3100
Sök

Volvo 940 turbo trimma budget ca 40000kr tips

69 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
tjena har en 945a och kommer få in ca 40000kr i jul och tänkte lägga det på att renovera och trimma motor.
och då tänkte ja, om jag gör det mesta själv hur många hästar kan jag få (tänkte köra 16v/531+turbo)
vill ha ett hållbart och seriöst bygge, kommer självklart ett projekt på det här på garaget.

Kolla gärna mitt Volvo 945 turbo projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282586

Forummoderator
26 418 Inlägg
4 november 2013
Nåt många lätt glömmer bort när dom trimmar är att lägga allt "trim" på motorn men sen råka glömma bort att lägga något på bromsarna.
Starkare bil..då har man gärna starkare/bättre bromsar.

Vill bara flika in detta. Dessutom en fråga: vill du att det ska bli ett gatlagligt bygge?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

69 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Nåt många lätt glömmer bort när dom trimmar är att lägga allt "trim" på motorn men sen råka glömma bort att lägga något på bromsarna.
Starkare bil..då har man gärna starkare/bättre bromsar.

Vill bara flika in detta. Dessutom en fråga: vill du att det ska bli ett gatlagligt bygge?

aa utöver det här så har ja tänkt o lägga lite på nya bromsar runt om och lite väghållnings delar smile
nja väglagligt blir väl rätt svårt,

Kolla gärna mitt Volvo 945 turbo projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282586

675 Inlägg
4 november 2013
Beror ju på vad du ska ha bilen till och hur mycket effekt du vill ha smile

300 Inlägg
4 november 2013
Kolla Dalle's guide, står priser på allting han har gjort:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3034732

762 Inlägg
4 november 2013
Om du väljer att köra på em 16V topp så har de ett relativt bra flöde redan från början, jag har läst dom som plockat ut en bit över 400 hk utan att porta den. Ska du använda dig av den toppen skulle jag råda dig att byta ventilfjädrarna till några hårdare. Dock så blir det mycket dyrare ifall du ska börja bearbeta toppen eftersom att den har fler ventiler = mer jobb (Om du skickar iväg toppen d.v.s.). Det är även svårare att få tag i trimdelar till den, så som kamaxlar osv.

Annars funkar ju 531 toppen väldigt bra den med, den finns det ju folk som får ut 700 hk med sådan topp i bearbetat utförande.

Men för att få ut mycket effeklt ur en sådan kräver det att man portar den mm.

Sedan för att få motorn att hålla för effekten bör du;

*Byta vevstakar till ett par H-profil.

*Kolvarna hänger med relativt långt ca 500 hk tror jag, men det är lika bra att köpa ett par smidda kolvar för att vara på säkra sidan.

*Vevaxeln behöver du inte göra något med. (Om du inte ska köpa en strokervev = större slagvolym).

*Skaffa en tåligare topplockspackning.

*Byt även ut muttrar, bultar och skruvar. Byt till tåligare saker där det är mycket påfrestningar och på andra ställen räcker det med vanliga.

*Renovera lager, byta kolvringar och packningar mm. Sen kan du passa på att hona cylinderloppen. D.v.s en renovering av motorn. smile

Men sen har Volvo ingen växellåda som klarar av effekter på över 400 hk, så du borde skaffa en annan (BMW (ZF), Camaro, Supra mm.) smile
Senast redigerat av Garagemuppen (4 november 2013)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 november 2013
Att bygga Volvo 940:

vi börjar med den roliga biten motor/låda
renoverings sats inkl lager osv
Hprofil
Original kolvar
skärringspackning
12.9 stålbult Alt Arp till topp samt vevaxel
1700cc spridare, blir bra till e85
VEMS motorstyrning
original eller custom insug (tidsfråga om man hinner bygga enl. mig)
grenrör helst inte original ( men de funkar om man vill) med en hyffsat biffig wastegate
Gärna en pt 6262 om pengarna finns, annars funkar en hx40 prima till sådant bygge...
intercooler av modellen 600*300 brukar funkar fint på 940
bränsle pumpar 2*044 (kopiorna funkar klockers)
lättare svänghjul helst, som en stöddig tryckplatta passar på t.ex 618 el 765 med en 4puckad sinter
dit med en zf,
Bygg nytt eller förstärk bakvagns bryggan och momentstagen, för dom GÅR sönder original...
sportfjädrar och dämpare

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök