SQW: TransFårrden

Ett ljudbygge med utförliga beskrivningar på vägens gång. Målet är ett välspelande basmonster, med ett SQ-tävlingsbart framsystem.
  • 41 Följare
  • 61 222 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 februari 2015
racer-putte
19 maj 2014 · 6 558 Inlägg

nu har ja dålig koll på fååård   .. men har du kollat så det inte sitter ett laddrelä i generatorn  .. kan jue isåfall vara taskiga kol i den  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
zrken
19 maj 2014 · 329 Inlägg

racer-putte skrev:
nu har ja dålig koll på fååård   .. men har du kollat så det inte sitter ett laddrelä i generatorn  .. kan jue isåfall vara taskiga kol i den  smile

Det är säkerligen något i görningen. Generatorn sitter så illa det inte går att komma åt med min förmåga. Det är helt enkelt att skippa in på firma som gäller hmm

zrken
22 maj 2014 · 329 Inlägg

Mors!
Jag har jagat mig frammåt med generator problematiken.
Inledde med att försöka samla in ett antal offerter, slutade med endast 2.
Igår ringde jag och skulle ’gå vidare’ med denna offert, och får frågan av meken ’varför vill du byta generator?’
Svaret var rätt självklart tyckte jag ’den laddar dåligt, aldrig mer än 13.6V’.
Meken uttryckte korthugget ’då kommer inget hända om vi byter generator, var en kille här nyligen och exakt samma sak låg kvar efter generatorbytet. Så vi kollade vidare på det.
All laddning styrs via motorstyrdonet. Det finns inget laddrelä i traditionell mening’.

Jaha. Så jag gör en ansträngning att försöka få tag på någon annan som kanske vet mer. Ringer två generator service firmor, och möts av precis samma historia.
Slutsatsen är samma för alla, ’det styrs av motorstyrdonet, det är ingenting som spelar roll vad för generator vi än hänger på. Mer än 13.6V får man inte’.

Det finns två sätt att se på saken nu. Det ena är att min generator inte nödvändigtvis är trasig och inte behöver bytas – vilket sparar mig ca 3600kr.
Eller så kan man se det som att jag har nu ett problem med en lite oklarare lösning på.

Så, nästa steg var att försöka bli klok på hur laddningen egentligen är tänkt att fungera. 
(För er som följde E60 byggloggen kommer ihåg kanske väggar av text som handlade om precis det här......) Det är då fan man är i samma sits igen.

Det är tydligen så att merparten av Fordar sedan styva millenieskiftet är utrustade med intelligent laddning.
Däremot verkar den inte i närheten av lika intelligent som BMW’s lösning med mätning av strömkonsumtion och spännings fall vid start etc.
Dock är det tydligt att laddning i forden styrs via motorstyrdonet. Och att 13.5V är någonslags ’safety mode’ som i princip går att likställa med ”Felsäkert läge” på en windows dator.
Det indikerar att styrningen slutat fungera.

Nästa steg var att studsa runt på Ford relaterade forum och söka sig fram. Det visar sig vara rätt vanligt med generatorproblem. Dock har ingen beskrivit saker som ett problem i min situation.
Ofta är det laddlampor som lyser eller att inte det laddar alls som är problemet.
Ja, som vanliga dödliga upptäcker problem med generatorer..Gjorde dock ett intressant fynd.
Det visade sig att någon lyckades få upp spänningen från knappt 13v till +14v genom att ta bort ärg på styrdonskontakterna på  generatorn OCH i skarven mellan motorkabelstam och kabelstammen i chassit.

Så, jag letade upp några tekniker på Ford som fick försöka svara på alla frågor om hur laddningen styrs. I stora drag verkar det vara så att om det inte är något onormalt alls med 13.6V, utan att detta är ”standard läget då systemet mår bra”.
Lyckades även nysta ut att det är grå & blå kabel från generatorn som går till styrdonet, som kan vara värda att komma ihåg att ha bra kontakt med.
Dock menade Ford att det var totalt osannolikt att inte laddlampan skulle lysa om det var minsta problem med kontakten här, men fel på generator eller liknande.
Vid närmare återkoll visar det sig att ”fynd fallet” hade problem med ett väldigt urladdat batteri, vilket då gjorde att motorstyrdonet troligen poppade upp sig till ett sällsynt +14v läge för batterivård...
Dvs, enligt vad som borde ske om saker fungerar som ford säger. Inga revolutioner.

Så.... jaha. Vad ska man säga. Det är nog inte så att jag har ett ”generatorproblem” och inte heller något ”kontakt problem”,
utan helt enkelt en för stabil batteribank som helt enkelt inte triggar mjukvaran i styrdonet att välja en högre laddspänning.

