3037
Sök

Tig-svetsning för och med hemma-fixare

Det är kul att svetsa och hoppas att andra tycker detsamma. Är själv en glad amatör som nyss börjat...

150 430 Visningar
Uppdaterades senast 21 april 2017
198 Inlägg
13 november 2015
#121
Det funkar skitbra att bara smälta ihop rören utan tillsats om rören ligger emot varandra helt eller mycket lite spalt:)

MVH Gabbe
Permanent fartblind

3 Inlägg
19 november 2015
#122
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216211/216211-a78ee3a6caaed514c543de68199604e4_large.jpg
Någon som kan förklara vad alla rattar är till för...  Jag har ärvt svetsen men ingen instruktionsbok....  Jag har lyckats nästa ihop några rörprofiler men absolut inga proffsfogar....

3 Inlägg
19 november 2015
#123
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216211/216211-a78ee3a6caaed514c543de68199604e4_large.jpg
Någon som kan förklara vad alla rattar är till för...  Jag har ärvt svetsen men ingen instruktionsbok....  Jag har lyckats nästa ihop några rörprofiler men absolut inga proffsfogar....

2 516 Inlägg
19 november 2015
#124
hmm Är inte riktigt hundra, men röda knappen högst upp till höger är omkopplare till pinnsvets.
Letade på goooooogle men det mesta man hittar är på Tyska

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

116 Inlägg
24 november 2015
Trådstartare
#125
Hejsan hoppsan!
Denna gång har det svetsats fast en fläns på ett insug.

Missen jag gjorde denna gången va att jag inte rengjorde flänsen tillräckligt.
Anledningen va den att när jag fick delarna så satt flänsen och spjällhuset ihop och när jag tog isär dom så va de fullt med olja emellan.
Detta torkade jag av lite snabbt och hängde upp framför värmefläkten för att få upp lite värme i delen.
Vilket resulterade i en smutsig svetsfog.

Sen är jag inte så duktig på att svetsa ihop tjockt alu med tunt alu, men skam den som ger sig.

Nåväl, lite bilder....


Hängde upp denna c:a 1 timme innan påbörjandet
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-47aedb5b77636912fd931ce71b5646ea.jpg

En gammal svetsfog från en tidigare fläns, denna vill jag ha bort så det inte blir något bekymmer
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-08fa1927f7e2185c328d36535c936c8c.jpg

Bort med de gamla
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-f27e36de0196a9f51df8b797a05c3c32.jpg

Ett litet nästande
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-908a05f2be0d6a3a447244652c2448b8.jpg

En stund senare så ser det ut så här big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-ad69bc9f51efc3218272c9b31c995c90.jpg

Ni kanske vill se själva svetsen också?
.
.
.
.
.
.
Okej då
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-5b3dd68510ff0109359352aaee8cfbeb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-22d3656f48a6bbb3f747fc456a8424f0.jpg

Som sagt, det blev lite föroreningar men insuget ska lackas ändå så i det här fallet spelade det ingen större roll.

För den som vill kolla var insuget hör hemma så.....   http://www.garaget.org/mattiasofc

Tills nästa gång...
//Peter


116 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#127
Hej och hallå...
I helgen hade jag en bekant som behövde göra ett litet snitt i ett bromsok för att få ur en gammal dålig handbromsvajer.
Och såhär såg det ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-e042b5d426b94d466212b149f3351aad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8467c1418256c6d941f3da0e68468f74.jpg

Och som på de flesta tjocka alu bitarna jag svetsat innan så skär jag ett litet dike
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-bbe8308a0a495a414d35662c8998b474.jpg

Och sen lite svets på de
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7da72082ba5c180bb5eaaa3289a90b29.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-9134057b1e71cba0c3bdeaa8747c51c2.jpg

Till sist så snyggar jag till delen lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-cc23b710d6d16fd9691bf1481cb65a4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-5604474e65c9c5bfc7659aeac7299d53.jpg

Klart!


