Om du väljer att köra på em 16V topp så har de ett relativt bra flöde redan från början, jag har läst dom som plockat ut en bit över 400 hk utan att porta den. Ska du använda dig av den toppen skulle jag råda dig att byta ventilfjädrarna till några hårdare. Dock så blir det mycket dyrare ifall du ska börja bearbeta toppen eftersom att den har fler ventiler = mer jobb (Om du skickar iväg toppen d.v.s.). Det är även svårare att få tag i trimdelar till den, så som kamaxlar osv.
Annars funkar ju 531 toppen väldigt bra den med, den finns det ju folk som får ut 700 hk med sådan topp i bearbetat utförande.
Men för att få ut mycket effeklt ur en sådan kräver det att man portar den mm.
Sedan för att få motorn att hålla för effekten bör du;
*Byta vevstakar till ett par H-profil.
*Kolvarna hänger med relativt långt ca 500 hk tror jag, men det är lika bra att köpa ett par smidda kolvar för att vara på säkra sidan.
*Vevaxeln behöver du inte göra något med. (Om du inte ska köpa en strokervev = större slagvolym).
*Skaffa en tåligare topplockspackning.
*Byt även ut muttrar, bultar och skruvar. Byt till tåligare saker där det är mycket påfrestningar och på andra ställen räcker det med vanliga.
*Renovera lager, byta kolvringar och packningar mm. Sen kan du passa på att hona cylinderloppen. D.v.s en renovering av motorn.

Men sen har Volvo ingen växellåda som klarar av effekter på över 400 hk, så du borde skaffa en annan (BMW (ZF), Camaro, Supra mm.)