3283
Sök

Belysning till garage utan ström?

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Har lyckats få tillstånd att klämma in min supersnabba Suzuki i familjens cykel-fönster-gräsklipparförråd för att slippa stå ute i regnet och skruva, men det är en liten hake; Skjulet ligger cirka 100-150 meter från huset, och det finns ingen nätanslutning, hur ska jag fixa ström?

Plan A var att sno samtliga skarvsladdar i huset och förlänga, men det föll rätt platt. Sen funderade jag om man skulle köpa 150 meter sladd och göra en egen, men hur mycket kostar det egentligen? Och om jag räknade rätt blir det cirka 12,5 ohm på 150 meter med 24 mm2 kabel, och det låter ju lite mycket (Har jag för mig?)
Är rädd att säkringarna kommer att tacka för sig om man försöker köra nått tyngre...

Plan B innebär att ha ett bilbatteri i skjulet och ladda det mellan meksessionerna, och låta det driva ett par arbetsljus. Satt och glodde i en Biltema-katalog och räknade ut att med ett 22 Ah batteri kan man driva ett 60 W ljus i cirka 4,5 timmar. Det duger gott för mig, men det räcker ju inte till att driva några verktyg.

Så vad har ni för tips? Fast kabel skulle klart vara det bästa men husets elsystem är redan rätt stressat så jag vet inte om det skulle funka...

P.s: Jo, det står en generator där ute, men det skulle vara skönt att slippa dra igång den varje gång man ska göra nått litet

747 Inlägg
19 november 2013
Elverk, finns även räddningsbelysning som har stora batteripack.
Dock tror jag mer på det första. Både billigare och mer smidigt.

Finns ju massvis på blocket att fynda

/ Toni Larsson

604 Inlägg
19 november 2013
150m kabel och några LED spottar borde inte va nått problem.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Osponsrad
1 631 Inlägg
19 november 2013
bronco_z skrev:
150m kabel och några LED spottar borde inte va nått problem.

exakt, bra tipsat.. finns så många led-lampor som lyser sjukt bra i dagens läge..
Och kabel hittar man billigt överallt...

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

21 761 Inlägg
19 november 2013
-Westerlund- skrev:
Sen funderade jag om man skulle köpa 150 meter sladd och göra en egen, men hur mycket kostar det egentligen? Och om jag räknade rätt blir det cirka 12,5 ohm på 150 meter med 24 mm2 kabel, och det låter ju lite mycket (Har jag för mig?)

Vilken typ av kabel räknar du på egentligen?

5 127 Inlägg
19 november 2013
Ett 12v batteri och en hög med led arbetsbelysning funkar smile bara att ladda mellan skruvningarna smile eller budget är och tigga åt fig nå gamla extraljus och klicka hem ett par 35v xenonkitt smile tar du sen extraljus med reflat glas blir de mycket bra ströljus smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

21 761 Inlägg
19 november 2013
LED gårdsbelysning borde kunna ge bra bredd och tillräcklig ljusstyrka, tex 10 W med 130 graders spridning eller liknande saker. smile

En Medlem
405 Inlägg
19 november 2013
Du behöver inte bry dig om resistansen i kabeln iaf 150 m 24mm2 kabel i koppar har en resistans på 0,11ohm. Är den i aluminum så har den en resistans på 0,17 ohm.

Om du tänker dra ut kabel, vilket inte är särskilt lagligt men jag tror inte du bryr dig så mycket endå. Så skaffa utomhuskabel som tål vatten då inomhus kabel liggandes i blöta miljöer inte är en lyckad kombination, bäst vore om du har jordfelsbrytare.

130 Inlägg
6 oktober 2014
Jag skulle satsa på ett Kipor elverk från www.egrillen.se/kipor-elverk, smidigt och enkelt att använda.
Senast redigerat av MUSN (6 oktober 2014)

1 283 Inlägg
6 oktober 2014
MUSN skrev:
Jag skulle satsa på ett Kipor elverk från www.egrillen.se/kipor-elverk, smidigt och enkelt att använda.

Citerat från första inlägget...

-Westerlund- skrev:
P.s: Jo, det står en generator där ute, men det skulle vara skönt att slippa dra igång den varje gång man ska göra nått litet

329 Inlägg
7 oktober 2014
* några solceller, och några ledlampor
*elverk, så kan man även använda elverktyg;)
*5-6st bilbatterier och självklart ledlampor

finns säkert fler alternativ men det var dom jag kom på nu,

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
Tack för förslagen men jag har lagt projektet på is. Dels för att jag blev utkastad därifrån denna helg plus att jag har kommit fram till att det är snabbare, bekvämare och ändå lika kallt att skruva på gården brevid huset tongue

Sök