2969
Sök

Bmw 535i -91 Automatlådor

14 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte höra efter om det är nån som har erfarenhet om just bmw 535 -91.
Har precis införskaffat mig en och den är i otroligt fint skick men lådan gör lite som den vill när den blivit varm.
Det är en ZF automat låda. I lådan ska det vara en "life time" olja men jag har fått för mig att ett oljebyte i lådan kan åtgärda problemet. Någon annan som har haft liknande problem skriv gärna.

//B30 260+

866 Inlägg
15 november 2013
#2
Javisst har haft inne en hel hög med BMW av olika modeller som börja växla konstigt. Oftast när dom gått runt 20 000 mil. OBS Det är när dom hänger kvar i växel eller växlar hårt som det hjälper. Slira eller vill inte lägga växlar eller backen då är lådan slut. Det går alldelas utmärkt med dexron 3 ATF i dom lådorna. BMW super dyra olja är inte bättre mer en att den håller längre. Så ska man byta så får man göra det var 6000 mil typ.

14 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#3
Ok!

Så du tror att ett oljebyte är det som kan vara lösningnen alltså?

Mvh Johan

866 Inlägg
17 november 2013
#4
Ja slirar den inte och den har alla växlarna så kan det hjälpa !!

14 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#5
Tack så mycket!
Återkommer med resultat på tisdag då jag bytt olja och filter.

Återigen tack.

MvHJohan

14 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#6
Har nu hämtat ut bilen men icke någon förändring.
Börjar tro att det kan vara nått el fel. Ev, kickdown bryggaren under gaspedalen.

14 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#7
Inte kickdown brytaren heller…  Inga förslag på vad det kan vara?

866 Inlägg
19 november 2013
#8
Vad är det för låda ? 4HP22 med  GS 1.2X styrsystem ?? Förklara hur den växlar.

14 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#9
Ja precis de är en HP-22 låda.
Alla växlarna fungerar och den går som en dröm ( speciellt efter loje bytet ) men så vid låga varvtal, typ landsvägskörning så kan de börja växla ner och upp och kan inte ligga kvar på en växel. Trodde att det kunde vara kickdown bryggaren som glappade men provade att koppla bort den med samma resultat.
Har pratat med en kille som är rätt duktig på bmw och han sa att de kan vara så simpelt som kristaliseringar på oringarna i lådan eller nått strul med felkoder. All hjälp jag kan få med detta uppskattas otroligt mycket.
MvH johan

866 Inlägg
19 november 2013
#10
Hmm ? Är det inte lockup, en i convertern som du känner ? Men du får köra en diagnos på TCM boxen. 4HP22 ingen avanserad låda så där kan inte vara så mycke fel på dom:-) Då får man se på om där är något som saknas.

14 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#11
ok. Ska köra upp den till en kille som ska köra diagnos på den så får vi väl se vad som kan ha hänt.
Tack för din hjälp nisse smile

mvh johan

14 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#12
Nu är diagnosen gjord och det finns inga felkoder i styrboxen tyvärr…
Börjar tappa hoppet nu

866 Inlägg
22 november 2013
#13
Hmm `? Om du kör saktare en 85 km/tim växlar den upp och ner då ? Det jag tror  är att lockup lamellen i konvertern som släpper. Sliten ! Den går in på 3.4.5. växel och över 85 km/tim  så slutar den och hitta på saker under 85 km/tim så kan det vara den. annars får man kolla mangnetventilerna så är OK.25 till 46Ω ska dom vara på och mäts mellan huset och koplings stycket till lådan.

14 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#14
Hej!

Ja det är på lägre farter som den börjar härja. Dock så märkte jag en underlig sak nyss. Om jag lägger i "m-läge" på lådan då slutar den hoppa mellan växlarna. Den har blivit lite bättre sedan oljebytet men långt ifrån bra. Det fanns dock inga felkoder i styrboxen men ska lämna in bilen igen på måndag o be han mäta upp magnetventilerna. skulle de inte vara de så får vi riva helt enkelt. Vägrar ge upp på denna bil.


MvH johan

14 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#15
Jag ska också tillägga att lådan fungerar hur fint som helst första milen men efter ca 1,5 mil så uppstår problemet.

866 Inlägg
24 november 2013
#16
Ja det är därför jag misstänker någon spole. Värmen får den att korta och tappa funktion. Orkar den inte hålla så får man skumma fel. ´Sen kan det vara pumpen som tappar tyck när det blir varmt, men det är knappast troligt då hade den slirat. Lite förbryllad över felet.

14 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#17
ja jag har kollat med flera olika mekaniker samt bmw specialister och alla kliar sig i huvet.
Men ska testa nu på måndag att mäta upp magnetventilerna.
Spolarna du pratar om, går det att mäta upp dom utan att riva ner lådan?

MvH Johan

866 Inlägg
24 november 2013
#18
Javisst ventiler= spolar sitter i ventilen, saksamma Ja det går ifrån kontaktstycket in till lådan.

14 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#19
ok då ska jag kolla upp det imorn. tack för din hjälp hittills nisse.

Mvh Johan

14 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#20
Nu går lådan som den ska igen… vete fan vad som spökade. gissar på glapp i knappen som ändrar läge från sport till normal.
En annan liten fundering. vad rekommendera du att man kör på för olja? vanlig 5/40 helsyntet eller?

MvH johan


Sök