zovix skrev:
Hej
Vad ska man ha för larm på bilen? Jag vill ha ett tvåvägssystem där man får utlöst larm i fjärrkontrollen också. Gärna med någon km räckvidd. Jag vill även övervaka skuff, motorhuv, tanklock och ha rörelsedetektion runt bilen.
Frågan har aktualiserats efter att jag fått en av mina bilar slangad och tanklocket bortbrutet, låst bil med tankluckan låst från centrallåset men ändå uppbrutet och slangad. 50 liter bensin borta. Förmodligen "kringresande" kriminella
Jag vill helt enkelt ha chansen att göra ett så kallat envarsgripande nästa gång. (Tar du dem på bar gärning får du använda så mycket våld nöden kräver för att gripa dem, men det måste vara på bar gärning, ring sen polisen och berätta att du genomfört ett envarsgripande så kommer polisen fortare än en oljad blixt, då detta blir prio ett larm för dem, lagen säger nämligen att en envarsgripen skyndsamt ska överlämnas till polis. Fängelse måste finnas på straffskalan för att få göra ett envarsgripande, vilket det gör för t.ex. Stöld, inbrott i fordon)
Med vänlig hälsning, Z
Inte för att vara sån, men när det gäller envarsgripande har du fel i biten att det måste vara på bar gärning (det får även vara "på flyende fot").
Det står inget i lagen (Rättegångsbalken, 24kap. 7§ (just om envarsgripande)) om att du får använda "så mycket våld nöden kräver". Detta regleras istället av "Nödvärnsrätten" som är en annan sak.
Fortsatt är det som så, att slanga bensin av en person, mest troligt inte kommer klassas som stöld, utan snatteri. Snatteri är då när värdet är "lågt". Vad som anses som "lågt" är lite varierande, men 800:- är ett bra riktmärke. Det innebär alltså att de ska sno, i runda slängar, strax över 50L soppa från dig. Mest bara för att rätt ska vara rätt (snatteri -kan- dock ge fängelse så där är inget att säga om det)
Det blir inte heller inbrott i bil, då de helt enkelt inte brutit sig in i bilen. Det som finns att tillgå i lagväg här är; "biltillgrepp och stöld ur och från motorfordon".
Nåväl;
När det gäller 2vägslarm skulle jag spontant säga att "vilket som" funkar. Rörelsedetektor som går "utanför" bilen ser jag väl iofs som ett personligt förbannat jobbigt tillskott.
"Vilket larm som" kan ju dock anpassas till att larma om tanklocket öppnas (inte så svårt).
Monterade ett billigt Kinalarm i en polares audi, gör allt du ber om (förutom rörelsedetektorbiten). Priset? 600:-