2769
Sök

Sänka och styva upp 745

104 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#1
Hej, jag har kollat runt i diverse trådar men får ingen klarhet i vad som rekomenderas att köpa för fjädrar/dämpare.'

Jag har en Volvo 745 GLT - 88, som är riktigt svampig i dämparna och påtok för hög.
Jag vill ha den sänkt och styvare, grejen är att tänke först "raggarsänka" för att få den lite lägre och lite styvare, problemet är att jag inte vet hur slut mina dämpare är och när dom blev bytta.

Det råder mycket diskussioner angående raggarsänka, köpa nya dämpare bak, ambulansstag, köpa 245 husvangsfjädrar osv, därför skapar jag nu denna tråd.

Till frågan, Bilen ska endast köras på vintern och meningen är såklart att man ska sladda, frågan är ju då huruvida det är värt att kosta på ett sänkningskit som kostar mer än vad sjävla bilen gjorde eller om det räcker med att raggarsänka.

gjorde en liten lista på dom dämparna/fjädrarna jag har kollat på:

Maxtrac:

http://www.scstyling.com/sportdampare-b … -1471.aspx
http://www.scstyling.com/sportdampare-f … -1471.aspx

= 4080kr

Bilstein B6:

http://www.scstyling.com/bilstein-b6-vo … -1471.aspx
http://www.scstyling.com/bilstein-b6-vo … -1471.aspx

=5380kr


Bilstein B8:
http://www.scstyling.com/bilstein-b8-vo … -1471.aspx
http://www.scstyling.com/bilstein-b8-vo … -1471.aspx

=6080kr

väghållningskit:
http://www.scstyling.com/vaghallningski … -1471.aspx
=6490kr


eller någon av dessa kit:

http://butiken.chassit.se/katalog.asp?r … O%20004117

Skriv gärna era erfarenheter, tips och råd.

/Crunked


577 Inlägg
18 november 2013
#2
Bygg coilovers fram, grövre krängare och kapade fjädrar bak.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

317 Inlägg
18 november 2013
#3
själv tycker jag det är dårskap att kosta på en vinterbil något av detta. Själv kommer jag åka högt troligtvis fast med förstärkta fjädrar bak och kan tala om den är stenhård i baken, lättast och billigast är att skaffa bättre beg dämpare om dina är slut och ta fram vinkelharry (vinkelslip) och kapa fjädrarna dock blir den ju väldigt studsig tongue

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

104 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#4
DanielAsplund skrev:
själv tycker jag det är dårskap att kosta på en vinterbil något av detta. Själv kommer jag åka högt troligtvis fast med förstärkta fjädrar bak och kan tala om den är stenhård i baken, lättast och billigast är att skaffa bättre beg dämpare om dina är slut och ta fram vinkelharry (vinkelslip) och kapa fjädrarna dock blir den ju väldigt studsig tongue

Jo, jag gillar inte tanken att köpa fjädrar och dämpare för mer än vad hela bilen kostar, men borde man inte kunna köpa 2st sånna här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/gas … kaxel.html

sen kapa dom fjädrarna som sitter på, eller köpa nya fjädrar från biltema?


317 Inlägg
18 november 2013
#5
klart du kan om du hellre vill de än beg stötdämpare smile, Ska man ändå kapa i dreten kan man ju välja de fjädrar som redan sitter på tongue

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

104 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#6
DanielAsplund skrev:
klart du kan om du hellre vill de än beg stötdämpare smile, Ska man ändå kapa i dreten kan man ju välja de fjädrar som redan sitter på tongue

men det känns omständigt att jaga på blocket efter stöddämpare till en 740, eller tänker du på skroten?
men har du någon erfarenhet av biltemas stöddämpare?