...................................................................................................
VARNING, Nedan följer endast bilder innehållande MAG svetsning big_smile
...................................................................................................


Litet sidoprojekt som jag grejar lite med.
Ett B20 tråg som behövde lite bättre skvalp-plåt.

Här har jag huggt till en liten plåtbit
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-038633e236620b896b0bcad952ad3e79.jpg

Passa in mot oljepumpen, check!
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d4b02aa6cead681a3896cefeac5c9736.jpg

Borra lite hål och framför allt till oljestickan
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-579fbd83152f4cf64555111b2a959286.jpg

Svetsat och färdigt för montering
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-48816d83f9e01f59e08ea1811957f781.jpg

Skvalp-plåten färdig
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-a71bcd387805f2b48c2a2ce6c093a298.jpg

Inom en snar framtid skall även pickup:en på oljepumpen svetsas om men först måste jag få tag på en pump.

Tills nästa gång...
//Peter


1 966 Inlägg
1 december 2015
#128
Läckert!
Själv har jag inte rört en svets sen i gymnasiet för sisådär tre år sedan. Man skulle haft sig en skaplig svets. Fast det kanske vore bra om man hade ett garage först och främst, hehe.

116 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
#129
Tjena!
Då va de dags än en gång...

ehedman: Platsbrist lider även jag av, har rensat ur en liten vrå hos pappsen i hans dubbelgarage.
Så hitta ett litet skrymsel, skaffa en svets.
Jag har inte ångrat de för en sekund big_smile
Man hittar på lite olika "projekt" som du kanske märker.
Jag skulle kunnat hoppa över hälften av alla inlägg jag gjort men eftersom man är självlärd så tar man emot all hjälp man kan få och det var ju därför jag startade denna tråden.


På tal om "onödiga" projekt plus att det är juletider så fick jag äran att laga en julgransfot.
Och så här såg det ut förra året
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-828fa6692595c539c4e6906e560e97ac.jpg

En snabb vändning i smärgeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-a75e28360c467e60fe2a6d5b28c1c62c.jpg

Ta bort de gamla fula
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-62dab0c3ffa56d881aeaad9e9a71a94b.jpg

För att sen lägga en av dom snyggare svetsarna jag lagt på ett helt onödigt ställe roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8acb51cd3897d3fcb10ef92bac3339f2.jpg

Sen va jag lite snabb med sprejburken men jag kapade bara av en lite större bricka
som sen svetsades fast på bultskallen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-674b9ad6b264c2d66d278a0dcce95625.jpg

Och på bilden har jag bara börjat måla så i skrivande stund så är ALLT målat.
//Peter


1 966 Inlägg
18 december 2015
#130
Det kan jag förstå. Tyvärr läser jag på högskola - alltför lite fritid, vilket får som följd att en svets bara skulle bli stående. Men en vacker dag så ska jag väl ta tag i det också.

962 Inlägg
18 december 2015
#131
Volvo214 skrev:
Tjena.
Då va de dags för lite mer svets.
Ännu ett sidoprojekt i form av ett par verktygshållare.

Denna gången i rostfritt & alu.

Dåså, en liten bit RF klar för kapning
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5f95ac.jpg

Uppnäst och klart för att böja lite plåt
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1c4335.jpg

Av tidigare erfarenhet så tar jag till lite extra matrial
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 94212e.jpg

Punktsvetsarna ser helt okej ut
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 814172.jpg

Och som vanligt så ser svetsen utan tillsats ok ut
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a15496.jpg

Men så fort som jag smälter i tillsats så blir det fullständigt skräp
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c305a1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9bbec8.jpg

Har idag provat lite som Jesper_A pratade på med mindre värme och tunnare tillsats utan framgång.
Då får jag ett nytt fenomen där jag får dålig genombränning och en toppig svets men fortfarande en "smutsig" svets.
Tog såklart inget kort på detta........

