3613
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

En Medlem
405 Inlägg
17 december 2013
#221
CHEEVA skrev:
oscar600 skrev:
Du kanske ska läsa på lite smått om bilar innan du faktiskt börjar prata.

Trimmat = olagligt förutsatt att du faktiskt inte byggt om fordonet.   Vilket jag kan ha svårt att tro de är.

Så tillbaka till verkligheten.

vi ÄR ju i verkligheten. själv ska jag börja med projektbygge, och nog går det lätt att bygga om en bil att bli både väglaglig och spöa konkurransen på strippen eller banan.

du måste lära dig bara tricken HUR du ska bygga, och VART delarna ska sitta, och HUR dem ska funka. uppfyller du dem kraven besiktningsmännerna ger dig, så har du dig en racerbil som är byggd för gatorna också.

finns också möbler som kan framföras lagligt på vägarna, kolla i guniess world record book så ser du en "soffbil".

möjligheterna är OÄNDLIGA! bara man vet hur man ska bära sig åt.

soffbil ? big_smile big_smile big_smile big_smile laglig dessutom ? lägg av nu va

Tror det är denna som syftas.

Senast redigerat av -matte (17 december 2013)

Muttley
17 december 2013
#222
Garagemuppen skrev:
tkd_rille skrev:
oscar600 skrev:

vi ÄR ju i verkligheten. själv ska jag börja med projektbygge, och nog går det lätt att bygga om en bil att bli både väglaglig och spöa konkurransen på strippen eller banan.

du måste lära dig bara tricken HUR du ska bygga, och VART delarna ska sitta, och HUR dem ska funka. uppfyller du dem kraven besiktningsmännerna ger dig, så har du dig en racerbil som är byggd för gatorna också.

finns också möbler som kan framföras lagligt på vägarna, kolla i guniess world record book så ser du en "soffbil".

möjligheterna är OÄNDLIGA! bara man vet hur man ska bära sig åt.

Du är ju inte i verkligheten om du på fullaste allvar tror att de finns lagliga möbler ute på svenska vägar.
Men eftersom du nu faktiskt nämner det.   Upp med faktan.

De är ju sen inte besiktningen som sätter de stora stoppet. De är tillverkarna som du ska ha avgascertifikaten av, testa du på att turbotrimma bmw och köpa ut cert smile

Bygger man om bilen till ombyggt- eller amatörbyggtfordon, och reggar in det tillsammans med etanol så får du bygga om motorerna och även sätta dit en turbo. smile

Men då ska du bygga om bilen helt.    De är orealistiskt bland säkert 95% av befolkningen. 

Lika bra att köpa en färdig bil, iallafall för min del smile

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
17 december 2013
#223
-matte skrev:
CHEEVA skrev:
oscar600 skrev:
vi ÄR ju i verkligheten. själv ska jag börja med projektbygge, och nog går det lätt att bygga om en bil att bli både väglaglig och spöa konkurransen på strippen eller banan.

du måste lära dig bara tricken HUR du ska bygga, och VART delarna ska sitta, och HUR dem ska funka. uppfyller du dem kraven besiktningsmännerna ger dig, så har du dig en racerbil som är byggd för gatorna också.

finns också möbler som kan framföras lagligt på vägarna, kolla i guniess world record book så ser du en "soffbil".

möjligheterna är OÄNDLIGA! bara man vet hur man ska bära sig åt.

soffbil ? big_smile big_smile big_smile big_smile laglig dessutom ? lägg av nu va

Tror det är denna som syftas.


chockande tongue har dock svårt att tro att något sådant går igenom här i Sverige, och dessa banbilar som spöar all konkurrans och  som dessutom är väglagliga finns inte. Finns regler på vikt effekt har för mig det är 10hk/100kg eller om det är 10kW/100kg
Senast redigerat av CHEEVA (17 december 2013)


Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#224
Minister skrev:
Eftersom jag gillar Prius mer än A2 bestämmer jag att de ser ut så här:

Audi A2
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com … udi-a2.jpg

Toyota Prius
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com … s-lead.jpg

O_O ... ... jag brukade ju säga att Prius är fula bilar men... (om ni ursäktar mitt ordförråd) jävlar i helvetets rena röda arsle... den DÄR priusen är så jävla snygg.

bromsar? vem fan behöver dem?

