3272
Sök

2ans växel skrapar ibland när den läggs i Volvo S40 -99 1.8i

41 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
Tjena! När jag lägger i 2an och släpper kopplingen så skrapar den till, det låter inte våldsamt mycket utan det typ skrapar bara till i nån mikrosekund, händer bara när jag växlar från 1an till 2an(skrapljudet kommer när jag släpper kopplingen med 2an i)  och oftast första växlingen på "turen" jag tar, efter det skrapat till så kan jag växla till 2an flera gången och låter felfritt. Har inte misslyckats med att släppa kopplingen för tidigt eller något sånt så att det är där felet ligger, utan det måste va något annat.
Är det något jag behöver oroa mig över?
Senast redigerat av froodle (13 november 2013)

41 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Bömp

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 februari 2014
Kan finnas risk att du har Renault-växellåda, och den är kanske inte känd för driftsäkerhet.
Om det skrapar när du lägger i en växel skulle jag tro på synk-ringen till 2ans växel.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

41 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
TurbOla skrev:
Kan finnas risk att du har Renault-växellåda, och den är kanske inte känd för driftsäkerhet.
Om det skrapar när du lägger i en växel skulle jag tro på synk-ringen till 2ans växel.

Hur stor är risken för växellådsras? Hur länge bör jag kunna köra med skrapet tills den rasar?

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 februari 2014
Svårt att säga.
Blir ljudet inte värre kan det hålla länge. Eller kanske inte.

Det är så svårt att förutse, för det är så mycket variabler som spelar in.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

41 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
TurbOla skrev:
Svårt att säga.
Blir ljudet inte värre kan det hålla länge. Eller kanske inte.

Det är så svårt att förutse, för det är så mycket variabler som spelar in.

Åfan.Men vid ras är det bara byta lådan då eller? Har som inte tid o pengar att byta låda nu smile

311 Inlägg
3 februari 2014
Skulle först byta olja i lådan...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
3 februari 2014
Och det är inte högra motorfästet du hör? Brukar ge ett knarrande/"knorkande" ljud vid växling när det blir slitet.

Tänkte eftersom du skriver att ljudet kommer när du släpper upp kopplingen och inte när du lägger i växeln...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (3 februari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

41 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
Och det är inte högra motorfästet du hör? Brukar ge ett knarrande/"knorkande" ljud vid växling när det blir slitet.

Tänkte eftersom du skriver att ljudet kommer när du släpper upp kopplingen och inte när du lägger i växeln...

//Brådhis

Kört bilen mer nu och märkt att det är när jag slänger i växlarna, inte när jag kopplar smile ska pröva byta olja i lådan och se hur det blir !

311 Inlägg
4 februari 2014
Ja, ett oljebyte är inte speciellt svårt eller dyrt :-)
" Slänger i växlarna "??

131 Inlägg
4 februari 2014
det skulle kunna vara bussningarna på växelstaget dom brukar vara dåliga speciellt på v/s 40 modeller. men dom är inte så dyra och ganska lätta att byta smile

Sök