2524
Sök

Volvo 740 b230f motor stannar plötsligt. Behöver hjälp lösa problemet.

627 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#1
Så som rubriken lyder, Har kört denna slöförtin i 3 månader har gått utan problem. För en vecka sedan tappade den orken och motorn dog efter något hundratal meter. Fick igång den några timmar senare men den gick inte bra. Nästa dag körde jag den utan problem, kört ca 20 mil sedan dess. Idag hände samma sak igen, motorn dog utan förvarning, går inte att starta den.
Har kollat allt som har med bränslet att göra och har också tagit bort insuget och kollat alla givare. Hittar inga fel och finns ingen felkoder. Tändsystemet heter Regina och årsmodell på Volvon är -91. Bilen är fullservad. Finns det någon som har haft samma problem och vet hur man ska lösa det? Hade tänkt ha den som vinterpulka big_smile så behöver tips på vad det kan vara för fel.


762 Inlägg
18 november 2013
#2
Jag gissar på att det kan vara bränslepumpsrelät som spökar. smile


627 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#3
Har bytt det och det hjälpte inte sad


111 Inlägg
21 november 2013
#4
Prova byta spridarrelät smile

337 Inlägg
21 november 2013
#5
Regina är ett rent Helve*e när de börjar krångla.

Men kolla så de inte är rotor fördelar lock eller tändstift som spökar smile

Kanske tät bränsle filter?
Senast redigerat av Eric91 (21 november 2013)

627 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#6
Har bytt tändstift rotor fördelare och filter, så den är fullservad. Regina system gillar jag inte heller Bosch är ju det bästa smile men kan styrboxen har dåliga lödningar det är ju märket Bendix och det kanske inte är något bra märke på elsystem. Bränsle trycket är bra.
Senast redigerat av volvo-93 (22 november 2013)


6 125 Inlägg
22 november 2013
#7
Hej!
Som vanligt på bilar som inte startar/går.
1. Kolla att motorn får soppa?
2. Kolla att du får gnista!

Får du inte soppa så kolla att bränslepumpen/pumparna funkar. Volvo 740/745 -90 har två pumpar, den bakre behövs egentligen inte vid full tank då soppan rinner fram av sig själv men vid halvtank och därunder måste den fungera för att den främre pumpen ska få soppa.

Problemet med den bakre pumpen är egentligen inte själva pumpen utan kablaget på tanklocket vars kontakter ärgar sönder. Det fixas lätt genom att ta bort anslutningarna på tanklocket och löda in kablarna direkt till pump och reostat.
Man kollar att den bakre pumpen funkar genom att lossa slanganslutningen strax före den främre pumpen. Vrider man om tändningsnyckeln helt ska det rinna fram lite soppa genom slangen. Eftersom den bakre pumpen inte pumpar med mer än 0,2bar (Väldigt lite tryck )så rinner det inte mycket soppa genom slangen fram till pumpen under förarsätet.
Det är den främre pumpen (4bar) som ger själva "spridartrycket" !

Får du inte gnista och heller inte någon soppa när du vrider om tändningsnyckeln helt så kan det vara fel på vevaxelgivaren (hallgivaren om du har en -87:a). Bara att byta!


6 738 Inlägg
23 november 2013
#8
det här otäcka regina systemet har bara en pump, och det är i tanken det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

627 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#9
Henkix nej du den har 2 pumpar som på bosch systemet smile och gnista är det på alla tändstift och bra bränsletryck, tändstiften är svarta så då verkar den få in för mycket bensin.


6 738 Inlägg
24 november 2013
#10
vafan? tongue ja va ju lite nyfiken angående detta o kollade 2 regina 740 på skroten o det var bara et stort filter under dom. smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

326 Inlägg
24 november 2013
#11
Det finns bara en pump på regina och den sitter i tanken. Jag har själv bytt en sån och det kan mycket väl vara felet på trådskaparens bil att pumpen är sliten. Prova tvångsmata pumpen med ström (+ på rosa kabel och - på svart från tankarmaturen) så hör du om pumpen går eller inte


627 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#12
Konstigt för det sitter en pump och ett filter under min bil och en i tanken....


326 Inlägg
24 november 2013
#13
Ännu mer konstigt för det ska bara sitta en tankpump på Reginasystemet? Kollade i Vida och där finns det inte heller någon pump under golvet


Streetracer
66 Inlägg
24 november 2013
#14
volvo-93 skrev:
Konstigt för det sitter en pump och ett filter under min bil och en i tanken....

Men det är för att du inte har Regina i din bil wink


627 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#15
En liten uppdatering på tråden, det satt en pump jämte filtret men var inte inkopplad så den slängde jag åt helvete så det är bara ett filter där under som ni sa innan. Bilen går fortfarande dåligt, men det kommer bara när det regnar eller är fuktigt när den börjar gå dåligt så får den bensin som satan och bara dränker motorn och ibland kan den helt plötsligt gå bra igen under körning. Tändkablarna har jag bytt + fördelarlock och rotor. och alla givare fungerar som dom ska. Blir galen på detta nu.

Jag besiktade ju denna för 2 veckor sedan och gick igenom med blanka papper och det var inget konstigt med avgasvärderna.
Senast redigerat av volvo-93 (16 december 2013)


762 Inlägg
16 december 2013
#16
Kolla så att det inte är dålig kontakt någonstans, eller att det är ärg på något litet stift. Ta loss och kolla på alla kontaker du kan hitta, och se så att de ser bra ut. Börja med kontakerna i motorrummet. smile

Men eftersom att den börjar gå fett så kanske det är kallstartsventilen som spökar/eller någon kontakt till den? Jag vet inte om reginasystemet har en sådan eller inte, men det borde finnas smile


627 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#17
Jo Regina har kallstartsventil, men har kollat alla kontakter och dom ser bra ut.


762 Inlägg
16 december 2013
#18
Kan det vara ventilen i sig då?


86 Inlägg
16 december 2013
#19
Regina/Rex är tråkiga grejor! Fick startproblem på min -91a, efter att den gått som en påse nötter i en liten tid. Jag fick byta triggergivaren, sitter på vxl-sprängkåpan. Skruva loss den och kolla ifall den är dålig, kolla också skarven efter ärg. Det behövs inte mycket för att det ska spöka ordentligt. Ny Triggergivare kostar 300-350kr men det räcker ibland med en liten stålborsterenovering smile

Röda bilar är skit :(

627 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#20
Den har jag kollat upp och den var lite rostig så jag tog stålborsten, men det fixade jag för några veckor sedan, så där var inte felet heller sad



Sök