En annan sak som numera kan bockas av i Kurres färd mot vattnet är färdigställandet av sitsar och klädsel.
Först började jag med att försöka hitta bildbevis på hur dynorna såg ut i en Essbåt från slutet av 30-talet. Min kompis träbåtsexperten Anders V kontaktades, internet genomsöktes och tidskrifter genomlästes....utan resultat! Jag hittade ingen bra dokumentation på hur en klädsel kunde se ut 1937 så det fick bli en blandning av eget tycke & smak samt råd från andra hur det kunde ha sett ut.
Jag visste att skinnklädsel, fjädrande bottnar och tagelstoppade dynor skulle spräcka min budget med råge så det fick bli någonting mera rimligt men som kanske såg ut som nyss nämnda, om man kisar lite!
Stommarna tog jag fram genom att först göra mallar i kraftig kartong som sedan överfördes till björk- och furuplywood. Hålborrning vidtog innan ytbehandling skulle till. Efter heta tips från andra träbåtsägare så valde jag att expoy-behandla stommarna för att slippa framtida fuktproblem. Det var spännande då jag aldrig använt det förut men det gick utmärkt och finishkraven är ju låga på stommarna som inte syns ändå, det viktiga är funktionen här.
Jag fick tag i stoppning från Svenska Dynor i Flarken som normalt levererar dynor till husvagnar. Olika hårdhetstal och tjocklek användes till sitsen respektive ryggstödet för bästa komfort.
Sedan togs allt detta till Fa Bilklädsel här i Umeå för montage och sömnad. Denna firma gjorde även dynorna till racerbåten S-1 Sverige efter tips från undertecknad!
Ett sedvanligt förstklassigt arbete utfördes av Göran på Fa Bilklädsel och här är resultatet:
Jag valde att ha enkla släta sitsar men ribbade ryggar för utseende och känsla, svår balansgång detta!
Färgen är indentiskt med den i S-1 Sverige och väldigt snygg typ British Racing Green, svår att återge bara!
En snabbmontage i Kurre ser ut så här, beklagar bildkvalitén då jag fipplat med kameran på nåt sätt!
...visst är det lite skillad i cockpit sedan båten kom hit!?
Före:
...å efter:
Det som saknas här nu att få till reglagen för gas samt koppla länkage till den låånga växelspaken, som är helt original!