3942
Sök

Volvos vita 5a

31 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#1
Hej jag har en 2, 5 liters (144 Hästars) volvo femma från en 850 SE. Då jag vill turbo mata den undrar jag, är det någon skillnad på blocken och toppen från turbo motorerna och min och om delar från turbo motorerna ( topp och annat) passar på min motor? Tack på förhand


A.Sörman
1 299 Inlägg
15 november 2013
#2
Stoppa i en turbomotor direkt? Den motorn du har är verkligen inte anpassad för turbokonvertering du får byta allt typ.
Senast redigerat av Drunk (15 november 2013)


8 250 Inlägg
15 november 2013
#3
Block och topp skiljer en hel del mellan den motor du har och turbomotorerna.. Dessutom osäker på om ett turbogrenrör ens passar på din topp.


31 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#4
Men frågan va om delarna passade mellan motorerna så att man kan ta vev topp mm från turbo till min motor?


8 250 Inlägg
15 november 2013
#5
Vevaxeln är samma. Toppen passar rent fysiskt på blocket, men risken är att ventilerna krockar med kolvarna.

Sen kvarstår bekymret då sitt block inte har uttag för olja till och från turbon.


31 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#6
Men kan man inte tillverka eget då jag ska rakställa motorn å använda ett kortat 960 tråg?


3 354 Inlägg
15 november 2013
#7
rakstställa en 10v motor o turbokonvertera med 20v grejor? Då är det smidigare o princip billigare att ta en turbomotor direkt
Senast redigerat av Seth (15 november 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

486 Inlägg
15 november 2013
#8
Ett t5 motor brukar väll ligga på ca 3-4lök, billigare än konvertera.


31 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#9
Min fråga var bara om det gick:P


3 354 Inlägg
16 november 2013
#10
Jorå det går väl. En del arbete o bygge bara

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

31 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#11
Jaja men det har jag räknat med då jag ska rakställa den i min 850.big_smile


486 Inlägg
16 november 2013
#12
ragge123 skrev:
Jaja men det har jag räknat med då jag ska rakställa den i min 850.big_smile

Hahaha de vill jag se


31 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#13
Ja du ElTacoNacho jag ska försöka skapa en tråd om detta senare då det blir ett lång tids projekt och mitt första projekt. Så jag sätter ribban högt istället.big_smile


4 670 Inlägg
16 november 2013
#15
ElTacoNacho skrev:
Rwd eller fwd?

Varför skulle han vilja rakställa en motor o försöka ha fwd?


486 Inlägg
16 november 2013
#16
Precis de jag undrar med därför jag antog att de är rwd men fråga likväl om de skulle fwd, för då har en utmaning med att hitta växellåda.


31 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
#17
haha rwd blir det med zf och volvo axel


och Dupont
581 Inlägg
16 november 2013
#18
Skulle gärna vilja se en rakställd med Fwd  big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Arg Snickare
875 Inlägg
16 november 2013
#19
Dupond skrev:
Skulle gärna vilja se en rakställd med Fwd  big_smile

Finns många bilar som har det.. tex audi a4 1,8t.

486 Inlägg
16 november 2013
#20
Helvete_racing skrev:
Dupond skrev:
Skulle gärna vilja se en rakställd med Fwd  big_smile

Finns många bilar som har det.. tex audi a4 1,8t.

Och audi 2,6 2,8 v6 wink



Sök