2607
Sök

Klarar steget två basar?

223 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
hej ja har ingen anning om ohm o såna saker varne hur man räknar ur rms..

men går detta ihop.  har två lådor i bilen med ett slusteg. 2 olika basar.
ja frågar er innan ja kopplar in det.

1 steget

http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro350.html

mutant????
2 baslåda med detta
Bas
Storlek: 12”
Nominell effekt: 175 Watt
Maximal effekt: 350 Watt
Frekvensomfång: 32Hz - 1200Hz
Känslighet: 90dB
Mått: 500 x 345 x 356 mm

3
andra lådan
kenwood mdf egna som butiken säljer nedan
http://www.stylingbutiken.se/kenwood-kf … 800w/431-0
Senast redigerat av toorop (29 november 2013)

223 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
sen undrar jag vad gör lpl remote, har kollat engelska sidor men fattar knappt.  får man mer kraft om man kopplar in denna knapp eller relä?

1 494 Inlägg
29 november 2013
Vilken impedans har mutant basen? smile

1 426 Inlägg
29 november 2013
kommer gå men inte fint smile

Fjong skrev:
Vilken impedans har mutant basen? smile

4 ohm singel elr 2ohm dual 

köpte en färdig låda på netonnet som jag drev i 4 ohm så antingen 2x2ohm elr singel 4 ohm hihi
Senast redigerat av Jockk3 (29 november 2013)

403 Inlägg
29 november 2013
toorop skrev:
hej ja har ingen anning om ohm o såna saker varne hur man räknar ur rms..

men går detta ihop.  har två lådor i bilen med ett slusteg. 2 olika basar.
ja frågar er innan ja kopplar in det.

1 steget

http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro350.html

mutant????
2 baslåda med detta
Bas
Storlek: 12”
Nominell effekt: 175 Watt
Maximal effekt: 350 Watt
Frekvensomfång: 32Hz - 1200Hz
Känslighet: 90dB
Mått: 500 x 345 x 356 mm

3
andra lådan
kenwood mdf egna som butiken säljer nedan
http://www.stylingbutiken.se/kenwood-kf … 800w/431-0

Ja det går att koppla in och det kommer fungera. Dock kommer det inte låta något vidare eftersom basarna inte kommer spela likadant. Man ska helst inte blanda basar.

Du kopplar in så här.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_4ohmSVC_2ohm.png

Lpl remote vet jag inte riktigt vad du menar med.
Remote används för att starta steget när man slår på stereon. Man kopplar alltså en kabel mellan stereon och slutsteget.

Med lpl kanske du menar lpf som är lågpassfilter. Detta används för att filtrera bort frekvensområden som basen ändå inte kan återge. En bra grund inställning brukar vara 80hz.

21 761 Inlägg
29 november 2013
toorop skrev:
sen undrar jag vad gör lpl remote, har kollat engelska sidor men fattar knappt.  får man mer kraft om man kopplar in denna knapp eller relä?

Det borde stå i stegets manual vad den innebär. Har själv inte haft det där steget så därför är jag osäker, men det kan vara stegets bassboost som regleras via remotedosan och då bör du vara sparsam med användandet eller helst inte använda alls.

Bassboost förstärker vissa specifika frekvenser extra mycket så att det blir "mäktigare" bas/basdunk, men det innebär även att steget får jobba väldigt hårt för att förstärka dessa frekvenser och risken för överbelastning+distorsion (orent/dåligt ljud) ökar drastiskt. smile

1 494 Inlägg
29 november 2013
Det är nog bättre att köpa nya grejer eller byta ut en bas så att du har två likadana ja smile Precis som Carl7 sa så kommer det nog inte bli så behagligt att lyssna på D:

1 494 Inlägg
29 november 2013
Drönirettab skrev:
toorop skrev:

Det borde stå i stegets manual vad den innebär. Har själv inte haft det där steget så därför är jag osäker, men det kan vara stegets bassboost som regleras via remotedosan och då bör du vara sparsam med användandet eller helst inte använda alls.

Bassboost förstärker vissa specifika frekvenser extra mycket så att det blir "mäktigare" bas/basdunk, men det innebär även att steget får jobba väldigt hårt för att förstärka dessa frekvenser och risken för överbelastning+distorsion (orent/dåligt ljud) ökar drastiskt. smile

Den är till Bass boosten ja. smile Dom skickar med en sån dosa med om jag inte har fel, det e med en sån kontroll i storebröderna till 350 steget iaf tongue

En liten sidfråga om bass boost: Om man spelar en låt som har mindre bas å drar upp bass boosten så att man får samma tryck om med en riktigt maffig bas låt, kommer steget att få jobba lika mycket på båda låtarna eller mer på den man har boostat? smile

21 761 Inlägg
29 november 2013
Svårt att säga, det beror bla på hur mycket man vrider upp boosten och om låten innehåller de frekvenserna som förstärks extra mycket. I vissa låtar märks det kanske inte så mycket när man vrider upp boosten litegrann, då vrider man kanske upp ännu mer för att det ska märkas.

