För att beskriva bilens läckage, så förlorar den ungefär 0,5L olja på ca 4,5 mil... Läget är alltså akut..
Hur jag märkte det? Njo, finns oljespår efter bilen.
Iallafall. Vad jag kan se så kommer det ifrån "någonstans" runt/bakom oljefiltret. Misstänkte att biltemafiltret var boven, men efter att skruvat av filtret så ser gummipackningen okej ut. Ingen gammal packning satt fast vid gängerna.
På med nytt märkesfilter, körde en runda och kände under/bakom filtret. => Oljigt.. Ren fin olja.
Filtret är på draget med endast handkraft och det känns som det sitter rätt. Bilen körs på Semisyntet 10w40!
Kan inte heller se några slangar som är lösa..
Jag antar/misstänker att problemet urartade sig när jag körde på motorvägen häromdagen. Plötsligt började lukta riktigt bränt, tänkte inte mycket på det, då dom brukar bränna grejer på stranden i närheten. Ca 1 mil senare luktar det fortfarande bränt, 2 mil senare luktar det inget.
Bensinförbrukningen har visserligen varit ganska weeird , bilen har senaste tiden vägrat gå under 12L/100km. Har inte tänkte så mycket på det, då jag precis slängt på dubbdäcken. Efter den brända händelsen, så har den bettet sig normalt 7.0 - 8.0L/100km. Kanske finns ett samband?
Jag misstänker att oljan kommer någonstans bakom oljefiltret. Någon som har en misstanke på vad som kan ha hänt?
Eller vad det kan bero på?