317 Inlägg
18 november 2013
#7
ja antingen skroten eller om någon har en skrot bil tongue, Ja fram dämparna å det ska jag aldrig mer köpa.. Håll i 3 veckor innan den ena mjuknade så den lutade tongue

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 november 2013
#8
Crunked skrev:
DanielAsplund skrev:
klart du kan om du hellre vill de än beg stötdämpare smile, Ska man ändå kapa i dreten kan man ju välja de fjädrar som redan sitter på tongue

men det känns omständigt att jaga på blocket efter stöddämpare till en 740, eller tänker du på skroten?
men har du någon erfarenhet av biltemas stöddämpare?

Har använt Biltemas stötdämpare på 2 av mina gamla Volvos, ena hade jag i 2 år utan att det vart något problem, den andra i 3 år. Så för mig har jag inget att klaga på.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

762 Inlägg
18 november 2013
#9
Jag skulle spåntant säga en 40/40 sänkningsats och nya dämpare om de du har är slut. Jämför man en originalhög Volvo med en som är sänkt 40 mm med hårdare fjädrar är det en jäkla skillnad.


Kör du på en 60/40 sänkningssats så blir ju framkomligheten något sämre i och med att den blir lägre i fram. Tror inte heller att det blir så stor skillnad från 40/40.

Så jag skulle satsat på en 40/40 sänkningsats. Kostar väl runt 1200-1400? Och om dämparna är slut så skaffa ett par som är fräschare eller ett par nya. Köp inte biltemas. Men ett par Sachs eller Monroe kanske kan vara något smile


104 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#10
vad tror ni om denna:
745/765/945 -98. OBS! 965 -95. OBS! Passar ej bilar med Multi Link Bakvagn. Sänker 40 mm.     3 300,00 kr   

från Chassit?


317 Inlägg
18 november 2013
#11
funkar säkert men som sagt just till en vinterbil tycker jag det är onödigt men alla är vi olika smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

104 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#12
DanielAsplund skrev:
funkar säkert men som sagt just till en vinterbil tycker jag det är onödigt men alla är vi olika smile

håller med dig till fullo! men vill ändå inte sladda i en tvättsvamp tongue
men du kör på beggade/billiga dämpare och kapade fjädrar?


1 938 Inlägg
18 november 2013
#13
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.

317 Inlägg
18 november 2013
#14
Crunked skrev:
DanielAsplund skrev:
funkar säkert men som sagt just till en vinterbil tycker jag det är onödigt men alla är vi olika smile

håller med dig till fullo! men vill ändå inte sladda i en tvättsvamp tongue
men du kör på beggade/billiga dämpare och kapade fjädrar?

Nej visst vill man inte det tongue, Nej den 745an jag har nu är fräsch i både fjädrar och dämpare smile, allt är original bara att det är förstärkta fjädrar i bak då förra ägaren drog biltrailer med den, vet dock inte hur den blir i vinter men 17" sommar fälgar med 225 vet jag att det är inget roligt... så fort man träffar ett hål så spinner den spec på grusväg eftersom du inte har någon tyngd i arslet tongue

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

762 Inlägg
18 november 2013
#15
DanielAsplund skrev:
Crunked skrev:
DanielAsplund skrev:
funkar säkert men som sagt just till en vinterbil tycker jag det är onödigt men alla är vi olika smile

håller med dig till fullo! men vill ändå inte sladda i en tvättsvamp tongue
men du kör på beggade/billiga dämpare och kapade fjädrar?

Nej visst vill man inte det tongue, Nej den 745an jag har nu är fräsch i både fjädrar och dämpare smile, allt är original bara att det är förstärkta fjädrar i bak då förra ägaren drog biltrailer med den, vet dock inte hur den blir i vinter men 17" sommar fälgar med 225 vet jag att det är inget roligt... så fort man träffar ett hål så spinner den spec på grusväg eftersom du inte har någon tyngd i arslet tongue

Enligt mig så funkar original utmärkt att sladda med. Men om du tycker att den är för lätt i bak så kan du ju lägga in lite vikter, typ ett gäng stenar eller nått? wink


317 Inlägg
18 november 2013
#16
Garagemuppen skrev:
DanielAsplund skrev:
Crunked skrev:

håller med dig till fullo! men vill ändå inte sladda i en tvättsvamp tongue
men du kör på beggade/billiga dämpare och kapade fjädrar?

