Hej! Har problem med min b230f.. När den är kall så startar den och går fint på alla fyra osv.. Men efter 3-5min på tomgång så börjar den gå något ojämnt på tomgång för att sedan nästan dö. Om man varvar så blöddrar den som om den fick för lite bränsle/ för mycket luft. Bilen går då riktigt illa.. Vad kan det va? Har bytt: Olja + filter Bränslefilter Tändstift + kablar
Tacksam för svar, vore skönt att få den fungerande så fort som möjligt då jag är beroende av den! Mvh
Hej! Har problem med min b230f.. När den är kall så startar den och går fint på alla fyra osv.. Men efter 3-5min på tomgång så börjar den gå något ojämnt på tomgång för att sedan nästan dö. Om man varvar så blöddrar den som om den fick för lite bränsle/ för mycket luft. Bilen går då riktigt illa.. Vad kan det va? Har bytt: Olja + filter Bränslefilter Tändstift + kablar
Tacksam för svar, vore skönt att få den fungerande så fort som möjligt då jag är beroende av den! Mvh
Testa att lossa på kontakten till Luftmassemätaren, om bilen går bättre så är LMM:n trasig
Jag har testat detta och även en annan LMM. Det skumma är att när bilen är kall så startar den bra med vilken som och sen kan den gå ett tag.. När den sen börjar gå dåligt och jag lossar på kontakten så är tomgången jämn?
Men testa ändå en gång till att dra ut kontakten när motorn är varm.
Har du rätt tändstift? Farsan bytte tändstift på en 740 vi hade en gång. Vi hade ett par tändstift liggandes i garaget och satte in dem, och bilen gick rätt dåligt efter det.
Förresten började bilen gå dåligt innan eller efter att du bytte stiften?
Jag vet inte men det kan kanske vara tändspolen också?
Senast redigerat av Garagemuppen (25 november 2013)
Den började gå dåligt innan det.. Köpte riktiga stift så det är inte nått fel på dom iallafall eller såg fina ut efter att ha skruva bort och kollat igen. Är sjukt konstigt iallafall för den går verkligen bra när den startar eller går men sen verkligen skit?! Har inte kollat tändspolen men känns som om den borde gå kasst hela tiden då?
Den började gå dåligt innan det.. Köpte riktiga stift så det är inte nått fel på dom iallafall eller såg fina ut efter att ha skruva bort och kollat igen. Är sjukt konstigt iallafall för den går verkligen bra när den startar eller går men sen verkligen skit?! Har inte kollat tändspolen men känns som om den borde gå kasst hela tiden då?
Då kan vi utesluta stiften i alla fall.
Ja det är konstigt faktiskt.
Min morfar har en gammal SAAB 900 som går hur fint som helst när den är kall och när den hade blivit varm så stendog den, och den gick inte att starta. Men väntade man tio minuter så startade den utan problem. Efter att han fick bytt tändspole så har den gått fint
Jag har också läst på andra forum om bilar med liknande fel, och då har det oftast varit den som krånglat.
Kan testa med annan tändspole under morgondagen förmodligen. Men ska känna ifall min blir riktigt varm innan för annars borde det inte va tändspolen känns det som?! Kan det va något annat man bör utesluta/ kolla?
Kan det va hela styrboxen som är kass? Fick nämligen bilen körbar i nån timme (på ny-snö) utan problem men när vi tänkte åka och käka något så ville han inte va med mer, började köra ändå men insåg rätt snabbt att det inte skulle gå så ryckte då ur LMM kabeln och då var tomgången bättre än någonsin.. Varvade man försiktigt upp så gick det köra så med jämt varv hela vägen hem till garaget.. Så någon som vet vad det kan va iome att den fungerar som den ska ibland men ibland inte?
Börjar nu bli galen! Har under senaste tiden bytt i princip allt men utan större framgång. Dock fick jag nya felkoder igår av någon anledning? Fick då 231 och 232 vilket ju tyder på lamdareglering för mager/ fet.. Har nu testat/ uteslutit bl.a. sopparelä och dom flesta givarna. Kan det vara lambdasonden som är kass? Iome att den går fint kall men varm riktigt illa (lamdasonden är väl inte aktiv förens vid 315'c)?
Har nu bytt den tempgivaren, knacksensorn och lambdasonden och bilen går nu sämre än innan och går dåligt nästan direkt.. Fick även nu efter bytet felkoden 1-2-3 vilket betyder att fel/ ingen signal från tempgivaren? Är riktigt lack på den nu. Känns som jag har bytt i princip allting som kan fela på den här motorn.. Eller?