Slutsatsen är väl att det är rätt skönt att inte behöva lägga ett par tusen på reparationer, före gjort grundläggande kontroll på nätet om läget..

Så nu, antar jag det inte är så mkt mer att göra än att gilla läget och bestämma sig för att 13.6V är det som bjuds.

Mvh Surk

TomBjorklund VAGIS Car Club
22 maj 2014 · 1 093 Inlägg

Frågan är ju om du kan lista ut vilken ledare (om det är en separat) som matar givaren till mätningen, kan du reglera ett motstånd där skulle du helt enkelt kunna fekja en sämre bank. Men frågan är väl om det eg är värt det, kanske är bättre att utgå ifrån en begränsning i bilen. smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
zrken
22 maj 2014 · 329 Inlägg

t_one21 skrev:
Frågan är ju om du kan lista ut vilken ledare (om det är en separat) som matar givaren till mätningen, kan du reglera ett motstånd där skulle du helt enkelt kunna fekja en sämre bank. Men frågan är väl om det eg är värt det, kanske är bättre att utgå ifrån en begränsning i bilen. smile

Det är inte en helt dum tanke. Dock är det inte säkert att givaren sitter i samma paket som generatorn.
Har flyktiga minnen av att folk haft problem med att en kontakt till motordonet ärgat och ökat motståndet, skapat ett spänningsfall på ANNAT STÄLLE än vid generatorn, och därmed muckat med motordonets inläsning av spänningen som överkompenserat och härjat ut för hög spänning i det fallet, som jag minns.

Det kan ju vara en variant att hänga på en vridpot och se om det gick att göra skillnad. Men det är oxå ett rätt lurigt sätt, det är ju inte en poppis reparation om man får en laddlampa som vägrar släcka sig på grund av att man fepplat så här..

TomBjorklund VAGIS Car Club
22 maj 2014 · 1 093 Inlägg

Nej då kanske det lönar sig att bara räkna på hur länge du kan poppa med marginal och ladda hemma hmm

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
zrken
22 maj 2014 · 329 Inlägg

EFterforskningarna får fortsätta smile

zrken
25 maj 2014 · 329 Inlägg

Mors

Det här blir en rätt rejäl update. Det fick bli så då det inte verkade vettigt att splitta upp det heller..
Baslåde färdigställande + covers.

Lyckades magiskt nog ta fel mått på pappret till portbitarna, vilket gjorde att de blev SJU centimeter för korta. Mjaha. Osugen på att kapa nytt, blev det att besiktiga enkla spillbitar ur spillhögen och lobba ihop ett par ”klackar” i lämplig höjd:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/1_zps087e012e.jpg

Ihop med lim:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/2_zpsddc69e26.jpg


Inskruvat på plats!
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/3_zps37e84a6a.jpg

Så här såg det ut på Seastream tillfället. Inga covers på sidorna, eller neråt.
Ljudmässigt gjorde detta det rätt mkt svårare att få ihop baslådan på ett bra sätt med utsläckning från aktervågen.
Det var faktiskt ett bra mkt större problem än jag kunde föreställa mig, och säger som så – det är MER än nödvändigt att få till covers åt sidorna på basväggar.

Just ja, inte avslöja allt före bild wink

Happ!
Så ett tips från tidigare lärdommar när det kommer till coverbyggande.
-Börja nerifrån och var djävligt noga med att första ’lagret’ blir symmetriskt, rakt, stabilt.
Livet blir ngt så sjukt mkt lättare när man har fått ordning på botten....

Först ut är alltså att göra en ”klack” somsitter på regeln längst ner. Den uppmärksamme noterar bultarna i ändar(na) och inser att man behöver ta hänsyn till dessa för att inte få en ostabil eller kort cover.
(Detta måste ju även göras då på respektive panel som täcker den lille utstickande biten av 45regeln... Samma visa där även om d inte finns på bild!)
Då fräsen gett upp, är det cirkelsåg som gäller. Fungerar förvånansvärt smidigt!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/3b_zpsc7714a9c.jpg

Sedan är det inte så mkt att fundera över. Skruva fast, och börja malla upp botten.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/3c_zpsb1353c22.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/4_zps6511428b.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/4d_zpsd30a5f64.jpg

Sen var det dags att klä. Whopsi:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/5_zps17c0e3d5.jpg

Jag bestämde mig även för att göra en liten ”ficka” ovanpå, då det går att ställa ifrån sig saker på den här klacken utan att de omedelbart ramlar ner, typ verktyg, laptop, whatever...
Bara några dagar in, är jag SJUKT nöjd över detta påhitt!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/6_zps0080c3d1.jpg