762 Inlägg
17 december 2013
#225
tkd_rille skrev:
Garagemuppen skrev:
tkd_rille skrev:
Du är ju inte i verkligheten om du på fullaste allvar tror att de finns lagliga möbler ute på svenska vägar.
Men eftersom du nu faktiskt nämner det.   Upp med faktan.

De är ju sen inte besiktningen som sätter de stora stoppet. De är tillverkarna som du ska ha avgascertifikaten av, testa du på att turbotrimma bmw och köpa ut cert smile

Bygger man om bilen till ombyggt- eller amatörbyggtfordon, och reggar in det tillsammans med etanol så får du bygga om motorerna och även sätta dit en turbo. smile

Men då ska du bygga om bilen helt.    De är orealistiskt bland säkert 95% av befolkningen. 

Lika bra att köpa en färdig bil, iallafall för min del smile

Det krävs inte så mycket som man tror för att regga en bil som ombyggt fordon, det man ska göra är att byta framaxel/bakaxel (beronde på vilken ända bilen driver på) till en axel som håller för effekten man är ute efter, och byta ut hela bromsystemet till ett som håller för effekten också. Men det är olika från bil till bil vad besiktningsmännen säger, men generellt sätt så ska det räcka. smile Men max effekt som tillåts är 15kW/100kg, oavsett vilka delar man byter till!

Dock är det ju fortfarande en del saker att bygga om, så det är ju oftast lättare som du säger att köpa en färdig bil smile
Senast redigerat av Garagemuppen (17 december 2013)


Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#226
chockande tongue har dock svårt att tro att något sådant går igenom här i Sverige, och dessa banbilar som spöar all konkurrans och  som dessutom är väglagliga finns inte. Finns regler på vikt effekt har för mig det är 10hk/100kg eller om det är 10kW/100kg

min lille gosse... så jävla vilseledd du är.

visst, en tävlingsbil kan inte spöa ALLA bilar, det vet jag ju, men det ÄR fullt möjligt att göra en gatulaglig tävlingsbil. körbara möbler också!

finns till och med en jetdriven new beetle som är gatulaglig, kolla in här så får du se!

http://www.ronpatrickstuff.com/

bromsar? vem fan behöver dem?

Muttley
17 december 2013
#227
oscar600 skrev:
chockande tongue har dock svårt att tro att något sådant går igenom här i Sverige, och dessa banbilar som spöar all konkurrans och  som dessutom är väglagliga finns inte. Finns regler på vikt effekt har för mig det är 10hk/100kg eller om det är 10kW/100kg

min lille gosse... så jävla vilseledd du är.

visst, en tävlingsbil kan inte spöa ALLA bilar, det vet jag ju, men det ÄR fullt möjligt att göra en gatulaglig tävlingsbil. körbara möbler också!

finns till och med en jetdriven new beetle som är gatulaglig, kolla in här så får du se!

http://www.ronpatrickstuff.com/

Men är du i sverige och prata nu eller är du utanför europa?   Kan garantera dig att du inte kommer någonstans alls med ett jetdrivet fordon inom Sverige.  Om du tror de så kommer jag aldrig nånsin mer ta dig på allvar.   
Om du menar allvar att ett jetdrivet fordon får gå på våra vägar så kan du förklara varför inte y2k finns alls här.
Senast redigerat av tkd_rille (17 december 2013)

762 Inlägg
17 december 2013
#228
oscar600 skrev:
chockande tongue har dock svårt att tro att något sådant går igenom här i Sverige, och dessa banbilar som spöar all konkurrans och  som dessutom är väglagliga finns inte. Finns regler på vikt effekt har för mig det är 10hk/100kg eller om det är 10kW/100kg

min lille gosse... så jävla vilseledd du är.

visst, en tävlingsbil kan inte spöa ALLA bilar, det vet jag ju, men det ÄR fullt möjligt att göra en gatulaglig tävlingsbil. körbara möbler också!

finns till och med en jetdriven new beetle som är gatulaglig, kolla in här så får du se!

http://www.ronpatrickstuff.com/

Detta är dock inte i Sverige, och jag har svårt och tänka mig att det skulle vara lagligt med en Jetdriven bil, med tanke på att man inte ens får sätta dit gul toningsfilm på framlyktorna i Sverige wink
Senast redigerat av Garagemuppen (17 december 2013)


Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
17 december 2013
#229
oscar600 skrev:
chockande tongue har dock svårt att tro att något sådant går igenom här i Sverige, och dessa banbilar som spöar all konkurrans och  som dessutom är väglagliga finns inte. Finns regler på vikt effekt har för mig det är 10hk/100kg eller om det är 10kW/100kg

min lille gosse... så jävla vilseledd du är.

visst, en tävlingsbil kan inte spöa ALLA bilar, det vet jag ju, men det ÄR fullt möjligt att göra en gatulaglig tävlingsbil. körbara möbler också!

finns till och med en jetdriven new beetle som är gatulaglig, kolla in här så får du se!

http://www.ronpatrickstuff.com/

du ... kalla inte mig för lilla gosse

om det är någon som är jävligt vilseledd så är det DU

du bor i SVERIGE här finns regler och paragrafer som gör att du inte kan bygga din monster bil med flera tusen hästkrafter, tror du inte mig kan kan du ringa till SFRO

skaffa liiite mer fakta nu innan du öppnar truten igen


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
17 december 2013
#230
Jag har inte mycket erfarenhet i trafiken som förare men åker ju bredvid sambon varje dag och har växt upp som bilintresserad.

Min åsikt i trådens ursprungliga fråga är att FWD är bra och säkert men kan vara lite jobbigt under vintern då bilen gärna vill kana framåt i varje rondell om man inte saktar ner till pinsamt låg hastighet. Min sambo känner lika.

RWD tycker jag funkar bra förutom att det kan bli lite obehagligt i högre hastigheter kombinerat med halt väglag då det lätt uppkommer oförutsedda sladdar med bakänden, dock går detta att avvärja med planerad körning.

Med riktiga dubbdäck med rätt lufttryck i är oftast båda varianter helt ok på vintern, på sommaren anser jag att det är så liten skillnad så det kvittar.

(Dessa jämförelser baserar jag på att båda bilar ska vara snarlika i prestanda och vikt,mm.)

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 december 2013
#231
oscar600 skrev:
Bara så du vet så blir det typ aldrig "väglagliga" tävlingsbilar när dom är trimmade.

USCH! sånt bullshit du säger sad får ju mig att gråta.

har du hört talas om SFRO, dem hjälper ju din trimmade tävlingsbil att bli laglig på vägen, du måste bara fylla i de kraven som besiktningsmännen ger dig, HELST äldre än 1975 så då får du inga svåra problem genom besiktningen.

studera vidare nu så ändrar du ditt svar sen så småningom. smile

Du är rätt uppe i det blå va?
Som folk har nämnt så blir det inte några monster racebilar med effektbegränsningen 15 Kw/100 Kg om det ska vara just lagligt som du säger!
Det betyder 20,4 Hk/100 Kg.
Tar du då en bil som väger säg 1500 Kg så får den max ha 306 Hk
Wow i helvete, en steg 3 850 Turbo är typ det du klassar som gatlaglig tävningsbil....suck

Kan du bara banka in att en tex 900 Hk Audi S2 som åker 9:or på strippen aldrig kommer vara just gatlaglig.
Senast redigerat av Busgrabb (18 december 2013)

Autotech

Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#232
Du är rätt uppe i det blå va?
Som folk har nämnt så blir det inte några monster racebilar med effektbegränsningen 15 Kw/Kg om det ska vara just lagligt som du säger!
Det betyder 20,4 Hk/Kg.
Tar du då en bil som väger säg 1500 Kg så får den max ha 306 Hk
Wow i helvete, en steg 3 850 Turbo är typ det du klassar som gatlaglig tävningsbil....suck

Kan du bara banka in att en tex 900 Hk Audi S2 som åker 9:or på strippen aldrig kommer vara just gatlaglig.

det GÅR ju, finns en brittisk gammal gubbe som kör omkring i en vad var det... 1400hk Chevy camaro dragster dagligen, såg i nån youtube video om det, det var till och med en dokumentär om det tror jag.

