3040
Sök

Saab 9000 a50 problem med laddtryck, ev. magnetventil?

142 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, farsan min har en saab 9000 a50 som vid full gas laddar över det röda på laddtrycksmätaren och in till det svarta, bilen hugger då till otäckt.
har lite funderingar på att något gått så att den laddar förhögt?
kan det vara en magnetventil?
finns det något sätt att prova den?
Tacksam för svar smile

Mvh Fredrik

Bygger en E36 Touring med 2JZ

1 498 Inlägg
2 november 2013
#2
Tror att det är wg staget som har rostat fast i waistgaten armen testa så denna kan röra sig fritt, ganska vanligt problem,


142 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#3
den har jag redan provat då det har hänt förut, armen rör sig bra.

Bygger en E36 Touring med 2JZ

1 498 Inlägg
2 november 2013
#4
Ryck kontakten till MV så den bara går på grundladdtryck.


142 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#5
om jag rycker kontakten och bilen då inte hugger, betyder det då att ventilen är paj?

Bygger en E36 Touring med 2JZ

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
3 november 2013
#6
fractal101 skrev:
om jag rycker kontakten och bilen då inte hugger, betyder det då att ventilen är paj?

Ja.

Men det bästa är att koppla slang direkt mellan wg och kompressorhuset (som det är kopplat på en lättryckare). Har själv varit med om en magnetventil som dog i stängt läge = skenladd trots ryckt kontakt.


5 710 Inlägg
4 november 2013
#7
fractal101 skrev:
om jag rycker kontakten och bilen då inte hugger, betyder det då att ventilen är paj?

I princip ja skulle jag vilja säga.
Det enda jag kan tänka mig skulle kunna vara fel även om ventilen är hel är felaktigt grundladdtryck.
Är bilen trimmad och man ligger nära 1.54bar som är original laddtrycksvakttryck (tex i ett ST3) kan regleringen ha svårt att hinna med om GLT är felaktigt.

Läst denna:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691

MVH Jonas
..............

142 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#8
bilen hugger precis likadant trots utdragen kontakt, men som jag förstår det kan den fortfarande vara trasig? alltså ha fastnat?
finns det något annat sätt att prova den?
kostade tydligen 3 papp på mekonomen ..

Bygger en E36 Touring med 2JZ

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
12 november 2013
#9
fractal101 skrev:
bilen hugger precis likadant trots utdragen kontakt, men som jag förstår det kan den fortfarande vara trasig? alltså ha fastnat?
finns det något annat sätt att prova den?
kostade tydligen 3 papp på mekonomen ..

Har du kopplat slang som jag beskrev?


142 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#10
Echonator skrev:
fractal101 skrev:
bilen hugger precis likadant trots utdragen kontakt, men som jag förstår det kan den fortfarande vara trasig? alltså ha fastnat?
finns det något annat sätt att prova den?
kostade tydligen 3 papp på mekonomen ..

Har du kopplat slang som jag beskrev?

nä det var farsan som provade, han ryckte bara kontakten, får prova ditt sätt också då smile

Bygger en E36 Touring med 2JZ

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
13 november 2013
#11
fractal101 skrev:
Echonator skrev:
fractal101 skrev:
bilen hugger precis likadant trots utdragen kontakt, men som jag förstår det kan den fortfarande vara trasig? alltså ha fastnat?
finns det något annat sätt att prova den?
kostade tydligen 3 papp på mekonomen ..

Har du kopplat slang som jag beskrev?

nä det var farsan som provade, han ryckte bara kontakten, får prova ditt sätt också då smile

Gör det, för då utesluter du allt vad magnetventilen kan ställa till med!


142 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#12
gör en liten bump här då, slutade med att vi köpte en beggad magnetventil som löste problemet med för högt ladd, nu har vi istället problemet att han endast går på grundladd?

Bygger en E36 Touring med 2JZ

8 885 Inlägg
23 februari 2014
#13
Nästan säker på att det är magnetventilen igen, köp en ny i stället för en begagnad.

Fotograf på tierpidag.se

3 295 Inlägg
23 februari 2014
#14
Slangarna är hela och rätt kopplade?

W till wastegate
R till insugsrör
C till kompressorhus



Sök