Spelar man en annan låt som innehåller mycket av dessa frekvenser så blir kanske steget istället överbelastat smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2013)

223 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
ja har fått kört bas boost i max för att höra något bas överhuvutaget på min kenwood, mutanten skiter ja i,  har dok ej kopplat in den där dosan som ni beskriver

223 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
basen
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3245.3366/
dock plåt hatthylla så måste dra på

21 761 Inlägg
29 november 2013
toorop skrev:
ja har fått kört bas boost i max för att höra något bas överhuvutaget på min kenwood, mutanten skiter ja i,  har dok ej kopplat in den där dosan som ni beskriver

Då föreslår jag att du vrider ner bassboosten en hel del för att inte riskera sönderspelad bas och/eller överbelastat slutsteg, hellre för klen basåtergivning än trasiga saker. smile

Eftersom du har plåthylla som stoppar upp ljudet så är det egentligen ingen vits med färdigbyggda lådor eftersom man inte kan dra upp porten genom hatthyllan eller få tätt mellan låda och ryggstöd, egenbyggd låda anpassad till bilen är mycket bättre alternativ.
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2013)

223 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
toorop skrev:

Då föreslår jag att du vrider ner bassboosten en hel del för att inte riskera sönderspelad bas och/eller överbelastat slutsteg, hellre för klen basåtergivning än trasiga saker. smile

sant-- wink  om ja drar ner bas boost till 0 hör jag inte basen, och då är enbart kenwooden i ?

1 494 Inlägg
29 november 2013
Drönirettab skrev:
Svårt att säga, det beror bla på hur mycket man vrider upp boosten och om låten innehåller de frekvenserna som förstärks extra mycket. I vissa låtar märks det kanske inte så mycket när man vrider upp boosten litegrann, då vrider man kanske upp ännu mer för att det ska märkas.

Spelar man en annan låt som innehåller mycket av dessa frekvenser så blir kanske steget istället överbelastat smile

Okay tackar smile Jag körde med bass boost i mitt gamla system å jag måste säga att det är väldigt härligt att kunna få upp basen i pop, rock, etc.

223 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
mina framdörrar och baktalare drivs av ett andersson,  ja gjorde så att jag drog ner squelsen sq eller vafan det stavas "slutstegs volym till högtalarna" till 25%  och tog ner bas boost, dock hade jag från volym 15 på stereon ganska högt nu måste jag dra upp till 30 för att dunka.

detta lär ju vara bättre än basbosst

något som stör mig galet är vine ljudet som är så vanligt  två ström kablar med säkringar går till generatorn från monoblocket och andersson steget bak.  vänster sida i bilen.

höger sida går remot sladden och nivå (rca) kablarna.

dom är ca 40 cm ifrån varandra när strömmen och nivå kabalerna möts vid luckan bak på 740 :in  på varsin sida.  ändå får ja generator ljudet..  va ja minns även att slutsteget blir off när radio stängs av är att det blir värre generator ljud då, kan det verkligen bli så?  men ja har för mig att det låter högre när man stänger av radion

biltemas dåliga nivåkabel?

ska prova att dra en bättre jord i stereon imorn

1 426 Inlägg
29 november 2013
toorop skrev:
mina framdörrar och baktalare drivs av ett andersson,  ja gjorde så att jag drog ner squelsen sq eller vafan det stavas "slutstegs volym till högtalarna" till 25%  och tog ner bas boost, dock hade jag från volym 15 på stereon ganska högt nu måste jag dra upp till 30 för att dunka.

något som stör mig galet är vine ljudet som är så vanligt  två ström kablar med säkringar går till generatorn från monoblocket och andersson steget bak.  vänster sida i bilen.

dom är ca 40 cm ifrån varandra när strömmen och nivå kabalerna möts vid luckan bak på 740 :in  på varsin sida.  ändå får ja generator ljudet..  va ja minns även att slutsteget blir off när radio stängs av är att det blir värre generator ljud då, kan det verkligen bli så?  men ja har för mig att det låter högre när man stänger av radion

prova jorda lågnivåutgångarna (rca ut)

223 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Jockk3 skrev:
toorop skrev:

prova jorda lågnivåutgångarna (rca ut)

blir ingen skillnad.  Låter högt också om ja tar bortfiltret, alltså en sån här anti vine filter adapater.
provade jorda stereon med en bit kabel till höljet på nivå kabel,
drar jag full far på fläkten blire ännu värre.'

ljudet uppkommer även om slutstegen och stereon är av.

har jordat stegen i en av bultarna till reg skylten som går rätt in i plåten samt muttern vänster som tror håller stötfångare i plåten, går jorden av dem tillsammans (ihop)

1 494 Inlägg
29 november 2013
Jorda i bälteshållaren så kan du vara säker på att du har en bra jordpunkt smile

Sök