karaktären på motorn.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

125 Inlägg
7 november 2013
#9
Persson123 skrev:
Tjena har köpt en volvo nu till vinter å vill ha lite mer power i den, och funderar vad som borde ge mest "bang for the buck" Köpa en komplett b234f och plocka över  kolvar,stakar och topp till befintliga motorn eller gör något åt orginal motorn. Isåfall hade jag tänkt mig bränsle/tändchip, kamaxel timo 13.10, extraktor å planad topp, tror de är en 530.

vad skulle ni göra och varför?

mvg

Kika på timos motor, där finns det lite olika setups:)
Det kostar en jävla massa pengar att trimma sugisar,
Men fränt är det:)



Sök