bromsar? vem fan behöver dem?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 december 2013
#233
oscar600 skrev:
Du är rätt uppe i det blå va?
Som folk har nämnt så blir det inte några monster racebilar med effektbegränsningen 15 Kw/Kg om det ska vara just lagligt som du säger!
Det betyder 20,4 Hk/Kg.
Tar du då en bil som väger säg 1500 Kg så får den max ha 306 Hk
Wow i helvete, en steg 3 850 Turbo är typ det du klassar som gatlaglig tävningsbil....suck

Kan du bara banka in att en tex 900 Hk Audi S2 som åker 9:or på strippen aldrig kommer vara just gatlaglig.

det GÅR ju, finns en brittisk gammal gubbe som kör omkring i en vad var det... 1400hk Chevy camaro dragster dagligen, såg i nån youtube video om det, det var till och med en dokumentär om det tror jag.

Som sagt, Sverige.
Nu kan jag inte Englands regler men tvivlar på att man godkänner den effekten.
Skulle den vara inreggad med så mycket pulver på pappret? Det skulle man vilja ha bevis på.

Autotech

1 072 Inlägg
18 december 2013
#234
Den ekvationen får jag till 30600hk wink

2.4hk/kg kan jag köpa.


1 072 Inlägg
18 december 2013
#235
Sen så gäller reglerna och följer såhär.

Vissa tillverkare skriver generella intyg om Max effekt och moment som ej får överstigas .

Om inte så gäller 20% effektökning och 10% i moment.

Större ökning av effekt så ska intyg från tillverkare finnas eller om SFRO godkänner ökningen men Max 15kw/100kg


Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#236
Som sagt, Sverige.
Nu kan jag inte Englands regler men tvivlar på att man godkänner den effekten.
Skulle den vara inreggad med så mycket pulver på pappret? Det skulle man vilja ha bevis på.

https://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4<

beviset, kolla själv. (inte riktigt säkert om det blir 1000 hk i en sån, men iallafall gott om krut är det!)

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#237
Som sagt, Sverige.
Nu kan jag inte Englands regler men tvivlar på att man godkänner den effekten.
Skulle den vara inreggad med så mycket pulver på pappret? Det skulle man vilja ha bevis på.

åh vänta, DETTA finns i sverige!

https://www.youtube.com/watch?v=XSXihoX2YMU

en E30 med Nissan Skyline motor

bromsar? vem fan behöver dem?

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
18 december 2013
#238
oscar600 skrev:
Som sagt, Sverige.
Nu kan jag inte Englands regler men tvivlar på att man godkänner den effekten.
Skulle den vara inreggad med så mycket pulver på pappret? Det skulle man vilja ha bevis på.

åh vänta, DETTA finns i sverige!

https://www.youtube.com/watch?v=XSXihoX2YMU

en E30 med Nissan Skyline motor

vad är det för skyline motor ? vad ligger effekten på orginal och vad väger bilen ? Börjar han trimma är bilen inte längre laglig

den andra är fortfarande inte i Sverige


Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#239
vad är det för skyline motor ? vad ligger effekten på orginal och vad väger bilen ? Börjar han trimma är bilen inte längre laglig

den andra är fortfarande inte i Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=MqIO3JhvZ4c

detta är också intressant, då den är en trimmad gatebil.

det går inte att gnälla nu! och det är ingen snack om saken! det är fullt möjligt att göra sånt här!

väldigt svårt, men möjligt. PUNKT. SLUT.

bromsar? vem fan behöver dem?

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
18 december 2013
#240
oscar600 skrev:
vad är det för skyline motor ? vad ligger effekten på orginal och vad väger bilen ? Börjar han trimma är bilen inte längre laglig

den andra är fortfarande inte i Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=MqIO3JhvZ4c

detta är också intressant, då den är en trimmad gatebil.

det går inte att gnälla nu! och det är ingen snack om saken! det är fullt möjligt att göra sånt här!

väldigt svårt, men möjligt. PUNKT. SLUT.

de där är i finland hur deras regler ser ut vet jag inte ... i Sverige blir det aldrig lagligt PUNKT

Även om bilen rullar igenom besiktning betyder inte det att den är laglig, vi har vissa regler vi måste följa för att bilen ska va laglig vare sig du vill det eller inte. Tror du fortfarande inte på detta så kan du ringa SFRO så förklarar de säker det närmare.

Köper du inte detta nu så antar jag att du är ett troll



Sök