Hej, jag har kollat runt i diverse trådar men får ingen klarhet i vad som rekomenderas att köpa för fjädrar/dämpare.'
Jag har en Volvo 745 GLT - 88, som är riktigt svampig i dämparna och påtok för hög. Jag vill ha den sänkt och styvare, grejen är att tänke först "raggarsänka" för att få den lite lägre och lite styvare, problemet är att jag inte vet hur slut mina dämpare är och när dom blev bytta.
Det råder mycket diskussioner angående raggarsänka, köpa nya dämpare bak, ambulansstag, köpa 245 husvangsfjädrar osv, därför skapar jag nu denna tråd.
Till frågan, Bilen ska endast köras på vintern och meningen är såklart att man ska sladda, frågan är ju då huruvida det är värt att kosta på ett sänkningskit som kostar mer än vad sjävla bilen gjorde eller om det räcker med att raggarsänka.
gjorde en liten lista på dom dämparna/fjädrarna jag har kollat på:
själv tycker jag det är dårskap att kosta på en vinterbil något av detta. Själv kommer jag åka högt troligtvis fast med förstärkta fjädrar bak och kan tala om den är stenhård i baken, lättast och billigast är att skaffa bättre beg dämpare om dina är slut och ta fram vinkelharry (vinkelslip) och kapa fjädrarna dock blir den ju väldigt studsig
själv tycker jag det är dårskap att kosta på en vinterbil något av detta. Själv kommer jag åka högt troligtvis fast med förstärkta fjädrar bak och kan tala om den är stenhård i baken, lättast och billigast är att skaffa bättre beg dämpare om dina är slut och ta fram vinkelharry (vinkelslip) och kapa fjädrarna dock blir den ju väldigt studsig
klart du kan om du hellre vill de än beg stötdämpare , Ska man ändå kapa i dreten kan man ju välja de fjädrar som redan sitter på
men det känns omständigt att jaga på blocket efter stöddämpare till en 740, eller tänker du på skroten? men har du någon erfarenhet av biltemas stöddämpare?
ja antingen skroten eller om någon har en skrot bil , Ja fram dämparna å det ska jag aldrig mer köpa.. Håll i 3 veckor innan den ena mjuknade så den lutade
klart du kan om du hellre vill de än beg stötdämpare , Ska man ändå kapa i dreten kan man ju välja de fjädrar som redan sitter på
men det känns omständigt att jaga på blocket efter stöddämpare till en 740, eller tänker du på skroten? men har du någon erfarenhet av biltemas stöddämpare?
Har använt Biltemas stötdämpare på 2 av mina gamla Volvos, ena hade jag i 2 år utan att det vart något problem, den andra i 3 år. Så för mig har jag inget att klaga på.
Jag skulle spåntant säga en 40/40 sänkningsats och nya dämpare om de du har är slut. Jämför man en originalhög Volvo med en som är sänkt 40 mm med hårdare fjädrar är det en jäkla skillnad.
Kör du på en 60/40 sänkningssats så blir ju framkomligheten något sämre i och med att den blir lägre i fram. Tror inte heller att det blir så stor skillnad från 40/40.
Så jag skulle satsat på en 40/40 sänkningsats. Kostar väl runt 1200-1400? Och om dämparna är slut så skaffa ett par som är fräschare eller ett par nya. Köp inte biltemas. Men ett par Sachs eller Monroe kanske kan vara något
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.
funkar säkert men som sagt just till en vinterbil tycker jag det är onödigt men alla är vi olika
håller med dig till fullo! men vill ändå inte sladda i en tvättsvamp men du kör på beggade/billiga dämpare och kapade fjädrar?
Nej visst vill man inte det , Nej den 745an jag har nu är fräsch i både fjädrar och dämpare , allt är original bara att det är förstärkta fjädrar i bak då förra ägaren drog biltrailer med den, vet dock inte hur den blir i vinter men 17" sommar fälgar med 225 vet jag att det är inget roligt... så fort man träffar ett hål så spinner den spec på grusväg eftersom du inte har någon tyngd i arslet
funkar säkert men som sagt just till en vinterbil tycker jag det är onödigt men alla är vi olika
håller med dig till fullo! men vill ändå inte sladda i en tvättsvamp men du kör på beggade/billiga dämpare och kapade fjädrar?