Provade olika slipningar av wolframet med samma resultat
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 48cb6c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d3ecec.jpg

Får INTE RF att funka!
Så nu kör vi lite alu istället big_smile

Tog min lilla telefon hållare som skrotades tidigare och gjorde en liten ändring.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ba30ae.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0529f3.jpg

Funktionen blir något sånt här när den blir monterad
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e8a956.jpg

Klart!
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 36c80d.jpg

Ska vi se vad som händer nästa gång smile
Ha de tills dess.
//Peter

Bilden där du skriver att du får orenheter när du lägger på tillsatsmaterialet kommer med största sannolikhet av att du inte får fullgott gasskydd pga att du är på ytterhörn. Ta en större kåpa med fördel gaslins eller sänk flödet nästa gång och prova, kanter ger väldig turbulens och stöter bort gasen åt sidan. När du kör på rostfritt så när du har en guldfärg på fogen så har du optimalt gasskydd, sen så har du gammalt tillsatsmaterial kan du med fördel ta och torka av dom med när du rengör.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

116 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
#132
God kväll.

M123: Jag tackar för bra tips och precis som du skrev så hjälper gaslinsen till mycket bra.
Efter det inlägget så köpte jag just ett litet set med gaslinser och olika koppar.
Som du såg på julgransfoten så ser det redan mycket bättre ut men det ska tilläggas att där slipade jag bara bort färgen och gjorde varken rent delen eller tillsatsen.
Men just där spelade det ingen större roll.


Men till det senaste projektet.
Jag tänkte bygga om en fuelrail från en volvo 6:a så att den skulle passa en 8 ventilaren.
Problemet var dock att det inte var samma avstånd mellan spridare anslutningarna.
10cm på 6:ans och 12cm på 8v.

Min tanke var att svetsa igen några anslutningar för att sen borra nya.
MEN såhär bra gick det.....

Utgångsobjektet
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7ac04dbbf81f71809041e435205e9194.jpg

Gnuggade bort eloxeringen så gott det gick men utan framgång
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-03b5c491947551f54046d4da0216e6ba.jpg

Tog tag i spindelslipen och en roterande fil samt
gjorde rent med aceton
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-e8b1bda4301bea691fafd0497c62a422.jpg

Detta gjorde till min förvåning ingen skillnad
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c3927affa568994015a9cd8bcda1fb07.jpg

Vilket resulterar i att jag upplever 16årsåldern på nytt genom att fullkomligt balla ur när det inte går min väg.
Så full fräs på svetsen och tänker bara på att koka sönder den, vilket jag lyckas med big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-896ae701b94c7e6174aa3c15d3039b2c.jpg



Efter en liten stunds reflekterande så återgår tankarna att använda sig av fuelrailen till 8 ventilaren.
Detta visar sig inte heller bli helt lätt.
Och varför det?

Fuelrail 2.0
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-92e23b353e6f816f447ff77c9fc533fd.jpg

Rensa den från onödigt skräp
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c387d626b0e85e62ce0084ab5297f2c2.jpg

Klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-a3e3c82b3eb69f18b10a56426da58883.jpg

Börjar tigga igen hålet när detta plötsligt händer???
Det visar sig att alla rör och anslutningar är lödade på ett mässingsrör.
Så när jag började svetsa så kommer jag halv-vägs när lodet släpper järnröret jag just kapat bort.
Så hur löser jag detta?
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-cf93e2e9793e3691ee33786f837d88f5.jpg


Jo, först provade jag att löda med silverlod men jag hade inget som kunde värma tillräckligt så de rann bara lite fluss men smälte inget lod.