Så var det dags för sidorna och taket.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/7_zps5545d7c3.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/7b_zps3da06feb.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/8_zpsac4ccbe1.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/9_zps913b53c5.jpg

Behövdes ytterligare bitar i mitten för att hålla saker i nivå, enligt plan:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/9b_zpsa4a6ef99.jpg


Så, inte det lättaste att få till bra bilder för att visa resultatet, men här är en bit på vägen iaf:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/9c_zpseeca42c6.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/10_zps8e427f75.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/11_zps62aa780c.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140525/12_zps869ce773.jpg

Kvar är att lägga ngnslags tyg i porten, men det är ju i sammanhanget snabbt gjort.
Att det inte blir någon superfinish i lådan, det är helt lugnt för min del, men riskerar väl att reta en och annan.
Man blir ju hemmablind och njuter av de fina sakerna smile

Som helhet är jag helt harregösses nöjd med hur det utvecklade sig, och framförallt – vilket underverk det gjorde för basåtergivningen att både få byggt ihop lådan och och covers på sidorna.
-Betydande mängd bumlighet minskades, tidskompets ’orolighet’ minskade en hel del.
-Återgivningen upplevs alldeles utmärkt linjär, inga tokiga pucklar eller bröligheter vid djupare frekvenser.
-I princip inte längre känslig för ’veva ner rutan för att få ut bas’ som var påtagligt innan front+port var klart, samt till viss del även kvarstod men reducerat, tills covers com.
Kort och gott börjar det låta bättre än vad jag hade vågat hoppas på ens i bästa läget...
En hel del av teorin tycks omsättas i praktik med den här omlaboreringen av låda, med relativt linjär återgivning, idiotbasmonster, och inte totalt beroende av nervevade rutor för att få någon känsla av bas.
Experiment 6th order – lyckat!

Nu handlar vägen frammåt om att få till framsystemet, och alla dess egenheter man får klura på!
Diskantvinklar lär komma upp på tal snart wink


Mvh Surk

zrken
19 juni 2014 · 329 Inlägg

Nu finns det ett mosconi as 100.4 vitt i toppskick till salu smile
PM om intresse smile

_DamnIt R1 driver!
19 juni 2014 · 5 128 Inlägg

Varför är allt trevligt till salu när man är pank? wink

zrken
19 juni 2014 · 329 Inlägg

Återfår du penningar inom rimlig tid är det ju värt att höra av sig i alla fall smile

_DamnIt R1 driver!
19 juni 2014 · 5 128 Inlägg

Har massa annat som är högre prioriterat just nu. Men tackar för erbjudandet iallafall. smile

Razzmouse
17 januari 2015 · 1 013 Inlägg

Här stog det still! smile

zrken
1 februari 2015 · 329 Inlägg

Ja, jag slutade lägga upp.
Intresset för detta projekt på garaget.org är synnerligen lågt.
#allahatarvälford

lol

racer-putte
1 februari 2015 · 6 558 Inlägg

zrken skrev:
Ja, jag slutade lägga upp.
Intresset för detta projekt på garaget.org är synnerligen lågt.
#allahatarvälford

lol

de gör ja utom mustang  tongue   fast de e intressant innehåll i denna ford  .. o ägarens helt sjuukt störda intresse är imponerande  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Buhr Irok Udont
1 februari 2015 · 171 Inlägg

Du säger att intresset på gorg är lågt, jag hittade tråden idag och F*N så kul att läsa igenom och följa! Finns det någon annan sida eller något där du fortfarande lägger upp? big_smile

Audi 80 (1983)
zrken
3 februari 2015 · 329 Inlägg

racer-putte skrev:

zrken skrev:
Ja, jag slutade lägga upp.
Intresset för detta projekt på garaget.org är synnerligen lågt.
#allahatarvälford

lol

de gör ja utom mustang  tongue   fast de e intressant innehåll i denna ford  .. o ägarens helt sjuukt störda intresse är imponerande  smile

Hahaha cool

Buhr skrev:
Du säger att intresset på gorg är lågt, jag hittade tråden idag och F*N så kul att läsa igenom och följa! Finns det någon annan sida eller något där du fortfarande lägger upp? big_smile

Tack!
Bygget har fortsatt på bilstereoforumet. http://www.bilstereoforum.se/showthread … amp;page=1
Det är mycket överlapp, men kikar man på datumen på inläggen så får du ett hum om var i tiden jag fick nog av att posta på garaget. Läser du från början där så ser du skillnad i gensvaret, vilket förstås påverkat en hel del smile

Senast redigerat av zrken (3 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang