3992
Sök

Volvo 740 B230F låter som en båt ...?!! HJÄLP..

98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#1
Det är som såhär..

Jag köpte bilen för ett tag sen då den inte gick (startade) över huvud taget .. Idag funkar den, på ett ungefär..

Jag bytte soppapump i tanken, och vips så va den igång!
Men nu när jag har kört med den ett par gånger så vart den svårstartad och börja bete sig alldeles underligt.

Jag brukar vara bra på fel, men det här kan jag absolut inte förstå!

När jag startar bilen så går den normalt i typ 2 sekunder, efter det sjunker tomgången och sen börjar den gå såhär.. När jag ska gasa så vill den knappt alls, bara stryper sig själv..

Vad kan problemet bero på?! bifogar en film här..

http://youtu.be/QweXAva4WH8


6 738 Inlägg
5 november 2013
#2
låter som om att den inte går på alla burkar wink
kolla upp detta:
bränsletryck
så att det ej är stopp i spridare
gnistan på stiften
kolla kompression
prova även byt vattentempgivaren till sprutet. sitter en givare under 3ans insugsport med 2 flatstift smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
5 november 2013
#3
pumpen under funkar?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#4
Henkix skrev:
låter som om att den inte går på alla burkar wink
kolla upp detta:
bränsletryck
så att det ej är stopp i spridare
gnistan på stiften
kolla kompression
prova även byt vattentempgivaren till sprutet. sitter en givare under 3ans insugsport med 2 flatstift smile

Haha okej! smile

Hur kollar man bränsletrycket? Har ingen utrustning till det!

Jag plockade bort tändstiften här om dagen och såg att alla är blöta, dom torkade jag av, och tog stålborsten på så dom blev fräscha igen.. Då gick han igång lite grann till den börja lika dant igen och slutligen bara DÖ..!

Det är bra gnista!

Jag har ingen komp-testare =/

Givaren byttes förra veckan, för att tempmätaren inte funkade (men gör det nu)! smile


98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#5
jh-hindersson skrev:
pumpen under funkar?

Jaa, den är det inga fel på! smile


79 Inlägg
5 november 2013
#6
Det är ju inte samma tempgivare till mätaren och till sprutet det finns två.
Testa att byt den andra också


6 738 Inlägg
5 november 2013
#7
Ottosson_V skrev:
Henkix skrev:
låter som om att den inte går på alla burkar wink
kolla upp detta:
bränsletryck
så att det ej är stopp i spridare
gnistan på stiften
kolla kompression
prova även byt vattentempgivaren till sprutet. sitter en givare under 3ans insugsport med 2 flatstift smile

Haha okej! smile

Hur kollar man bränsletrycket? Har ingen utrustning till det!

Jag plockade bort tändstiften här om dagen och såg att alla är blöta, dom torkade jag av, och tog stålborsten på så dom blev fräscha igen.. Då gick han igång lite grann till den börja lika dant igen och slutligen bara DÖ..!

Det är bra gnista!

Jag har ingen komp-testare =/

Givaren byttes förra veckan, för att tempmätaren inte funkade (men gör det nu)! smile

vet knapps själv hur man gör det. men ta bort slangen som kommer till spridarbryggan o lägg den i en tom flaska o kör på starten. det ska komma en fin jämn stråle.

givaren till mätaren som du bytte sitter ju under 2ans insugsport. sitter en till givare lite längre in under 3ans insugsport och är till styrenheten för bränslet smile var noga med att byta till samma givare, är den blå så sätter du dit en ny blå, är den svart så är det en ny svart som gäller tongue

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#8
bxmpower skrev:
Det är ju inte samma tempgivare till mätaren och till sprutet det finns två.
Testa att byt den andra också

Okej, jag får testa det! smile


98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#9
Henkix skrev:
Ottosson_V skrev:
Henkix skrev:
låter som om att den inte går på alla burkar wink
kolla upp detta:
bränsletryck
så att det ej är stopp i spridare
gnistan på stiften
kolla kompression
prova även byt vattentempgivaren till sprutet. sitter en givare under 3ans insugsport med 2 flatstift smile

Haha okej! smile

Hur kollar man bränsletrycket? Har ingen utrustning till det!

Jag plockade bort tändstiften här om dagen och såg att alla är blöta, dom torkade jag av, och tog stålborsten på så dom blev fräscha igen.. Då gick han igång lite grann till den börja lika dant igen och slutligen bara DÖ..!

Det är bra gnista!

