Min drömbil - Mitsubishi Lancer Evolution 9 MR i MR-grå färg och med RS-drivlina har nu äntligen blivit min. Följ gärna projektet och se om det blir så bra som jag tror det kommer bli!:)
Detta har varit en magisk dag! Bilen fick komma ner på fötterna igen och idag var det dags för uppstart och provkörning efter vinterns uppgraderingar! Heeeeelt underbar känsla att vara ute och köra den här bilen!! Bilderna (och filmen) får tala för sig själva
Nere på backen!
Lät avgasbandaget ryka färdigt och varmkörde ordentligt
Den här rumpan...!!
Superfint väder!
Orginal inredning nu inför besiktningen!
Kort klipp från provkörningen! Självklart under kontrollerade förhållanden
Bytte bromsvätska igår, det gick väldigt smidigt! Det är skoj att skruva i en relativt ny bil Tänkte försöka besikta bilen nu på torsdag! Ska bli spännande att se vad de säger
Ser bra ut! men en sak ja la märke till va mängden packningssilikon du använde, de är dumt att få in överflödigt i motorn.. Jag brukar alltid dra fingret över & göra så de täcker den ytan de ska utan massa överflöd, ett tips bara! Lycka till med planerna med bilen!!
Ser bra ut! men en sak ja la märke till va mängden packningssilikon du använde, de är dumt att få in överflödigt i motorn.. Jag brukar alltid dra fingret över & göra så de täcker den ytan de ska utan massa överflöd, ett tips bara! Lycka till med planerna med bilen!!
Läste en del innan och de rekommenderade en 4mm tjock sträng, vilket jag försökte hålla. Det är även lite utsmetat på bilden så det kanske ser ut att vara mer än det egentligen är. Jag är mycket nöjd med resultatet iallafall! Det "överflödiga" som pressas utanför kanten när man drar dit det blev ganska exakt lika mycket som det var orginal.
lillnicke skrev:
kihlgrendude skrev:
Ja det ska bli riktigt kul! Ska du köra mer än i Fällfors i sommar?
Det är ju min bruksbil så ska andvändas så mycket det går, väntar på lite delar från staterna sen ska den ihop igen :-)
Härligt! Ska du följa till Kemora 10 maj på trackday?
Projekttråden har över 10 000 visningar nu! Kul att det finns intresse:)!
Nu har jag bytt skivor och belägg fram. Både orginalskivorna och Hawk HPS beläggen som satt på var väldigt fräscha men jag valde att uppgradera ändå. Det blev flytande Project Mu - SCR-Pro skivor och Performance Friction 08 belägg från PEAN Sweden! Har även beställt samma belägg bak men de har inte kommit ännu. Här kommer några bilder!
Jag har tid för hjulinställning på vianor nästa onsdag! Har inte bestämt mig till 100% vilka hjulvinklar jag ska köra men ungefär tre grader negativ camber fram och två grader negativ camber bak. Tänkte inte köra så mycket toe men väldigt lite toe out fram och toe in bak blir det nog.
Banåka-premiären med bilen är 10 maj i Kemora, Finland och jag är sjukt peppad!
Gött att den gick igenom Hur gick de med lamporna?
Pouk skrev:
Hur gjorde du med lamporna nu då?
Eftersom OPUS vägrade inse att bilen har xenon orginal så blev jag tvungen att låna lysena från evo7:an och modifiera dit ett par h7-lampor. Hemmabygge a´la kihlgrendude och det blev perfekt!
Var iväg en sväng igår med polaren och vägde bilarna! Evon har enligt papperna en tjänstevikt på 1540kg och jag har ju inte lättat sådär supermycket. Gissa om jag blev positivt överraskad när vågen visade 1400kg med 10-15liter soppa i tanken!! Polarens e46 m3 smg-II har en tjänstevikt på 1570kg och med coilovers och racestol så visade den 1540kg nu.
På vågen
Resultatet
Efter många garage-månader så var det dags för tvätt idag! Riktigt blank och fin blev den
Då var banpremiären avklarad, dubbelt upp dessutom! (efter myyyycket motgångar)
Lång historia så jag försöker korta ner den lite.. Vid första hjulinställningen jag gjorde så fick vi inte till cambern vänster fram. Märkte att det berodde pga att styrspindeln hade gett sig lite så jag bytte den och efter en ny hjulinställning fick jag tilll hjulinställningarna precis som jag ville ha den, däremot uppstod ett oljud vänster fram när jag gjorde tvära högerkurvor.
Efter mycket huvudkliande märkte jag att det berodde på att drivknuten bottnade vänster fram när stötdämparen jobbade... Så förra söndagen (5 dagar före vi skulle åka till finland) så såg jag att infästningen till framvagnsbalken såg lite sned ut - och mycket riktigt så var detta problemet..
Så jag fixade en ny framvagnsbalk och bilen hämtades på verkstaden fredag morgon! Körde då direkt från verkstaden och en tredje hjulinställning och då lirade allt! Åkte direkt och lastade bilen full med racehjul och annat för att sedan börja köra mot Veteli och Kemorabanan!
På campingen kvällen innan
Lite bilar i depån
Min bästa varvtid blev 1:20.19 och den är jag nöjd med. Lyckad banpremiär!
Dagen efter så stod väckaren på 04.30 svensk tid! Då skulle vi upp och köra 60mil tillbaka till Fällfors för mer bankörning. Försökte åka snabbare än en R8 V10 som hade kört på 1:24 och jag lyckades köra på 1:22.98 så man kan väl säga att jag är väldigt nöjd även med söndagens körning!
Hur tyckte du att kemora var som bana att köra bil på? Har kört mc där några gånger men tyckt att den ser lite liten ut för att köra bil. Var det en sån där "allmänhetens dag" eller hade ni bokat den?