Då skaffade jag kopparlod istället och testade att tigga med och de gick okej för tillsatsen var grov.
C:a 2.5mm vilket gör att när tillsatsen introduceras till smältan så kyler den ner istället för att smälta ut.
Sen så låg det fluss kvar som ger en smutsig men förhoppningsvis en tät svets
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4de835cbd76265357a4c81eda3b94ad7.jpg

Lite rengörning och avkapning i förberedelse för AN koppling
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-866cfb1631338253c19f0b41bb1fe596.jpg

Genombränt blev det i alla fall, och detta är nu bortfilat
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4f8e4c5b73d7bdba0ddc9dc71ed4dbd5.jpg

Dags att svarva ner an kopplingen, hittade en gammal trasig koppling vilket passar fint till svarven
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-499622bf63aa0ebada8363e2041e2018.jpg

Är hos en kompis som svarvar till anslutningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-69ff39ff2924f4aeeea6a8f23f20fe84.jpg

Perfect fit
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-170c2a13d39128ae9a7edd98d2cd7185.jpg

Liten sväng i fräsen av samma polare
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-561af68c73af105ac67dd348d5883b99.jpg

Detta kommer att underlätta när man ska montera bränsleledningen vid ett senare tillfälle
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d60812b02f93d3bacde4feb133b3bf1a.jpg

Nu är det dags att löda fast anslutningarna i mässingsröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-5e836c56744fc32538831213291af307.jpg

Här kommer silverlodet fram igen och en riktig värmekälla med en van och stadig hand (kompisen igen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c08832d06ed5f87259b774af01cd98a7.jpg

Sådär då va det klart
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-fe5aac393a2a59d8d41a735dfc5321fb.jpg

Sen ska det såklart slipas, putsas, gnuggas och snyggas till,
men det är ett senare och tråkigare projekt....

Kommer snart med ett litet projekt till men tyvärr inte bilrelaterat.

Tills dess så får ni ha en riktigt God jul!

Mvh Peter
Senast redigerat av Volvo214 (23 december 2015)


149 Inlägg
23 december 2015
#133
Hejsan peter. Förstår din frustration med 8v fuelrailen. Hade exakt samma problem när jag drog igår TIG svetsen för att försöka fästa på AN anslutningar. Fick också även hårdlöda mina!

Förövrigt tycker jag att det alltid är roligt att läsa när du trixar på smile

// Johan


116 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
#134
Tjena.

Idag blir det ytterligare ett udda projekt.

Modern önskade sig en kantskärare till trädgården så efter jag åkt runt och letat utan att hitta rätt modell.
Så blev det till att bygga en egen variant.

Lite material att börja med
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-ae634d6f0e46b3e303a3ac10f52d929e.jpg

Ett litet snitt
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-98ce9064808b90521e6de35b7e988ffe.jpg

Punkta ock kolla att röret hamnar rätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-6843845a8ee4648099ce0f30944a61ae.jpg

Helsvetsa
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-739ffef813784ef97090ae457ab449d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d6a5f5f669daccd3474a67b405815a0e.jpg

Hållare för handtag
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-343414eccf6aa750bb5ba718a40cc90a.jpg

Matcha borrhålen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b286cf4a3ddd456696816f9b00f1d607.jpg

Förberedning för svetsning
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-e0d370b656e71231ba5c45add884533a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-3e65e37699850dfc8f6aa7ad26b37d21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4cddc30d8cbf0842fc32541531d6ad17.jpg

En liten punktning
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-bc4f8545bf6f25def1b49c458701af96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-125674a85984331582f98efde186be56.jpg

Lite kall fog men det håller för ändamålet
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7f017b6f2818ebd49da68b08eec1dfa9.jpg

Olja handtaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-198353332d9bb54460b9f25701037408.jpg

Sen högg jag till en liten bricka som håller allt på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-18b0a737ac0dca8586c42fa19f61a729.jpg

Klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b05f437b9761804c0ab1fd57076c2fac.jpg

Då är det bara att invänta sommaren och höra om den funkar big_smile

Tills nästa gång...
//Peter


116 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
#135
Tjena!
Nu e de dags för lite bilprojekt igen, närmare sagt en ventilkåpa som ska moddas lite.
Jag ska lägga igen oljepåfyllningen och omplacera den.

Nu hann jag att sätta kapen i den lite innan jag tog en bild big_smile

Då så, ett offer
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4bef05a32ec868902a64141b6ab557a3.jpg

Urkapat och ligger i ett litet avfettningsbad och gottar sig
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-05fe20facf1eb9bfc28ff9ce61efae7c.jpg

Kapat till en liten passbit
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-42dc38821604f71bf8bb99df5314bba2.jpg

Punkta den
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-2d7ff63d43d92416523d892028e67843.jpg

Ovansidan klar
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-16e44b1ea5b2f8b01b4ca028f7c03e42.jpg

Körde undersidan också för säkerhets skull
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-71596f65fea659c1318cc5dcd3a33cff.jpg


Vad har jag lärt mig denna gång då?
Jo, man måste alltid göra rent mer än man räknat med runt omkring där man planerar att lägga fogen.
Detta kan man se på bilden när jag svetsade undersidan t.ex.
Det kommer att bli föroreningar i svetsen.

Håller på att snickra på något nytt men det är lite mer trixigare än att smälta på en liten alubit.
Tills nästa gång.
//Peter


962 Inlägg
6 januari 2016
#136
Volvo214 skrev:
Tjena!
Nu e de dags för lite bilprojekt igen, närmare sagt en ventilkåpa som ska moddas lite.
Jag ska lägga igen oljepåfyllningen och omplacera den.

Nu hann jag att sätta kapen i den lite innan jag tog en bild big_smile

Då så, ett offer
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b557a3.jpg

Urkapat och ligger i ett litet avfettningsbad och gottar sig
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … efae7c.jpg

Kapat till en liten passbit
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 14bba2.jpg

Punkta den
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e67843.jpg

Ovansidan klar
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c03e42.jpg

Körde undersidan också för säkerhets skull
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a33cff.jpg


Vad har jag lärt mig denna gång då?
Jo, man måste alltid göra rent mer än man räknat med runt omkring där man planerar att lägga fogen.
Detta kan man se på bilden när jag svetsade undersidan t.ex.
Det kommer att bli föroreningar i svetsen.

Håller på att snickra på något nytt men det är lite mer trixigare än att smälta på en liten alubit.
Tills nästa gång.
//Peter

Såg helt okej ut under dom förutsättningarna. Gjuten aluminium och lika bättre typ 6082 vill binda mycket fett och hydrogen så med fördel så förvärmer man försvinner lite av skiten går det bättre, sen tycker jag att du ska ställa upp tiden på down slope och gå iväg strax före du släpper av så slipper du dom där piperna som kan orsaka läckage. Förvärmning med ugn eller gasol/oxygen brännare inte acetylene för det blir det sot och fett av. Har du puls på maskinen, isf dubbel eller enkel? smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

116 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#137
M123: Det låter vettigt.
Jag har en brännare med en butan+propan mix.
Det ska jag testa nästa gång.

Jag kör med pedal så då får jag sluta att släppa av för fort.

Puls har jag men jag tror att det är enkel.
Hur funkar det med dubbel?
Får googla och läsa på...

Mvh Peter


156 Inlägg
7 januari 2016
#138
Dubbel puls var nytt för mig med, vad är det och hur fungerar detta?

962 Inlägg
7 januari 2016
#139
Volvo214 skrev:
M123: Det låter vettigt.
Jag har en brännare med en butan+propan mix.
Det ska jag testa nästa gång.

Jag kör med pedal så då får jag sluta att släppa av för fort.

Puls har jag men jag tror att det är enkel.
Hur funkar det med dubbel?
Får googla och läsa på...

Mvh Peter

Fick för mig att det var en kombimaskin du hade med även mig/mag så det där med dubbel puls får vi nog släppa om du har en ren tig du har för mig veterligen har det inte kommit än. smile
Ber om ursäkt för förvirringen. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

116 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#140
M123: Jag kör inverter.
Har inte kört med puls så mycket än men väldigt användbart på riktigt tunt material.

Har en gammal liten 150amp 1fas mig/mag också men den får stå ensam och skämmas.
Även snabbare jobb som t.ex julgrans foten kör jag med tig:en bara för att det är kul.
Mvh Peter



Sök