Tja!
Efter att ha läst måånga projekttrådar så tänkte jag att det kanske är dags för mig att dra igång en egen tråd med mitt pågående projekt.
Lite kort om bilen och hur planerana ser ut inför kommande bansäsong (2014). Objektet är då en Mitsubishi Evolution V som importerades av mig 2011 ifrån de japsberikade landet England. Vid inköp så såg setupen ut som sådant
*Original motor
*Mappad EVO 7 box med antilag 370hk enligt säljaren
*3" avgas med de-cat
*Lättviktsfälgar med toyo skor
*RS front
så alltså var den i stort sett original. Efter att har kört med den på de flesta streetrace under sommaren 2011 så blev "vill ha mer" begäret alldelses för stort, så våren 2012 revs motorn och i åkte
*Smidda CP kolvar och eagle stakar
*titan retainers
*Brian crower 272 kamaxlar
*Borrning+honing+viktning och div inmätningar
*OEM balansaxelborttagningskitt
*Tomei turbo med extraktorgrenrör
*Alla slitdetaljer så som packningar blev givetvis också utbytt
Meeeeeen så var det ju en vital grej som det snålades in på vilket slutat i katastrof precis när säsong 2012 drog igång, jo oljepumpen som jag återanvände packade ihop vilket resulterade i härdsmälta i motorn efter bara 40 väldigt snälla mil. Orken försvann helt och bilen fick stå ända fram till våren 2013 då projektet hoppade igång igen.
Och nu är vi här
Denna gången är det ALL IN som gäller. Allt byts ut igen men mer godis åker i. Det som har gjort under sommaren 2013 är uppgradering av botten. Blocket har honats toppdeckats och allmänt putsats upp.
Nya setupen då
BLOCK:
*2,3l strokerkit med wiseco och eagel
*borrad till första ÖD 85,5mm
*ACL lager till samtliga lagerdelar
*ARP vevstakar, topplock och vevaxel
*NY oljepump får hoppas att denna håller
*Balansaxelborttagningskit
*Nytt packningskitt
*5lagrad stålpackning
TOPP:
*272 brian crower kamaxlar
*titanretainers
*inslipade ventiler med starkare fjädrar och nya styrningar
*Ställbara kamdrev från HKS
*HKS kamrem
*Dubbla utgångar för vevhusvent
*Större insug och spjäll
Luft:
*HKS IC med vattendusch
*Grövre IC rör
*HKS svampfilter och avskärmning
Bränsle:
*Walbro 255 som matar från externa bosch 044 pumpar i skuffen
*HKS fuelrail
*1680cc bosch spridare
*Aeromotiv style bränsletrycksregulator linjär
*8mm bränsleledningar matning och retur
Styrsystem:
*Eftermarknadssprut PnP vet inte vilket märke än
*Innovate MTX-L motorsport Bredbandslambda
Turbo:
Här står jag i valet eller kvalet om jag ska behålla min Tomei snurra med inter wastegate eller om jag ska uppgradera till större snurra och extern wastegate nu när man kör 2,3l och har lite bättre vridmoment. Tar gärna emot tips och funderingar på hur ni själv hade gjort om ni var i min sitts.
Chassi:
*Coilovers
*Samtliga bussningar byts ut till polyretanplast
här är det många ??? som ska redas ut
Planen är att använda bilen som trackday och även ställa upp i timeattack. Skall dock kunna köras på allmän väg dvs regplåten stannar där den är.
Hoppas att ni kommer tycka att det här projektet blir fett och följer det till slutet
Och sist men inte minst vill jag tacka min sammarbetspartner/sponsor som hjälper mig med att fixa alla delar jag behöver till detta projekt.
Mikael på mrtuning www.mrtuning.se