Jag har ingen komp-testare =/

Givaren byttes förra veckan, för att tempmätaren inte funkade (men gör det nu)! smile

vet knapps själv hur man gör det. men ta bort slangen som kommer till spridarbryggan o lägg den i en tom flaska o kör på starten. det ska komma en fin jämn stråle.

givaren till mätaren som du bytte sitter ju under 2ans insugsport. sitter en till givare lite längre in under 3ans insugsport och är till styrenheten för bränslet smile var noga med att byta till samma givare, är den blå så sätter du dit en ny blå, är den svart så är det en ny svart som gäller tongue

mvh

En jämn stråle det har jag, kollat ganska mycket vad det gäller just bränslet!

Men jag ska ta och byta den där givaren också, så får vi se om det blir bättre! smile

Vad kan det vara om det inte är den då? =/


6 738 Inlägg
5 november 2013
#10
Ottosson_V skrev:
Henkix skrev:
Ottosson_V skrev:

Haha okej! smile

Hur kollar man bränsletrycket? Har ingen utrustning till det!

Jag plockade bort tändstiften här om dagen och såg att alla är blöta, dom torkade jag av, och tog stålborsten på så dom blev fräscha igen.. Då gick han igång lite grann till den börja lika dant igen och slutligen bara DÖ..!

Det är bra gnista!

Jag har ingen komp-testare =/

Givaren byttes förra veckan, för att tempmätaren inte funkade (men gör det nu)! smile

vet knapps själv hur man gör det. men ta bort slangen som kommer till spridarbryggan o lägg den i en tom flaska o kör på starten. det ska komma en fin jämn stråle.

givaren till mätaren som du bytte sitter ju under 2ans insugsport. sitter en till givare lite längre in under 3ans insugsport och är till styrenheten för bränslet smile var noga med att byta till samma givare, är den blå så sätter du dit en ny blå, är den svart så är det en ny svart som gäller tongue

mvh

En jämn stråle det har jag, kollat ganska mycket vad det gäller just bränslet!

Men jag ska ta och byta den där givaren också, så får vi se om det blir bättre! smile

Vad kan det vara om det inte är den då? =/

inte en aning tongue men det kommer vi nog på.
vad är det för insprutsystem på den förresten?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
5 november 2013
#11
köp en komp testare på biltema och kolla kompet.


98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#12
Henkix skrev:
inte en aning tongue men det kommer vi nog på.
vad är det för insprutsystem på den förresten?

Det låter ju för väl det! smile
Det är Jetronic!

CHEEVA skrev:
köp en komp testare på biltema och kolla kompet.

Så fort ekonomin tillåter! smile


6 122 Inlägg
5 november 2013
#13
Hej!
Har du gnista?
Har du inte gnista är det något med tändsystemet: Tändspole, hallgivare,tändkablar tändstift.


98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Har du gnista?
Har du inte gnista är det något med tändsystemet: Tändspole, hallgivare,tändkablar tändstift.

Jaa, jag har bra gnista!


6 738 Inlägg
5 november 2013
#15
Ottosson_V skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Har du gnista?
Har du inte gnista är det något med tändsystemet: Tändspole, hallgivare,tändkablar tändstift.

Jaa, jag har bra gnista!

vilket jetronic? 2.2 eller 2.4?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

98 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#16
Henkix skrev:
vilket jetronic? 2.2 eller 2.4?

Det är den gamla modellen, ett 2.2 system är det!


6 122 Inlägg
8 november 2013
#17
Hej!
Det låter som om du har grenrörsläckage när motorn går på tomgång!
Kolla att (känn med handen) så att inte grenrörspackningen mot blocket är trasig och att inte packningen vid grenrör/avgassystem är trasigt.
Spruta också startspray runt insuget för att konstatera om motorn drar tjuvluft.


2 845 Inlägg
8 november 2013
#18
Hur går den på startmotorn? går den lättare på ett ställe, ta kompprov, tycker det nästan låter som en ventil som inte stänger riktigt

2 845 Inlägg
8 november 2013
#19
jaka54 skrev:
Hej!
Det låter som om du har grenrörsläckage när motorn går på tomgång!
Kolla att (känn med handen) så att inte grenrörspackningen mot blocket är trasig och att inte packningen vid grenrör/avgassystem är trasigt.
Spruta också startspray runt insuget för att konstatera om motorn drar tjuvluft.

Åh f-n, sitter grenröret på blocket på denna modellen big_smile

(sorry.... kunde inte hålla mig wink

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 november 2013
#20
Prova å koppla ur luftmassemätaren.. Går den bättre då e det den som e pajj..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök