3580
Sök

Lättare trimm till volvo 965 3.0 (204hk)

429 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#1
hej

som rubriken lyder så skulle jag vilja ha tips på enklare trim till volvo 965 3.0

någon som vet hur man kan få ut några hk utan att det märks på besiktningen:) alltså ingen turbo

675 Inlägg
26 november 2013
#2
Allt beror ju på hur mycket effekt du vill ha och hur tjock plånboken är. Men ett alternativ är att köpe ett extraktor till BMW´s M50 motor (Eller rent av M3ans S50 grenrör) för att få bättre flöda i avgaset. Och sedan bygga ett trevligare avgas bakom det.

Denna killen har byggt eget grenrör och insug och sedan mappat originalsprut.
http://www.youtube.com/watch?v=2EbJXFC0HFk#t=28
Hoppas det var till hjälp smile


14 Inlägg
26 november 2013
#3
Linkan : Passer bmw sitt grenrør rett på toppen på hvitmotoren til 960? Eller må man bytte flens?


937 Inlägg
26 november 2013
#4
antagligen inte men inte svårae än att byta fläns smile


675 Inlägg
27 november 2013
#5
Oj det glömde jag säga tongue Ja man får köpa en grenrörsfläns till 960 motorn och byta smile Lite kapa och svetsa helt enkelt smile


429 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#6
okey smile så nått bra extraktorgrenrör och resten av avgassystemet? (tum?
vad skall man göra med insuget?
hur mkt kostar det att mappa?

429 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#7
skriv gärna ett ca pris på olika idéer:)

675 Inlägg
27 november 2013
#8
Schmeidmann säljer extraktor till M50.

Insug är det viktigt med uträkningar. Kan man inte det så är det bäst att inte röra det smile Speciellt viktigt på en sugis. På turbo är det inte lika viktigt. Men man kan ju lämna iväg till nån firma som vet vad dom gör så kan du bygga både insug och grenrör, det är det bästa.

Kostnad av mappning beror på vart.

Du gör som du vill, men om du tycker att grejjer är dyrt så är det för att det är det. Billiga saker är sällan bra, man får vad man betalar för smile


429 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#9
Okey smile
Det får kosta vad det vill:) bara de gör nån skillnad när allt är gjort smile

937 Inlägg
28 november 2013
#10
om du ändå ska krabba med å sug trimma denna motor så är det lika bra att byta kammar om du ska komma någonstans i effekt .) bytta rör å insug kan vel inte göra mycket mera än 15-20 hk med en mappning. plocka bort toppen prata med någon som begriper sig på portning ( om du inte gör det sj ) sen lite vassare kammar så kan du nog skrämma upp motorn rätt bra smile


429 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#11
Vilka kammare ska man ha?smile

675 Inlägg
28 november 2013
#12
Kalasgasarn skrev:
om du ändå ska krabba med å sug trimma denna motor så är det lika bra att byta kammar om du ska komma någonstans i effekt .) bytta rör å insug kan vel inte göra mycket mera än 15-20 hk med en mappning. plocka bort toppen prata med någon som begriper sig på portning ( om du inte gör det sj ) sen lite vassare kammar så kan du nog skrämma upp motorn rätt bra smile

På dessa bilarna gör insug och grenrör en hel del skulle jag tro. Original är inte alls optimalt för effekt. Dom är ju gjorda för att glida med, så Volvo hade inget vidare prestandatänk när dom byggde motorerna smile


429 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#13
oki wink

937 Inlägg
29 november 2013
#14
Linkan_740 skrev:
Kalasgasarn skrev:
om du ändå ska krabba med å sug trimma denna motor så är det lika bra att byta kammar om du ska komma någonstans i effekt .) bytta rör å insug kan vel inte göra mycket mera än 15-20 hk med en mappning. plocka bort toppen prata med någon som begriper sig på portning ( om du inte gör det sj ) sen lite vassare kammar så kan du nog skrämma upp motorn rätt bra smile

På dessa bilarna gör insug och grenrör en hel del skulle jag tro. Original är inte alls optimalt för effekt. Dom är ju gjorda för att glida med, så Volvo hade inget vidare prestandatänk när dom byggde motorerna smile

ja det kanske är så smile


429 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#15
Oki:)

429 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#16
Vilka kammar rekomenderas?smile

937 Inlägg
29 november 2013
#17
jadu det finns en hel uppsjö av kammar. olika lyft öppnings tide mm..... men enem har nog till denna motor. motorn är ju inte fullt vanlig smile


429 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#18
va?:-)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
30 november 2013
#19
http://enem.se/ib.asp

Kolla med denna firma, dom kan nog både få fram andra kammar och extraktor rör.

Lev livet, det kan ta slut fort

429 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#20
tack:)


Sök