Nej visst vill man inte det , Nej den 745an jag har nu är fräsch i både fjädrar och dämpare , allt är original bara att det är förstärkta fjädrar i bak då förra ägaren drog biltrailer med den, vet dock inte hur den blir i vinter men 17" sommar fälgar med 225 vet jag att det är inget roligt... så fort man träffar ett hål så spinner den spec på grusväg eftersom du inte har någon tyngd i arslet
Enligt mig så funkar original utmärkt att sladda med. Men om du tycker att den är för lätt i bak så kan du ju lägga in lite vikter, typ ett gäng stenar eller nått?
håller med dig till fullo! men vill ändå inte sladda i en tvättsvamp men du kör på beggade/billiga dämpare och kapade fjädrar?
Nej visst vill man inte det , Nej den 745an jag har nu är fräsch i både fjädrar och dämpare , allt är original bara att det är förstärkta fjädrar i bak då förra ägaren drog biltrailer med den, vet dock inte hur den blir i vinter men 17" sommar fälgar med 225 vet jag att det är inget roligt... så fort man träffar ett hål så spinner den spec på grusväg eftersom du inte har någon tyngd i arslet
Enligt mig så funkar original utmärkt att sladda med. Men om du tycker att den är för lätt i bak så kan du ju lägga in lite vikter, typ ett gäng stenar eller nått?
Jo självklart funkar original , körde de på gamla 45an men denna har som sagt förstärkta fjädrar (typ husvagns fjädrar) för att inte sjunka när man drar tungt , ska i med lite ljud men får se hur den beter sig när man får på 14" fälgar och däck, i värsta fall blir de nog lite skrot i skuffen
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.
tanken är ju att man ska kunna ställa upp den lite gutt på asfalt också, eftersom att dom plogar och saltar riktigt hårt så man hinner inte njuta av snön så mycket, ska även tilläggas att den ska diffas snart.
Så kontentan av allt är att man antingen kapar fjädrarna och låter det va eventuellt köpa beggade originaldämpare. eller köpa sänkningssats och begagnade dämpare om dom nu är slut?
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.
tanken är ju att man ska kunna ställa upp den lite gutt på asfalt också, eftersom att dom plogar och saltar riktigt hårt så man hinner inte njuta av snön så mycket, ska även tilläggas att den ska diffas snart.
Så kontentan av allt är att man antingen kapar fjädrarna och låter det va eventuellt köpa beggade originaldämpare. eller köpa sänkningssats och begagnade dämpare om dom nu är slut?
Sänkningsfjädrarna är oftast något styvare än original, så jag tror att du får ett bättre resultat om du kör en sänkningsfjädrar än om du kör kapade original.
Men det kostar ju inget att testa kapade först, är du inte nöjd så kan du ju köpa ett par sänkfjädrar.
Men är dämparna slut så kommer du att stutsa runt och då har du ingen direkt nytta av bättre fjädrar.
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.
tanken är ju att man ska kunna ställa upp den lite gutt på asfalt också, eftersom att dom plogar och saltar riktigt hårt så man hinner inte njuta av snön så mycket, ska även tilläggas att den ska diffas snart.
Så kontentan av allt är att man antingen kapar fjädrarna och låter det va eventuellt köpa beggade originaldämpare. eller köpa sänkningssats och begagnade dämpare om dom nu är slut?
Sänkningsfjädrarna är oftast något styvare än original, så jag tror att du får ett bättre resultat om du kör en sänkningsfjädrar än om du kör kapade original.
Men det kostar ju inget att testa kapade först, är du inte nöjd så kan du ju köpa ett par sänkfjädrar.
Men är dämparna slut så kommer du att stutsa runt och då har du ingen direkt nytta av bättre fjädrar.
tänkte göra såhär, kapa fjädrarna, blir det inge bra köper jag en sänkningssats med fjädrar och dämpare från Chassit för 3300kr, inte så blodigt ändå.