Nej visst vill man inte det tongue, Nej den 745an jag har nu är fräsch i både fjädrar och dämpare smile, allt är original bara att det är förstärkta fjädrar i bak då förra ägaren drog biltrailer med den, vet dock inte hur den blir i vinter men 17" sommar fälgar med 225 vet jag att det är inget roligt... så fort man träffar ett hål så spinner den spec på grusväg eftersom du inte har någon tyngd i arslet tongue

Enligt mig så funkar original utmärkt att sladda med. Men om du tycker att den är för lätt i bak så kan du ju lägga in lite vikter, typ ett gäng stenar eller nått? wink

Jo självklart funkar original smile, körde de på gamla 45an men denna har som sagt förstärkta fjädrar (typ husvagns fjädrar) för att inte sjunka när man drar tungt smile, ska i med lite ljud men får se hur den beter sig när man får på 14" fälgar och däck, i värsta fall blir de nog lite skrot i skuffen wink

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

104 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#17
Glesmark skrev:
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.

tanken är ju att man ska kunna ställa upp den lite gutt på asfalt också, eftersom att dom plogar och saltar riktigt hårt så man hinner inte njuta av snön så mycket, ska även tilläggas att den ska diffas snart.


Så kontentan av allt är att man antingen kapar fjädrarna och låter det va eventuellt köpa beggade originaldämpare.
eller köpa sänkningssats och begagnade dämpare om dom nu är slut?
Senast redigerat av Crunked (18 november 2013)


762 Inlägg
18 november 2013
#18
Crunked skrev:
Glesmark skrev:
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.

tanken är ju att man ska kunna ställa upp den lite gutt på asfalt också, eftersom att dom plogar och saltar riktigt hårt så man hinner inte njuta av snön så mycket, ska även tilläggas att den ska diffas snart.


Så kontentan av allt är att man antingen kapar fjädrarna och låter det va eventuellt köpa beggade originaldämpare.
eller köpa sänkningssats och begagnade dämpare om dom nu är slut?

Sänkningsfjädrarna är oftast något styvare än original, så jag tror att du får ett bättre resultat om du kör en sänkningsfjädrar än om du kör kapade original.

Men det kostar ju inget att testa kapade först, är du inte nöjd så kan du ju köpa ett par sänkfjädrar. smile

Men är dämparna slut så kommer du att stutsa runt och då har du ingen direkt nytta av bättre fjädrar. smile


104 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#19
Garagemuppen skrev:
Crunked skrev:
Glesmark skrev:
Känns som en ganska dålig ide att sänka en enhjulande container om man skall ha den för att sladda med på vintern, dämparna hade du känt om dom var dåliga.

tanken är ju att man ska kunna ställa upp den lite gutt på asfalt också, eftersom att dom plogar och saltar riktigt hårt så man hinner inte njuta av snön så mycket, ska även tilläggas att den ska diffas snart.


Så kontentan av allt är att man antingen kapar fjädrarna och låter det va eventuellt köpa beggade originaldämpare.
eller köpa sänkningssats och begagnade dämpare om dom nu är slut?

Sänkningsfjädrarna är oftast något styvare än original, så jag tror att du får ett bättre resultat om du kör en sänkningsfjädrar än om du kör kapade original.

Men det kostar ju inget att testa kapade först, är du inte nöjd så kan du ju köpa ett par sänkfjädrar. smile

Men är dämparna slut så kommer du att stutsa runt och då har du ingen direkt nytta av bättre fjädrar. smile

tänkte göra såhär, kapa fjädrarna, blir det inge bra köper jag en sänkningssats med fjädrar och dämpare från Chassit för 3300kr, inte så blodigt ändå.


Med lem
1 127 Inlägg
18 november 2013
#20
Håll det budget..

Biltemadämpare och kapa fjädrarna, lägg pengarna på detta istället. smile

http://www.dannejdrift.n.nu/styrvinkel700900



Sök