3602
Sök

VW Passat 2.0 16v (motorkod: ABF) - 1996 Läcker olja som fan! :(

43 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
För att beskriva bilens läckage, så förlorar den ungefär 0,5L olja på ca 4,5 mil...  Läget är alltså akut..
Hur jag märkte det? Njo, finns oljespår efter bilen.

Iallafall. Vad jag kan se så kommer det ifrån "någonstans" runt/bakom oljefiltret.  Misstänkte att biltemafiltret var boven, men efter att skruvat av filtret så ser gummipackningen okej ut. Ingen gammal packning satt fast vid gängerna.
På med nytt märkesfilter, körde en runda och kände under/bakom filtret.   => Oljigt..    Ren fin olja.
Filtret är på draget med endast handkraft och det känns som det sitter rätt.  Bilen körs på Semisyntet 10w40!

Kan inte heller se några slangar som är lösa..

Jag antar/misstänker att problemet urartade sig när jag körde på motorvägen häromdagen.  Plötsligt började lukta riktigt bränt, tänkte inte mycket på det, då dom brukar bränna grejer på stranden i närheten.  Ca 1 mil senare luktar det fortfarande bränt, 2 mil senare luktar det inget.   
Bensinförbrukningen har visserligen varit ganska  weeird , bilen har senaste tiden vägrat gå under 12L/100km.  Har inte tänkte så mycket på det, då jag precis slängt på dubbdäcken.  Efter den brända händelsen, så har den bettet sig normalt  7.0 - 8.0L/100km.  Kanske finns ett samband?

Jag misstänker att oljan kommer någonstans bakom oljefiltret. Någon som har en misstanke på vad som kan ha hänt? sad  Eller vad det kan bero på?
Senast redigerat av Elipowe (5 november 2013)

5 710 Inlägg
7 november 2013
Kan inte bilmodellen i detalj och kan inte ge några konkreta tips om vart den kanske läcker.
Men.... som vanligt när det gäller läckage är rengöring första steg.
Har du plats o möjlighet är avfettning, borste och högtryck det bästa. Har du inte de möjligheterna är bromsrengöring + borste bra.
Tvätta rent i området, lägg dig under bilen med motorn igång och titta där du tror att läckan kommer ifrån så bör du se vart det läcker.
Inte speciellt kul....men det är så man gör smile

MVH Jonas
..............

111 Inlägg
7 november 2013
Har för mig att det sitter en oljetrycksgivare i närheten av oljefiltret, det ska gå en sladd till den, man ser inte att det läcker från den när motorn är avstängd, kolla upp den, rätt vanligt fel på vw och audi, plast och metall hör inte ihop sad
Senast redigerat av ultimatemartin (7 november 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 november 2013
Bör sitta en oljekylare mellan oljefilter och motor på ABFspisen. Inte ovanligt (dock inte heller tokvanligt) att packningen/oringen mellan oljekylaren och, i ditt fall, oljefilterhållaren ger upp.

Finns ju givetvis även möjligheten att det är packningen mellan oljefilterhållaren och motorn i sig.

ultimatemartin skrev:
Har för mig att det sitter en oljetrycksgivare i närheten av oljefiltret, det ska gå en sladd till den, man ser inte att det läcker från den när motorn är avstängd, kolla upp den, rätt vanligt fel på vw och audi, plast och metall hör inte ihop sad

Den sitter på ovansidan av "filterhållaren", så, precis ovanför oljefiltret,

Till höger på bilden här (till höger, uppe på oljekylaren).

http://pic60.picturetrail.com/VOL1769/7825168/17029252/263608208.jpg
Senast redigerat av it_mutt (7 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

43 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
Nu har jag varit ute och kolla lite! Torkade bort en hel del igår för kolla vart läckaget kommer ifrån!
Och yes, det verkar komma ifrån oljetrycksgivaren.  Själva "gummihylsan" som sitter över hade ploppat upp igår, så jag tryckte ner den igen. Kollade efter jag kört ca 20 min, då har gummit ploppat upp igen.

Den läcker inte när den står stilla eller på tomgång.  Det verkar komma när motorn körs. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186790/186790-d03e2f96b8d4050184581764693bcdd8.jpg
Kladdigt och skitigt som satan trots jag torkade av nästan allt igår. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186790/186790-9a4618f691e321c9281f7d05a5af2f5a.jpg

Iallafall,  har köpt en ny givare och ska se om jag kan lyckas byta den i helgen.  Hoppas detta funkar! Tack för hjälpen allihopa! big_smile
Senast redigerat av Elipowe (7 november 2013)

Sök