God kväll.
M123: Jag tackar för bra tips och precis som du skrev så hjälper gaslinsen till mycket bra.
Efter det inlägget så köpte jag just ett litet set med gaslinser och olika koppar.
Som du såg på julgransfoten så ser det redan mycket bättre ut men det ska tilläggas att där slipade jag bara bort färgen och gjorde varken rent delen eller tillsatsen.
Men just där spelade det ingen större roll.
Men till det senaste projektet.
Jag tänkte bygga om en fuelrail från en volvo 6:a så att den skulle passa en 8 ventilaren.
Problemet var dock att det inte var samma avstånd mellan spridare anslutningarna.
10cm på 6:ans och 12cm på 8v.
Min tanke var att svetsa igen några anslutningar för att sen borra nya.
MEN såhär bra gick det.....
Utgångsobjektet
Gnuggade bort eloxeringen så gott det gick men utan framgång
Tog tag i spindelslipen och en roterande fil samt
gjorde rent med aceton
Detta gjorde till min förvåning ingen skillnad
Vilket resulterar i att jag upplever 16årsåldern på nytt genom att fullkomligt balla ur när det inte går min väg.
Så full fräs på svetsen och tänker bara på att koka sönder den, vilket jag lyckas med
Efter en liten stunds reflekterande så återgår tankarna att använda sig av fuelrailen till 8 ventilaren.
Detta visar sig inte heller bli helt lätt.
Och varför det?
Fuelrail 2.0
Rensa den från onödigt skräp
Klart!
Börjar tigga igen hålet när detta plötsligt händer???
Det visar sig att alla rör och anslutningar är lödade på ett mässingsrör.
Så när jag började svetsa så kommer jag halv-vägs när lodet släpper järnröret jag just kapat bort.
Så hur löser jag detta?
Jo, först provade jag att löda med silverlod men jag hade inget som kunde värma tillräckligt så de rann bara lite fluss men smälte inget lod.
Då skaffade jag kopparlod istället och testade att tigga med och de gick okej för tillsatsen var grov.
C:a 2.5mm vilket gör att när tillsatsen introduceras till smältan så kyler den ner istället för att smälta ut.
Sen så låg det fluss kvar som ger en smutsig men förhoppningsvis en tät svets
Lite rengörning och avkapning i förberedelse för AN koppling
Genombränt blev det i alla fall, och detta är nu bortfilat
Dags att svarva ner an kopplingen, hittade en gammal trasig koppling vilket passar fint till svarven
Är hos en kompis som svarvar till anslutningen
Perfect fit
Liten sväng i fräsen av samma polare
Detta kommer att underlätta när man ska montera bränsleledningen vid ett senare tillfälle
Nu är det dags att löda fast anslutningarna i mässingsröret
Här kommer silverlodet fram igen och en riktig värmekälla med en van och stadig hand (kompisen igen)
Sådär då va det klart
Sen ska det såklart slipas, putsas, gnuggas och snyggas till,
men det är ett senare och tråkigare projekt....
Kommer snart med ett litet projekt till men tyvärr inte bilrelaterat.
Tills dess så får ni ha en riktigt God jul!
Mvh Peter